Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
kaho

Mystisk mojäng..

Rekommendera Poster

I min mast sitter ett beslag från HOLT-ALLEN. Ser ut som en spak som man kan fälla uppåt och nedåt. Dock verkar det inte som om man tex skulle kunna klämma fast en lina med den. Något som någon tidigare ägare monterat. Finns det någon som har en aning om vad denna är avsedd för?

post-25692-1394235993,1386_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Det ser ut att vara en slaks spännare, men det ser ut att fattas ytterligare någon del, någontin.

Med spaken kunde man tydligen spännä, stäcka ett fall, eller dyligt ! Vem vet !

NNN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart på masten sitter den? I höjd med bommen? Nära ett fall eller segel? På sidan av masten?

Senast ändrad av rgsson | 30 juni 2009 | 13:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den sitter på sidan av masten, någon halvmeter under bommen men alltså inte rakt under. Ovanför sitter en knap. Själva armen är någon decimeter lång så den är lite för klen för att kunna vara en sorts sträckare till ett fall. Möjligen till en flagglina men varför skulle en sådan behövas? Jag har nu också skickat frågan vidare till www.holt.eu men det är ju inte säkert att ens dom vet eller ids svara.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut att vara en sträckare till vajer fall. Vass grej från forntiden. Ersätts med dynema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att tro att det är en spännare till ett fall. Om fallet inte kommer in längre än till punktsvetsen får man dålig hävarm...

Du kan ju alltid göra vad jag håller på med på min båt. Använd båten några säsonger och montera sedan bort saker som du inte använder. Märker du att du inte har något användning för mojängen tar du helt enkelt bort den om det går.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var bara nyfiken på vad det egentligen var. Jag har inte haft någon användning för mojen de fem år jag haft båten så den bara sitter där. Självklart kan jag ta bort den. Den sitter med två popnitar som jag kan borra bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en vire-spännare. Viren sätts fast med en bult i hålet som syns på bilden. Skärgårdskryssare från förr hade en liknande spännare till bakstagen, fastän modell större.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...