Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
SubMarine

Yamaha 20 Hk, demontera motorblocket?

Rekommendera Poster

Hej!

Har fått tag i en Yamaha 20HK (modell 20CM, tidigt 80-tal) som jag tänkte fixa till. På höger sida sett från rorkulten sitter ett lock, bakom locket ser man kolvarna (inte topplocket) och att avgaserna tar vägen ner i riggen. Några av bultarna till detta lock är avdragna och måste borras ut, men det kommer jag inte åt att göra om jag inte demonterar själva blocket ur motorchassit. Har demonterat de 6 bultarna som sitter underifrån in i blocket, men blocket går fortfarande inte att rubba. Tillåter konstruktionen att blocket demonteras? Lyfter man blocket uppåt eller tas det nedåt? Kan riggen och blocket separeras?

Mycket tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar
Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en 20CM fast en -95

Verkar som 20CM började tillverkas 1981 enl marinshopens reservdels sök.

http://www.marinshopen.se/Default.aspx?TabId=507

Verkar vara svårt med böcker till just 20CM, min är i princip identisk med en 25C, (förutom cyl volym då) men på den så är det 6 bultar man ska lossa på undersidan, sedan ska man kunna ta bort blocket enl Clymers rep-bok, kan sitta lite i packningen står det. man ska även lossa gasstag och lite kablar.

http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Yamaha/Fastställårsmodell/tabid/366/Default.aspx

Senast ändrad av knota | 30 juni 2009 | 19:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så jättemycket för ditt svar Knota! :)

Mycket riktigt var det dessa 6-bultar och sen satt den som fan i packningen. Men nu är motorblocket i alla fall loss.

Någon som vet en bra återförsäljare i Stockholm där man kan hitta reservdelar som bla packningar?

/Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...