Colley 0 Postad 30 Juni , 2009 Hej Alla, Jag har en Bayliner 2355 årsmod. 95 osäker på drevfabrikat. Motorn skar för ett par år se'n ovh jag köpte ny sådan. Nu har jag en Marine Power 330 hk. Har provat 2 oilka propellrar men den gör ändå bara ca 27 knop. Finns det ngn som har koll på vilken prop. jag skall välja? Har jag 330 hk då vill jag attan i mig få ut det mesta som går! Jag läser om de som kör i 30, 40, 45, 50 knop o blir väldigt avis! Kan ngn hjälpa?! Mvh/C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 30 Juni , 2009 Berätta gärna vilket toppvarv motorn tar och stigning o diameter på proppen så är det lättare att ge råd. Gärna också drevets utväxling... Vilken motor satt i tidigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colley 0 Postad 30 Juni , 2009 Ahh, you got me there! Det neda jag vet är att det var enn 19' rostfri prop (Quicksilver LaserII). Tidigare motor Mercruiser 5,7 L 250 hk. Mer vet jag ej i detta läge. Mvh/C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colley 0 Postad 30 Juni , 2009 Toppvarv ca 4100 med stålprop. Med den tidigare som ej heller är original 4500 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 30 Juni , 2009 Kolla i bruksanvisningen vilket toppvarv motorn ska ligga på(~4600-4800rpm) och gå ner i stigning på proppen tills du ligger inom det området. 4100rpm är nog för lite(motorn orkar inte varva ut) med den båt motor borde det ju vara möjligt att närma sig 40kn om du får allt optimerat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colley 0 Postad 30 Juni , 2009 OK, lägre stigning mer varv, eller? Den här 19' som jag skrev är det stigningen? Mvh/C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 30 Juni , 2009 Ja 19 är stigningen, varje tum du har mindre stigning höjer toppvarvet med ~200-300rpm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colley 0 Postad 30 Juni , 2009 Kanon! Tack för hjälpen så länge. För allt, även för instr. om prop. byte. Och det gick ju bra för mig. Skall meka lite imorgon igen. Mvh/C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colley 0 Postad 2 Juli , 2009 Har varit helt ute o cyklat när jag givit info om prop. Den rostfria stålpropellern som jag bytte var 23'' med en diameter på 13 1/8''. Bytte alltså tillbaka till den som är 21''. Nu är den starkare, varvar ur (ca 4500 rpm) men har i princip samma topp(låg)fart ca 27 knop. Hur skall man tänka nu? Mvh/C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser