sccarber 0 Postad 30 Juni , 2009 Yamaha 30 hkr 1982 2-cyl Jag har vattendroppar på mitt nedre tändstift. Gjorde komptest häromdagen hade då 6,5 på övre och 6 på nedre. komptest gjordes inte med startmotorn, utan handkraft. Är det min topplockspackning som gått, eller kan det vara block, topp eller något annat dyrt..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 30 Juni , 2009 När jag i båten försökte jag lägga in ett inlägg men eftersom det försvann i cyberrymden. Får jag väl försöka skriva ett till. Det jag skrev och fortfarande anser är att innan du över huvud taget börjar skruva, ta dig en ordentlig funderare på ifall det är lönt att jobba på en 27 år gammal motor?! Har exempelvis toppen ärgat sönder så lär det inte bli lätt att få ta i en ny/begagnad. Sedan gäller det att luska fram packningar på en 27 år gammal japanare... sorry/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 30 Juni , 2009 Det behöver inte vara omöjligt att laga motorn. Läckan borde gå att se från utsidan som du beskriver det. Det svåraste brukar vara att få loss skruvarna utan att behöva ta till borr och gängverktyg. Nya packningar finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sccarber 0 Postad 30 Juni , 2009 Enligt uppgift skall packningen vara bytt på denna motor för inte så länge sen, tycker även att toppen ser svartlackerad ut, utbytes topp? Jo, det lutar väl åt att ge upp snart, men har nu lagt en j-a massa tid på s-n. Hur ser jag en eventuell läcka från utsidan? typ rostrinningar? tycker jag letat men ser inget. Gjorde ett nytt seriösare kompprov, det är 10 på vattencylindern, och 9.7 på den övre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 30 Juni , 2009 Jag tycker absolut att det är värt att kolla på att fixa motorn. Får man bara bort toppen så är det inte så mycket jobb. Jag skulle gissa att det går at få tag på även toppen som reservdel. Du kan också kolla hos Marinhallen. De kan nog tipsa om hur du får bort toppen om det skulle vara svårt. http://www.marinhallen.se/ Om du drar av bultarna så blir det lite jobbigare, men det går att fixa. Om det är samma mjuka material som i min -76, så går de att borra ur och dra i Helicoil. Har du tur så är det bara toppackningen. Om det är toppen så får du kolla om det går att svetsa. Här finns sprängskisser, men bara från 1984 och framåt. http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 30 Juni , 2009 Det måste inte vara toppen. Vissa motorer tar in vatten via avgasporten pga av korrosion i en detalj söm skall förhindra detta. Jag har dock bara hört om detta som ett problem på Mercury. Vet inte vad som gäller för din motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 30 Juni , 2009 Som du skrev trodde jag att vattnet var på motorns utsida. En sån där är så simpel att skruva med så ta isär den och därefter fatta ett beslut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sccarber 0 Postad 30 Juni , 2009 Motorn hackar å har sig, vill liksom inte varva. Jag har ju nu gjort rent förgasare, bytt bensinpump (den gamla gick sönder) bytt alla slangar osv.. men så när jag trodde allt var grönt å den fick stå å gå några minuter på gas (tomgång) fungerar inte, så är det alltså lite vattendroppar vid elektroden i stiftet, dvs inne i motorn. Men jag testar å riva toppen å byta packning.. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 30 Juni , 2009 Körde du motorn med spolmuff och vattenslang? Vattentrycket i slangen kan göra att mer vatten än vanligt trycks upp i motorn och man får vatten på tändstiften. Pröva att låta motorn suga helt själv ur en balja. Om problemet uppstod när du körde i balja eller i sjön är den nog trasig på riktigt. Fast det är konstigt att kompvärdena var så lika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sccarber 0 Postad 1 Juli , 2009 Jag körde med muff. Grejen är den att jag inte får motorn att gå ordentligt, så trasig packning kunde kanske vara ett möjligt fel.. Känns iof trist å riva om det nu inte är det. Det konstigaste med värdena är väl att det är högre komp på den defekta cylindern? När jag upptäckte vattendropparna sprutade jag in tvåtakts olja i båda tändstiftshålen för att försöka hindra korrission, vet inte om det kan ha påverkat komp värdena? Läste det nånstans på forumet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sccarber 0 Postad 1 Juli , 2009 Kanske är omöjligt att se på bara bilder... Men ska det se ut såhär inne i min motor? Det till vänster mellan cylindrarna, är det nån sorts offeranod? Jag tycker det ser ut som om nedre kolven inte riktigt tätar mot väggen, men å andra sidan var ju kompen bra där... Vet inte om jag vill öppna packningssatsen á 400 kr, vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sccarber 0 Postad 1 Juli , 2009 nedre cylinder, på höger sida ser det glappt ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sccarber 0 Postad 1 Juli , 2009 har visst problem med bildformatet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sccarber 0 Postad 1 Juli , 2009 nedre cyl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 1 Juli , 2009 Jag tycker det ser relativt OK ut, granska metallringen på topplockspackningen om den hade någon och spana efter sprickor eller tecken på läckage.Granska cylinderväggarna efter repor och känn efter vändkanter där kolvringarna vänder, försök utröna om kolvringarna har fastnat kan vara klurigt utan att ta ur kolvarna men eventuellt kan man spana genom avgasporten. Verkar vara en offeranod där inne. Senast ändrad av MartinX | 01 juli 2009 | 19:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sccarber 0 Postad 1 Juli , 2009 En till fundering, hur rengör man vattenkanalerna i motorn , det är väldigt mycket beläggningar, inte geggigt, men typ havstulpaner... kan man köra avkalkningsmedel eller nåt? Jag kollade lite snabbt på packningen, den såg inte så tokig ut, dock var det typ pappersgegg, mellan cylindrarna, som väl borde täta mellan. Jag ser dock inte rost etc inne i cyl. väggarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 1 Juli , 2009 Det där ser ut att vara okey. Ser du att det sitter en offeranod där i kanalen. Läs i boken och häpna över hur ofta det förväntas att man ska öppna locket och byta. När du ändå är igång så se till avgas sidan. Enda packningen som är kvar i min yamma är den till cylinderlocket. Resten är tubpackning. Inget som rekomenderas men verkar funka när man är snål. Lockpackningen har jag monterat tre gånger tillsammans med tubgojs kring kylkanalerna och det har funkat i tre sommrar. Lycka till! Fuskisen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 Juli , 2009 du får prova o köpa en ny toppackningo plana toppen,fungerar det inte då kan det ha gått hål i avgasplåten . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sccarber 0 Postad 1 Juli , 2009 Var hittar jag avgaslocket? Är det nåt av de på sidan? Hur får jag bort underkåpan, måste väl bort för att kunna momentdra sen? Känns som det finns hopp då, tack! offeranoden, är det yamaha original, eller finns det nåt alternativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 Juli , 2009 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0059684&path=YAM~A0000002~M0002172~M0002186~C0059684&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 Juli , 2009 nr 26 är avgasluckan den kan vittra sönder eller spricka ,det finns vatten på ena sidan motorn som kyler avgaserna,betr moment dra topplocket å dra de övriga som de går o komma åt så drar man de nedre på känn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 1 Juli , 2009 Kantiga lådan där avgaserna går ut på vänster sida. Två lock med packningar. Passa på att lyfta ur blocket ur riggen. Tror det är 6 skruvar underifrån så får du koll på att det är tätt ända ner till impellerhuset. Samt fritt från gojs. Planheten på lock och cylinderhuvud kollas enkelt med stållinjal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sccarber 0 Postad 1 Juli , 2009 Det sista lät jobbigt, att blocka bort hela blocket! Är det inte all el som måste lossas då? Den där avgasplåten som kunde rosta sönder är det den som heter 26? Hur gör man rent de synliga kylkanalerna? Är det bara att skrapa? Tack för alla tips, har man ytterligare en helg räddad.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 1 Juli , 2009 Ja det ser ut att vara plåt 26. Min ena yamma sätter igen där ganska ofta men den andra som är nyare har rymligare kanaler så den klarar sig. Om du ska lyfta blocket så är det nog inte så mycket som behöver lossas. Bara det som håller blocket förtöjt i riggen. Gasvajer, dödare och choke etc. Under där kan du se om kanalerna samlar gojs och att vattenröret från impellern inte läcker vatten så du tappar tryck till motorn. Det kanske inte behövs men det är inte så mycket jobb räknat från där du är nu. Kan kännas bra att veta att den biten är helt okey när man ändå håller på. Man ser på kolvens sotning som att det är dålig förbränning vid avgasporten. Börja med avgas plåtarna innan du går vidare. (Mina går inte att ta bort utan att lyfta blocket). Av bilderna kan inte jag se någon typisk läcka i toppen. Ser du något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sccarber 0 Postad 2 Juli , 2009 Tycker ju tyvärr inte att jag gör det..skall tabort alla rester av gamla packningen och torka rent, får sen mäta, kan ju mycket väl vara skevt... skall toppen vara helt plan, dvs cylinderhuvuden (där stiften sitter) skall vara på samma nivå som den yttersta kanten? Tyckte att det verkade saknas lite (ytterkant högre än cylinderhuvud) då jag kollade snabbt igår. men som sagt är det lite packningsrester kvar. På metallringarna i packningen var det en del skit, men de såg inte skadade ut, dock satt de inte helt fast i packningen, men jag gissar att de tätar då man drar åt toppen. När man monterar den nya packningen, skall man använda packningslim då? Vad jag däremot såg så var en del av de små hålen i packningen igensatta av gegga, vet inte om det kan göra att vatten letar sig in på annat sätt. Iof är det ju helt öppet i toppen så trycket borde väl kanske inte bli så högt..? Mina vattendroppar, det kan inte vara kondens pga tändningen inte fungerar som den ska? Gissar att jag körde motorn, ca 10 minuter på ganska mycket gas, men den hackar ju å har sig...? kondensen borde ju isåfall förångas, eller? En av skruvarna till topplocket, var utbytt till en grövre och något kortare, kan knappast påverka? Tack för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 2 Juli , 2009 Det är bra att det inte syns något läkage kring toppen. När ytorna är rena finar du till dom ännumer med fint sandpapper. Jag är galen i packlim men vågar inte säga om hur det ska vara med det. Det vet säkert Wanmar. Jag tror inte planheten är så kännslig eftersom toppen säkert formar till sig vid monteringen men jack och småbugglor får man se upp med. Sen är det nog så att en cylinder som inte tänder kan suga in vatten baklänges när tryck från avgaser saknas. Gott sen att veta att kanalerna är rena och kanske samtidigt få ett hum om hur många år det tar att gojsa till dom igen. Glöm inte att fetta in alla gängor. Momentnyckel har jag aldrig använt på snurror men kolla om du behöver det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sccarber 0 Postad 4 Juli , 2009 Lite uppdatering... Jag lyfte blocket och det var ju inga svårigheter, endast sex bult (kanske bara 4 egentligen) bort med växelhus så gick det enklare. Sen skulle jag ju tabort avgaslocket, men där räckte det med att sätta nyckeln på skruvskallen för att de skulle gå av. Har ägnat dagen åt att försöka dra och borra ut dessa, utan att lyckas. Jag fick av 6 av 11.. dvs den sitter nu endast med 5 skruvar. Kommer detta att leda till problem? Jag har slipat och återmonterat toppen, tänkte försöka dra igång den imorgon och hoppas att locket inte spelar så stor roll...bör väl inte påverka kompen? skulle vara om det nu istället börjar läcka eller att trycket till kylvattnet blir för lågt? Jag lyckas alltså inte få bort locket. Så min fråga, sabbar jag om jag kör utan 6 skruvar? För övrigt såg jag ju sen att man ser enkelt och kan känna i avgaskanalen till den nedre cylindern att plåten var okey..så helt onödigt jobb att försöka få bort avgaslocket, tyvärr! Så är det när man inte kollar ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 4 Juli , 2009 Trist med skruvarna! Men normalt. Det är ingen större risk att köra motorn med trasiga skruvar om man har koll. Det är nog klokt att sätta ihop den och prova. Tror jag skrev tidigare att den förmodligen kan få i sig vatten bakvägen om en cylinder inte funkar. Försök att säkerställa att förbränning är som det ska innan du går vidare. Om allt funkar är det ingen stor sak att ta blocket till mekanisk verkstad och få nya gängor. Hur ser kanalerna ut och fick du dom rena? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sccarber 0 Postad 4 Juli , 2009 Det såg faktiskt ganska okey ut, skrapade lite. Ner i riggen var det dock ganska mycket vitt det är väl aluminiumet som inte trivs i vatten. Jag lyckades inte ens få loss anoden i cylindern, var rädd att dra sönder mer, innan jag vet om detta var problemet. Trodde jag skulle kunna värma loss den när jag kom in i avgaskanalen. Tack för hjälpen, imorgon kommer domen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser