Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Lottaml

Vattenskida som syns i vattnet?

Rekommendera Poster

Är det någon som har ett tips på hur man snabbast hittar vattenskidan i vattnet? Jag kan inte starta på en skida utan måste släppa en skida när jag kommer upp. Alldeles för många gånger har vi letat länge efter den släppta skidan när åkturen är klar. Särskilt när det är små vågor i vattnet. Svart undersida är inte det bästa då. Har funderat på att sätta reflextejp under...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade i bland samma problem när jag åkte på 80-talet-nu får dottern stå för den verksamhetenCool.

Ett sätt är kanske att fästa en liten boj eller liknande i skidan med ett snöre och hålla den i handen tills du ska släppa skidan och då samtidigt släpper du bojen- borde fungera om bojen inte är så stor.

Kanske värt att testa..?

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta bort fenorna och måla dem i någon kulört färg !

Det gjorde jag och det blev mycket lättare att hitta dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte åkt vattenskidor på ett tag men jag gjorde så här:

Starta i riktning mot land/brygga. Efter start på två skidor, lyft benet och ta av skidan med handen. Håll den och släpp den vid bryggan när du åker förbi, sen drar ni ut på varvet. Då slipper ni riskera att skidan tuggas sönder av proppen om ni inte ser den.

=) Jag har fått en skida söndertuggad av proppen och det var inte kul.

Sen var tipset med kulörta fenor bra tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör dig själv en tjänst - lär dig starta på en skida!

Jag lovar att det inte är speciellt svårt.

Sätt enkelskidan lodrätt upp ur vattnet som vanligt. Dra andra benet bakåt, som om du var på väg ner i spagat. Låt föraren gasa så att du får styrfart. Ca 10 knop brukar vara lagom här. Låret på benet utan skida kommer att börja bära lite. Du kommer att känna även skidan börjar på att bära så smått, sen är det bara för föraren att skafta.

Detta fungerar. Även om du får göra tio startförsök innan det sitter, så tjänar du igen den tiden med råge när du slipper vela med att leta skidor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

S k fluoreserande färg (t ex orange färg som de brukar ha som day-glow fält på flygplansvingar) lyser riktigt bra så det kan jag rekommendera.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 01 juli 2009 | 13:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måla i någon lysande färg på undersidan, alt fenan.Har på fenorna själv och det underlättar en hel del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har skaffat en Wide-body-slalomskida.
Och med den är det jättenkel att starta på en skida i vattnet.

Jag stoppar i båda fötterna i bindningarna och lägger linan till vänster om skidan och startar i en svag svag vänstersväng.

Det gick på andra försöket och har bara misslyckats några gånger sedan dess och då endast med båtar med för liten motor.

Mvh

peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör dig själv en tjänst - lär dig starta på en skida!

Bara att göra som det beskrivs här ovan.

På slutet kan man släpa ovansidan av foten som bärplanför att få det lite stadigare.

Ett j-a tjatgöra att åka och hämta skidor hela tiden.

När man lärt sig så kan man köra tills det bristeroch åka i drickat utan att det gör så mycket.

Hmm , jo bilden är inte att tas på allvar.

Bara massa trix o fix.måste testa juu.

Senast ändrad av sunerotting | 18 mars 2010 | 14:55

post-6044-1394236276,2367_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja,

Kanske liel gammal inläg men jag har en smidig lösning till det här.

På skidan du kommer att släpper, gör så här:

Precis framför bindningen, skruvar fast en liten fender eller annat som flytter.

Längst bak på skidan skruvar fast en bly vikt eller annat tungt.

När du släpper den kommer den att stå upp som en haj fena - bus enkelt att hitta altså.

Är dinna skidor för fina för att skruva med, kanske värt att köpa en begagnat vrak?

Lycka till!

Charley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och trillar du och får blyvikten i huvudet så behöver du inte fundera på skidan.

Mvh

JJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar faktiskt detta inlägg, som att du på fullaste allvar tycker det är ett smart och bra tips. Hur in i hela fridens liljor tänker du???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blyvikten blir så tungt att det finns inte en chans att den träffar kroppen om man triller, antar jag.

Detta lösningen såg jag på en skida ägd av en vattensport skola. Man får väl antar att dom vet vad dom håller på med? Eller vet ni bättre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...