Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Figo

dör vid gaspådrag

Rekommendera Poster

hej,

Har en Honda BF90 från 98 (förgasare). när jag dra på från tomgång till max (exvis vid vattenskidåkning) så dör motorn. Jag måste smyga upp till ca 2000 varv o sedan dra på fullt. har ni någon ide om hur man kan göra för att kunna maxa direkt? Kan det bero på nån inställning, byte av luftfilter eller liknande eller är det nått man får dras med då det är förgasarmotor?

mvh
LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har haft problem med att båten dör när jag skall växla. Ditt fall låter lite som mitt. Jag justerade bland/luftskruven som sitter på förgasaren. Nu fungerar det för mig. Kolla i en tråd lite längre ned, så får du lite tips. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=297201

Mvh/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle börja med att byta bränslefilter i motorn.

Har haft liknande problem med en utombordare. Problemen började på det sätt som du beskriver, men sedan fick vi även problem att köra i hög fart.

Det berodde på att bränslefiltret var igensatt och inte man inte fick tillräckligt med bränsle vid större belastning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Morningstar, sitter det ett vattenavskiljande bränslefilter så har du kanske löst problemet med att byta filter, bör bytas vartannat år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack för tipsen. ska kolla bränslefiltret. Har en ryds 550 GTS med fast tank som jag köpt i år. Den skulle vara leveransservad med allt bytt som behövdes så därför har jag inte tänkt på filtret. Det sitter väl inget annat bränslefilter under motorkåpan väl?

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...