Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
nattsudd

Montering av regulator - temperatur och oventilerade batterier

Rekommendera Poster

Skulle montera min regulator till solcellen idag. I instruktionerna står det (1) att den ska monteras tillsammans med batterierna eftersom den tar hänsyn till temperaturen när den avgör när batteriet är fulladdat och (2) att den bara får monteras vid ventilerade batterier.

Jag har inte ventilerade batterier (d.v.s. ventilering ut genom skrovet) och monterade regulatorn tillsammans med batterierna under durken i min segelbåt. Läste sen instruktionerna igen och blev lite nervös. Har jag gjort något farligt?

Om jag ska flytta regulatorn till en annan plats - säg en potentiellt varmare plats - på vilket sätt påverkar temperaturen laddningen?

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stället för att lägga ner jobb på att flytta regulatorn. Gör/köp en balja av något slag till  batterierna. Alternativt. Om du har ventilationsuttag på batterierna, så nyttja dom. Gör sedan ett litet hål ut genom skrovet, med en liten slang till din balja/luftningsslangar till dina batterier. Då blir ju allt rätt och du behöver inte bekymra dig för eventuell knallgas. (många batterityper är ju i dag helt slutna och då behövs ju inte ventilationen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag skulle fixa in ett batteri till. Men hade svårt att hitta bra utrymme. Men bakom pentryinredning fanns outnyttjat hål för batteriet. Perfekt trodde jag. Men så kom jag på detta med knallgas. Batteriet är ju väldigt nära gasolköket. Så det blir till att fixa en ventilation.

Batteriet står i en plastlåda införskaffad på Hjertmans, lätt att göra ett hål i den och dra en slang till ett tryggt ställe. Men är knallgasen lätt eller en tung gas? Ska håler vara uppåt eller nedåt. Och hur mycket knallgas kan det bli från ett väl laddat startbatteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vätgss är en mycket flyktig och lätt gas som är 15 gånger lättare än luft. Måste göra dig besviken men din låda från Hjertmans kommer inte att hjälpa dig när det gäller eventuell gasning från batteriet. Lådan skulle behöva vara hermetiskt tillsluten, dvs gastät och det är definitivt inte den låda du köpt. Gasen kommer att smita ut i den allra minsta springa. De batterilådor som Hjertmans har är avsedda att samla upp eventuell utläckt syra och inte gas.

Det är också något överdrivet att det skall vara så farligt med batterier ombord. Det kommer inte att samlas gas i sådana koncentrationer att det bildas knallgas dvs 2 delar vätgas och 1 del syrgas. Vätgasen har smitit ut innan detta inträffat. Den plats där det kan komma upp till dessa koncentrationer är inuti cellen precis i utrymmet ovanför syra nivån eftersom det i den kemiska processen bildas både vätgas och syrgas.  Det är därför som det kan explodera om man lyser med en tändsticka i batteriet eller man får kortslutning mellan två poler genom att man tappar ett verktyg på batteriet samtidigt som proppen till en cell skulle vara av.

Som ett exempel kan också nämnas att bensinånga har 25 gånger högre explosionskraft än vätgas och detta hanterar man ganska slarvigt ibland ombord. Likaså är vätgas helt giftfri.

Så min övertygelse är att du kan bortse från mängden knallgas som bildas så länge du inte har gnistbildning eller öppen låga precis vid en öppen cell. Och det värsta som kan hända är att batteriet spricker.

Mängden gas/knallgas skall normalt inte vara stor vid laddning eftersom moderna laddare ser till att du inte överladdar pss sker i laddningsregulatorn på generatorn. Du skall överladda med hög ström för att få betydande gasning i batteriet.

Per



Senast ändrad av oceanis | 03 juli 2009 | 14:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Per för ett uttömmanda svar. Tror jag kan vara lugn, Batteriet står inte i omdelbar närhet av gasollågan, så utifrån det du skrev så har eventuell knallgas försvunnit för länge sedan. Och dessutom kommer detta batteri bara bli laddat av generatorn. Skulle jag ladda från laddar blir det laddare från Ctec.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tolkar det som svaren gäller för mig också. Jag behöver inte vara så rädd för att ha regulatorn en bit från batteriet, och det skulle inte hjälpa med enbart en låda att ställa batteriet i (om den inte är tät med avluftning). Hade planerat att flytta regulatorn till en annan del av båten - men bryter då mot andra instruktioner om att det ska vara cirka 30 - 100 cm till batteriet. :) Så, låta den sitta kvar 30 cm från batteriet verkar lugnt om jag förstår det hela rätt (med cellerna stängda)?

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle personligen vara lugn...sover själv gott med 560 Ah under durkarna, 100 Ah i maskinrummet och 140 Ah under kojerna i fören och har sovit lugnt uppe på mycket, mycket stora batterier i båtar som normalt befinner sig under vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle själv vara lugn med ditt förslag och speciellt om du låter propparna på cellerna vara påskruvade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har mina fem batterier utan speciell ventilation, under akterkojen. När motorn går suger väl den ut en del den vägen, men jag har aldrig känt nån gaslukt från batterierna.

Maxpower regulatorn till solcellen har jag liggandes på ett av förbrukarna, på den sida där inte polerna sitter. Då får den exakt samma temperatur som batteribanken.

Allt fungerar kanonbra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...