Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Calle-68

Kopplingsschema 3 batterier, 2 motorer

Rekommendera Poster

Hejsan!

Är det någon som har ett bra förslag på hur jag ska koppla mina batterier...
Jag har dubbla motorer (dubbla generatorer) och 3 st batterier, tänker mig att använda 1st batteri som startbatteri till bägge motorerna och skilja start och förbrukningsbatterier med en skiljediod. Jag skulle vara tacksam om någon kan fixa ett bra kopplingsschema. Har ni andra förslag på lösning än det jag skrev ovan så lyssnar jag gärna på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har gjort som ovan men även valt att låta den ena generatorn bara ladda det gemensamma startbatteriet och den andra motorns generator ladda förbrukningsbatterierna.

Då slipper jag fundera på amperebegränsningar eller spänningsförlust i laddningsfördelare till batteribanken för förbrukningsidan och får ett något mindre komplext system. Sen kan man förbereda men kabel och en strömställare så att man lätt kan köra batterbankerna parallelt om en av motorenas generator skulle strula alternativt lägga med en vanlig startkabel för att enkelt kunna parallelkoppla plussidorna.

Det viktigaste är att pumpa förbrukningsbatterierna fulla så jag har satt ditt grovt kablage mellan generatorn och huvudbrytaren för att få ut så nära 14,4 volt som möjligt utan någon avancerad laddningsregulator med sensor på batteribanken.,

Den generatorn som föder startbatteriet föder även ytterliggare ett annat batteri för ankarspelet genom ett traditionellt laddningsrelä och genom grovt kablage.

Ser att ditt inlägg är gammalt och utan någon response. Hoppas vi kan få igång en dialog på alternativa lösningar med dubbla motorer och flera batteribanker!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja trådstartinlägget är ju gammalt men vi kan ju spinna på med en dubbelmotordebatt. Först av allt skippa skiljediod.

Sen kan man ju göra lite olika. Jag hade kopplat bägge generatorerna till startbatteriet och i tillägg satt ett skiljerelä till varje generator som i sin tur är kopplat till förbrukningsbanken. Då laddar bägge motorerna startbatteriet och förbrukningsbanken. Man kan då få stopp på valfri motor men ändå behålla normal laddningsfunktion på samtliga batterier

Det är en variant.

Senast ändrad av sdk780 | 10 juni 2011 | 22:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den lösningen ger automatisk fail over och skulle teoretiskt kunna ge bägge generatorernas laddningsstyrka till en uttömd batteribank. Funderatr dock på hur laddningsstyrningen på generatorerna påverkas av att bägge samtidigt laddar samma bank i en sådan lösning? Kan det bli så att man inte får ut fullt kräm från bägge då t.ex laddstyrningen  på generator B känner av spänningen/strömmen från generator A?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Det fungerar utmärkt, så länge batterierna vill ha laddning så kommer bägge generatorerna att ladda. Blir spänningen så pass hög så att laddningen inte behövs beror det på att batterierna är fulla inte för att en generatorn stör den andra. Små skillnader finns så t ex just vid fulla batterier kan den ena generatorn som är känsligast ligga och hålla spänningen uppe medan den andra då går på tomgång men så fort belastningen och därmed spänningsfallet ökar så kommer bägge direkt att börja ladda, dom delar dock på jobbet så är utgående ström 10A så laddar vardera generatorn ungefär 5A. Fördelen om man nu har ett sånt extremt behov är ju att maximala laddströmmen blir dubblerad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dragit en fråga till Skyllermarks om en relälösning där bägge motorerna laddar samma tre batteribanker: start, förbrukning och till ankarspelet. Skall bli intressant att se vad dom rekommenderar för konfiguration. En annan intressant lösningär istället för ut reläerna använda CTEK's nya D250S och Smartpass med fördelen att man då kan få en lösning där en solcell underhållsladdar startbatteriet då förbrukningssidan är mättad. Blir lite dyrare men man spar in pengen för en laddningsregulator för solcellen. Återkommer då jag fått svar från Skyllermarks.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Vaför måste Skyllermarks svara på det? Det är ingen världsnyhet att två eller flera generatorer kan kopplas samman! Fungerar utmärkt även i rena växelströmssystem som likströms, dock krävs det där synkronisering av fekevens i den förstnämda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är inte ställd runt om två generatorer kan ladda mot samma batteri utan hur man, med deras varianter på relän, bygger upp en lösning där bägge laddar tre banker: Start, förbrukning och ankarspel ytterliggare en relälösning som gör att tändningsstyringen av laddningsreläerna aktiveras oberoende på om bara en av motorerna startas eller om bägge går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...