Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
badlena

Vilken snipa ska jag köpa

Rekommendera Poster

Vi funderar på att byta båt till en snipa, vi är 2 vuxna och en hund. Den får kosta max 140000 kr, Vi har tittat på Albin 25, Rimsö 26 och Karlö 28. Vi har även tittat på Nilelv 24 men kan inte bestämma oss, skulle vilja veta vad ni tycker om båtarna.

Mvh Lena

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vad man söker kan man väl säga, vi har själva en Nidelv 24 som vi är nöjda med, dess fördel är att man får en relativt stor sittbrun och att man kommer nära vattnet iden. Dock blir den trång om man är fler än 2 då alla skall sammsas i samma ruff, där har ju båtar med akterruff klar fördel. I gengäld blir båtar med akterruff ofta lite trängre i sittbrunnen eftersom akterruffen tar utrymme. Sedan kan jag väl så här i efterhand konstatera att det inte är fel att köpa en något större båt än vad man först tänkt sig, eftersom båtar i allmänhet är ganska små invändigt.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För de pengarna hade jag tittat på en Krabat 740, ingen snipa men en ganska trevlig båt. Eller så hade jag tänjt på budgeten en aning för att få råd med en Nimbus 26, en oerhört mycket rymligare båt. På den får man en dubbelsäng i akterruffen som är väldigt trivsam och dessutom slipper man bädda ner i fören. Och ni kan bjuda med gäster om ni vill, de kan ju få eget sovrum!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mycket båt för lite pengar Nilelv 24

gittan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför en snipa,rullburk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lena.

Jag köpte av en slump en Storblekan för fem år sen. Bättre båt kunde jag inte få. Rymlig, sjösäker , driftssnål och vacker! Den kan jag rekommendera! Tillverkades i Blekinge, Nävragöls glasfiberindustri på 70-talet. Min kostade 86000. Och den bara går och går. Lättmekad motor, volvo penta MD2B. MvH Lena.

post-14717-1394235997,3279_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

vi vill ha en båt som inte går så fort utan mer tuffa runt i lugn takt. Har provat att åka i 25 knop o det var inget för oss.

/ Lena

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joda Tur 24.
Skilsö 23 (el 27 men den klarar ej er budget).
Äldre Nimbus 26 (men tror ej pengarna räcker).

Dieselmotor förstås.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Har sedan två år tillbaka en Marex 21 som vi trivs alldeles utmärkt med. Finns även som Marex 24 som blir något större. Skulle nog gå att hitta dessa båttyper för Dina pengar .

Är väldig säkra i sjön och går oerhört billigt.

Mvh Ingemar K

post-27505-1394236009,1669_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Ut och titta på båtar till salu så märker ni vad som passar just er.

jag vill Flagga för Skilsö 23 enmycket väldisponerad snipa dessutom med ett för storleken bra toalett utrymme. en anna fördel är stor lucka i fören som ger en mycket bra åtkomst till hela båten, inget balancerande på smala och hala skarndäck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite of topic men blir nyfiken, bilden är den tagen vid olsön StAnna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan rekommendera BM77. Mycket rymlig ruff med dinett. Åkte runt i en sådan några år i Vätterns krabba sjö och trivdes bra.

Senast ändrad av Gaidin | 09 juli 2009 | 11:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi köpte en Scand 25 i höstas, en bred och stabil snipa perfekt för en familj på fyra:)

Palle 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skillnaden på albin och winga 25 då? Skulle helst vilja ha en med akterruff..

/ Lena

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Winga 25 är ju en motorseglare vilket gör att man kan nyttja segel både för framdrift och för att ge båten lite mer stadga när det är lite mer vind och sjön rullar. Vill minnas att jag även sett någon Albin 25 med detta men inte alls lika vanligt. Ser man inte rigg som något problem så tycker jag nog att valet är ganska lätt, Winga 25. Pentry delen får du ute i det fria istället för att ha den inne i förruffen som Albin 25:an har.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...