JasonFire 0 Postad 30 Juni , 2009 Har precis börjat bygga en ny inredning med mahognyplaywood. Är det någon som vet vad det bästa är olja eller lacka? I så fall vad använder man? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 188 Postad 30 Juni , 2009 Olja är enklast, lacka är bäst. Du använder fernissa, en 6-10 lager brukar räcka invändigt. Lacka enligt tillverkarens instruktioner på burken med utspädningar, mellanslipningar osv. Vill du ha matt, avsluta med de två sista lagren matta. Kör med en lite hårdare fernissa, t ex Internationals Goldspar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JasonFire 0 Postad 2 Juli , 2009 Vilken olja är bäst? Linolja eller teakolja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 188 Postad 2 Juli , 2009 Inte linolja. Funkar inget bra på plywood. Och vilken teakolja tänker du på? Olika oljor är olika bra. Skulle rekommendera lack om du vill ha ett snyggt resultat som håller i många år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 12 Juli , 2009 lacka tycker jag e helt klart bäst...har set släpp på oljade skivor förr så jag kommer att enbart lacka...och vara noga med kanter och innan jag skruvar tänker jag kleta tätmassa av ngt slag på varenda skruv.... snyggaste lacken tycker jag är Epefanes som har kommit med en matt lack som jag tycker e väldigt snygg. sen vet jag inte vilken som är bäst, fernissa eller kanske epoxy eftersom den e väldigt hård och tålig men jobbigare att applicera. om du oljar innan lackning så väntar du gärna några veckor innan du lackar eftersom oljan börjar vandra annars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser