Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Colley

Vilken prop. till V8?

Rekommendera Poster

Hej Alla,

Jag har en Bayliner 2355 årsmod. 95 osäker på drevfabrikat. Motorn skar för ett par år se'n ovh jag köpte ny sådan. Nu har jag en Marine Power 330 hk. Har provat 2 oilka propellrar men den gör ändå bara ca 27 knop. Finns det ngn som har koll på vilken prop. jag skall välja? Har jag 330 hk då vill jag attan i mig få ut det mesta som går! Jag läser om de som kör i 30, 40, 45, 50 knop o blir väldigt avis! Glad

Kan ngn hjälpa?!

Mvh/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna vilket toppvarv motorn tar och stigning o diameter på proppen så är det lättare att ge råd. Gärna också drevets utväxling...:) Vilken motor satt i tidigare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahh, you got me there! Det neda jag vet är att det var enn 19' rostfri prop (Quicksilver LaserII). Tidigare motor Mercruiser 5,7 L 250 hk.
Mer vet jag ej i detta läge.

Mvh/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppvarv ca 4100 med stålprop. Med den tidigare som ej heller är original 4500

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla i bruksanvisningen vilket toppvarv motorn ska ligga på(~4600-4800rpm) och gå ner i stigning på proppen tills du ligger inom det området. 4100rpm är nog för lite(motorn orkar inte varva ut) med den båt motor borde det ju vara möjligt att närma sig 40kn om du får allt optimerat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, lägre stigning mer varv, eller? Den här 19' som jag skrev är det stigningen?

Mvh/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja 19 är stigningen, varje tum du har mindre stigning höjer toppvarvet med ~200-300rpm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon! Tack för hjälpen så länge. För allt, även för instr. om prop. byte. Och det gick ju bra för mig. Glad Skall meka lite imorgon igen.

Mvh/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit helt ute o cyklat när jag givit info om prop.Obestämd

Den rostfria stålpropellern som jag bytte var 23'' med en diameter på 13 1/8''.
Bytte alltså tillbaka till den som är 21''. Nu är den starkare, varvar ur (ca 4500 rpm) men har i princip samma topp(låg)fart ca 27 knop. Hur skall man tänka nu?

Mvh/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...