Spritsen 0 Postad 1 Juli , 2009 Hej! Jag har en Honda BF 50 (2006). Trots de redan stora miljöfördelarna med 4-taktare vill jag ändå prova med alkylat-bensin. Mejlade Honda och frågade: 1. Kan motorn köras på alkylat? 2 Kan man blanda alkylat med vanlig blyfri 95? Fick svaret: nej och nej Stämmer detta? Läst att det går utmärkt att köra 4-taktare på alkylat, skiljer det sig mellan fabrikat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 1 Juli , 2009 Antar att om Honda själva svarade nej på dina frågor, stämmer det nog... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 1 Juli , 2009 Antar att personen som svarade inte orkade kolla upp saker och ting och kände att det var säkrast att svara nej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spritsen 0 Postad 1 Juli , 2009 Ja det stämmer nog. Av det jag läst om alkylat så ska det gå att använda till 4-taktare (oavsett fabrikat), även att blanda med vanlig blyfri...kanske en sommarvikarie på Honda som är rädd att göra bort sig Ngn som har erfarenhet av att köra nyare 4-taktare på alkylat? Finns det några uppenbara nackdelar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 1 Juli , 2009 Om Honda säger nej så kommer åtminstone ingen motorgaranti gälla om det skulle hända nåt efter att du kört med alkylat. Fast jag vet inte hur lång motorgaranti du har förstås... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 8 Maj , 2010 Det låter konstigt. Alkylat är i princip vanlig besnsin som har ett smalare spectrum av kolväten. De är så att säga mer samlade i mitten. Därav så går det att få renare förbränning. Enda problemet skulle kunna vara att slangar och packningar kan ta minimalt med stryk. JAg tror helt enkelt att Honda inte orkade reda ut saken. Varför inte be om en förklaring? /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Maj , 2010 Som jag förstått saken blir det ingen sammantagen miljövinst eftersom tillverkningen orsakar extra utsläpp vid raffet, och tillgången är dessutom begränsad för alkylaten görs av översta gasfraktionen. Vinsten gäller enbart förgasar-tvåtaktare som ju släpper ut oförbränd bensin, och ofta vid strandnära känsliga ställen. Tyvärr fungerar inte forumets länkningsfunktion alls för vissa adresser, går inte ens att skriva in som textsträng. Ger upp länken. Kör iofs själv min gamla fyrtakts-albin på alkylat, men för att slippa sotproblem och tjuvstopp. Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 09 maj 2010 | 16:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pierina 0 Postad 14 Maj , 2010 Hej Det beror väl på hur man värderar de miljöpåverkan av olika slag på olika platser i världen - det blir ju inte utsläpp av samma sak från raffinaderiet i stället som från motorn när man byter från vanlig bensin till alkylat. Vinsten är ju att man inte får utsläpp av alltför mycket elaka kolväten o.d. i vattendragen där man använder motorn (i.a.f. från gamla 2-taktare och kanske även från slitna 4-taktare som går dåligt). För livet i dessa vattendrag är det en stor vinst. Att det kanske blir lite större energiåtgång vid raffinaderiet är något annat som jag tror har mindre betydelse om det är ett bra och modernt raffinaderi. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 21 Maj , 2010 Små maskiner 2-takt, går olika bra på tex Ok alkylat och Aspen. Ok-soppan gör tex att motorkapen kräver ca 10 ryck istället för 2 för att starta.(Huskvarna) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Maj , 2010 Tror att raffets konstruktion inte kan påverka den relativa mängd-fördelningen av olika kolväten särskilt mycket. Det blir exempelvis givna mängder asfalt längst ner och flyktiga gaser längst upp vid fraktioneringen oavsett, vid en given råolje-kvalitet? Kan föga om detta, så det kan vara fel. Men, som jag uppfattat saken så är alkylat pga mängdrestriktionen särskilt lämplig vid två tillämpningar, motorredskap typ sågar etc (koncentrerad andnings-luftförorening) och båt-tvåtaktare (oförbränd bensin i vatten-förorening) i känsliga strandnära områden. Vinsten vad gäller båt-tvåtaktarna gäller förgasarmotorns konstruktion där sas omladdningen inför varje nytt kolvslag (vänd- eller slid-spolning etc) är oprecis, bensingaser som driver ut avgaser blandas. Tvåtaktarens lätthet och styrka jämfört med fyrtaktaren är ju att arbetstakten förekommer dubbelt så ofta - varje istället för varannat motorvarv. (Är därför lite förvånad över att inte förgasarlösa tvåtaktare med injektorer blivit vanligare, där bränslet finfördelat tvingas in under högt tryck i förbränningsrummet just innan tändning. Kan nog göras lätta, starka och miljövänliga (?) men injektorn kanske kostar för mycket??) Bristen på alkylat-bensin verkar i nuläget dock inte värre än att viss begränsad gratisutskänkning förekommer, om nu denna länk råkar fungera (Reklamjippo dunkogram, presentkort på 1 liter alkylatbensin. ... http://www.aspen.se/ / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 21 Maj , 2010 Etfersom det inte finns någon efterfråga så finns inte heller något intresse från sjömackar att införa detta bränsle.. Och ja 99 av 100 är inte intresserade att betala mer för soppan den är nog dyr som den är... På den vägen är det och så kommer det förbli... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 21 Maj , 2010 men om den kostade en krona mindre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pierina 0 Postad 2 Juni , 2010 ... och om den är gratis? http://www.aspen.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 2 Juni , 2010 Det skulle förbjudas detta skitbränsle som bara ställer till elände i bränslesystemen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 2 Juni , 2010 Se där! Någon borde tala om det för tillverkaren, för det är ju inte direkt bra med elände i systemet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 3 Juni , 2010 Jag har inte haft några problem, men hört att gummi i bränslesystemet i vissa gräsklipparmotorer kan torka ut, varför sista tankningen bör vara vanlig handelsbensin. Andra säger sig ha hört att alkylat är mer stabil och avslutar därför säsongen med alkylat i tanken. Vad är det för problem du sett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 Juni , 2010 det blir fällningar från bränslet o startsvårigheter o massa trassell ,kör du en mordern fyrtakt insprutare eller en optimax E-tec så blir inte den motorn gammal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pierina 0 Postad 4 Juni , 2010 Jag har hört några som tycker att det funkar utmärkt i gamla sidventilare (Albin) och andra gamla fyrtaktare, och att de har mindre problem med fällningar i tanken efter vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklas 6 Postad 4 Juni , 2010 Hej jag kör på Aspen till min VP 5,7 Gxi 2004. Funkar perfekt. Har även haft motorn på service hos aukt.Vp handlare. De tycker allt ser bra ut. Startar direkt går perfekt. kan hjålpa till och släppa ut lite mindre kolväten i vattnet så känns det bara bättre. //Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bowman 0 Postad 9 Augusti , 2010 Hur kan det ens finnas nån som överväger att använda aspens bränsle när den kostar flera gånger mer än bensin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 9 Augusti , 2010 Vid Preem hotellbryggan på Dalarö skiljer det ca 1 kr/liter mellan Aspen och vanlig 95, så det är inte särskillt mycket dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Augusti , 2010 Alkylaten sotar betydligt mindre, kan nog vara en särskild fördel för de som fiskar med motorn långvarigt på tomgångsvarv/lågfart? (Testade på inrådan först K-sprit mot sotproblemen på albinmotorn, ingen märkbar skillnad. F.ö. rekommenderas numera 98 oktan eller alkylat för albin, 95 oktan innehåller sprit som tydligen fördärvar solexförgasarens flottörer så att överflödning riskeras.) Alkylaten stinker klart mindre också, tveksamt om man känner ens den explosions-mässigt optimala luft/bensin-blandningen 14,7:1 vid ev läckage? Extra noggrann ventilations-fläktning kan nog därför vara befogat vid inombords-installationer?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 10 Augusti , 2010 Använder aspen till min grästrimmer.. kostar bara ca: 150kr/4L. Räkna på det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bowman 0 Postad 10 Augusti , 2010 Ja det är det jag menar, alla ställen jag sett så är det svindyra dunkar som gäller, knappast värt det då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 10 Augusti , 2010 Lantmännen lär också ha alkylat på lösvikt. Runt 16 kr/liter kostar den på sjömack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farola 0 Postad 10 Augusti , 2010 16:11 kr betalar jag per liter på OK-macken i Gottsunda - Uppsala. Jag kör alla mina tvåtaktare på alkylat inklusive min Yamaha 30 -04 2t. Körde min 15 hk Suzuki i tolv år på alkylat och har aldrig haft några problem. Jag är övertygad om att det går bra, och att det är bra för hälsa och miljö, att köra små fyrtaktare på alkylat. Prisskillnaden på 1-2 kr/liter, max en tusenlapp per säsong, tycker jag att jag har råd med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 10 Augusti , 2010 Kom och tänka på att det stog en blå dunk jämte den röda som jag brukar köpa och funderade på om det inte stog en 4:a på den.. letade lite på Aspens hemsida och hittade den där. http://www.aspen.se/Aspen_(sv)/Konsument/Produkter/Alkylatbensin/Aspen_4 Speciellt framtagen till 4-takts motorer.. även marint som ni ser under dunken. Senast ändrad av Daniel_B | 10 augusti 2010 | 22:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Augusti , 2010 Hittade en hyfsat aktuell lista på mackar med alkylat på pump (blåmarkerade=sjömackar) ... http://www.aspen.se/Files/PDF/ovrigt/Bulk.PDF Enligt den här kryssarklubbs-artikeln släpper tvåtaktare ut 20-30% av bensingasen, fyrtaktare ca 1/10 av detta (2-3%). En gammal tvåtaktare med alkylat släpper tydligen ut mindre gift än en ny fyrtaktare med vanlig bensin ...http://www.sxk.se/tekniska/btf/miljo/migift.htm / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 11 augusti 2010 | 09:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser