Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
sccarber

Vatten på ett tändstift

Rekommendera Poster

Motorn verkar körd. Bytt topplockspackning, men det är fortfarande vatten på nedre stiftet, fast nu är det vitgeggit, det var rena droppar förut.

Den låter bra på mycket gas nu, men tomgång existerar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag strör inte salt i såren utan beklagar sorgen./Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men hur gick det? Har liknande symtom, på en YAMAHA 85AET, vattendroppar på nedersta tändstiftet, 105 psi tryck i alla tre cylindrar. Tog av toppen och trean ser ju helt annorlunda gentemot dem andra, tydligt tvättad av vatten. Svårt att avgöra på packningen om det läckt. Men tycker att jag ser åtminstone en färgskiftning på vissa ställen så kanske. Offeranoderna såg rätt ok ut. Hade några märkliga märken i topplocket på treans cylinder som jag inte riktigt har någon bra förklaring på.

Något verkar ha krossats mot toppen där det  blir trångt men inte uppe där det finns mer platts.

Salt, kanske?

Så vad gör man? Planar rent och drar på ny packning med packningsklister och hoppas på det bästa? 

Inga skruvar knäcktes när jag lossade topplocket, eller offer-anoderna under toppen  men jag har ingen lust att öppna avgassidan om det inte behövs eftersom det verkar vara sämre prognos på det.

Cylinder.jpg

topplock.jpg

TreanVåt.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På treans cylinderfoder ser det definitivt ut att ha läckt. Kolla om ytan på blocket går att få ren utan spår och skåror. I värsta fall måste blocket planas för att få ytan jämn. I övrigt är det väl bara att kolla att toppen är plan, byta packning och hoppas på det bästa...

Märkena i toppen kan bero på tex att en del av tändstiftet har lossnat och dansat runt några hundra varv innan biten hittade ut genom avgasporten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror skadorna är korrosion som följd av vatteninträngningen. Googla t.ex. Corrosion pitting och jämför bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade var det läckt vatten i min motor!

Öppnade kylblocket och ingen av dem 18 skruvarna gick av! Det går att lossa denna utan att lyfta av blocket på min motor om man tar dem nedersta med ringnyckel. Man kan inte dra ur dem helt där dem sitter men om man lossar dem och låter dem sitta kvar så går det att dra bort kylboxdelarna i sidled med dem nedre skruvarna kvar.

Det var på Avgaskylningsdelen. Ett hörn längst ner hade brutits loss på väggen mellan avgaser och kylvatenplåten, kan eventuellt vara det hörnet som dansat runt i cylindern, även om det är märkligt med tanke på att motorn borde ha tryck åt andra hållet. (Se bifogad bild). Det gav upphov till ett hål på ca 3mm i diameter. Det kan kanske också varit som "Faderullan" skrev ett trasigt tändstift vars delar också slagit hål på avgaskylningsväggen. Tycker att märkena ser för distinkta ut för att vara korrosion. Bilden kanske inte är så tydlig men tittar man i verkligheten så har många av märkena en betydligt vassare kontur än vad korrosionsskador ser ut som. Det är för övrigt det att jag tänker att avgaserna bör ge ett övertryck som gjorde att jag hade svårt att se varför vatten skulle vilja in i cylindern på en tvåtaktare. Men grejen är att impellern fyller ju dessa kanaler med vatten, upp till en nivå högre än vad treans cylinder är, vilket gör att vatten antagligen kryper in i cylindern när motorn stannar, av gravitationskraften. Kanske har biten flutit med in i cylindern om treans kolv råkat stanna i botten..

Biten som brutits loss skulle också kunna ha gjort så till följd av en frostsprängning i vintras.

Jag kan emellertid inte hitta biten så antingen har den slagits sönder väldigt mycket, eller så har den åkt ner i avgasröret som går ner i riggen i sin helhet. 

Kan inte tänka mig att den skulle kunna hamna på insugningssidan eller i vevhuset.

Det jag tycker är märkligt är att det inte finns tillstymmelse till märke i kolven!

Kan bara komma på två skäl till det. Antingen så är kolven jättemycket hårdare än toppen, eller så har en tidigare ägare bytt kolven..

Ett mysterium..

Har för övrigt gjort kanalerna rena från salt med roterande stålborste. Jag har lagt locket och topplocket i ättika för att lösa alumiumoxiden och salt och kommer sedan att tvätta dem i bensin.

Jag trycker mig se spår av blå färg så insidan av kylkanalerna har antagligen varit målade en gång. Kan ju dra på lite färg för att motverka korrosion innan jag stänger igen kylboxen tänker jag.

 

KIylblockAvgasvägg.jpg

KylBlock.jpg

KylBlockSlock.jpg

Läckan.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...