Gå till innehåll
onsdag 31 december 2025
clarkbones

Göra dynor till sittbrunnen - trä

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte spara en slant och göra nya dynor till sittbrunnen. Jag vill byta allt. Jag har läst mycket vettigt på detta forum och vet ganska väl hur jag ska göra. Dock kvarstår frågan vilket material jag ska ha till träskivan och hur denna bör vara behandlad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldeles obehandlad furuplywood håller ju en halv livstid om det är under tak/kapell vi pratar om. Allt bättre än det lär väl hålla en hel livstid!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du verkligen dynor?

Är det inte nya sittbrunsbänkar?

Lämpligt material är väl nån form av teak. De behöver ju inte underhållas.

Det går väl bra med mahogny, furu eller ek, eller i stort sett vilket träslag som helst. Det är mer en utseendefråga. Den då har du ju ständigt återkommande lackning om de skall hållas fräscha.

Det finns ett uttryck som heter lövtunt. Lite skämtsamt kan man säga att lövtunt är oerhört tjockt jämfört med ytfaneren på plyfa speciellt när det är lite ädlare träslag. Då behövs det verkligen behandlas med lack för att hålla - kanske inte en halv livstid - men i alla fall några år. Missköter man en fanerad yta så går det ju inte heller att skrapa ner till trät pga fanerens tunnhet.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menar dynor med träskiva i botten, skummgummi ovanpå och därefter galon. Ursäkta otydligheten. Alltså dynor  i sittbrunnen under kapell. Ursäkta otydligheten. Bör inte träet behandlas på något sätt för att undvika mögel?

Senast ändrad av clarkbones | 12 juli 2009 | 13:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...