Furenius 0 Postad 1 Juli , 2009 Hej, Har en nyinförskaffad Fjord 24 med 2 st AQ130. När båten kördes hem så upptäckte vi ett oljelekage på några dl. under SB motor. Jag kollade oljan och nivån var ändå ok, så jag antog att den svettats ut den oljan genom packninarna. Vid nästa tur så började tempen skena när vi skulle åka hem och all kylarvätska läckte ut. Det ser även ut som om det är olja med i vattnet som ligger i botten. Är den största sannorlikheten att topplockspackningen gått? Finns det nånstans en bra steg-för-steg beskrivning på hur man går tillväga för att byta den packningen? Jag har bara gjort det på en Moto Guzzi innan men det var lite enklare. (endast en cyl.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 1 Juli , 2009 Jag förmodar när du sktiver att kylvätskan trycktes ut att motorn har färskvattenkylning? Oljan kan komma ifrån dåliga packboxar vevaxel bak och fram även vid vattenpumpen. behöver inte vara kopplat till dina värmeproblem. Kolla också så du inte fått in vatten i oljan efter kokningen. Hur är impellern, termostaten, vattenfilter om det finns något. sitter det en elektrisk cirkulationspump på färskvattenkylningen, i så fall funkar den. oljekylaren är ju också ett känt problembarn. Ta bort toppen är en ganska lätt operation på en gammal B20. Töm motorn på vatten, ta bort avgaslimpa och insug. lite slangar och rör måste också blockas bort. Koppar rören sitter bara instuckna i gummitätningar. Ta bort ventilkåpan plocka bort vippstället. Lyft upp stötstängerna OBS dra dom inte rakt upp lirka lite ned dom så dom släpper från lyftaren. Drar du rakt upp så är det risk att lyftaren följer med upp. Håll reda på ordingsföjden så stötstången kommer tillbaka på samma plats vid monteringen. Lossa topplocksbultarna och knacka bort toppen med en gummiklubba om den sitter fast. Gör rent packningsytorna. kolla så toppen är rak och även efter rost angrepp i kylkanalerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Furenius 0 Postad 1 Juli , 2009 OK, så det kan röra sig om 2 olika problem alltså? Ja, den har sötvattenskylning, det glömde jag skriva. Då blir det till att felsöka första bästa lediga tid. Jag såg ju oljelekaget innan kylarvätskan tömdes ut, så det kom inte samtidigt. Kul att detta händer den fräsha motorn som var nyinförskaffat 2005, och inte orginalmotorn. Men förre ägaren fick den billigt sa han. Det är dyrt att köpa billigt har jag hört.... Tackar för infon om demoteringen av topplocket Gelis! //furenius Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Furenius 0 Postad 8 Juli , 2009 Update! Jag tror jag har hittat problemet, och löst det. Det var ett kopparrör som skulle vara nertryckt i oljekylen som inte satt fast ordentligt. Efter 5 min körning så sprutade det rikligt med vatten ut oljekylen. Orsaken till det var att ett rörfäste inte var ditsatt. Efter ca. 1½ timmes pillande, och mycket svärande så fick jag dit fästet och röret satt som berget i oljekylen. 15 min tomgångskörning resulterade i en perfekt kyld motor och all kylarvätska kvar i expanssionskärlet. Nu väntar bara en riktig provkörning så hoppas jag att det var det hela med det. //furenius Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser