Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
peddan11

Generator

Rekommendera Poster

Hej.

Hur kollar jag lättast om generatorn laddar batterierna som den skall?

Peddan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, mät laddspänningen (med motorn igång) den ska vara c:a 14,5 volt om man varvar lite högre än tomgång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja 14.4 V får du som maxspänning i slutet av en lång laddning.

Jag skulle kolla spänningen med voltmeter under start; normal så bär sig voltmetern åt såhär;

1) före start; nånstans mellan 11.9 V(tomt) och 12.9 V(fullt batteri)
2) vrid på nyckeln; späningen dyker neråt 8-9 V medan startmotorn går
3) motorn startar, spänning stiger direkt till över 13 - 13,5 V och stiger sakta

Om du ser 3) så laddar motorn. Om du hinner få upp spänningen en bit över 14V, max 14.4V så har motorn hunnit ladda batteriet fullt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Berätta vad det är för motor.

Utgångspunkten i svaren ovan är att det är en inombordare eller modern lite större utombordare. Principen att spänningen skall stiga efter start räcker dock som kriterie. Vissa speciellt äldre utombordare måste ha lite varv för att spänningen skall stiga och slutspänningen med fulladdat bateteri utan belastning kan för dessa ligga på 16-17 V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen. tyvär så har generatorn gått sönder så det blir till att köpa en ny.

Peddan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste protestera!

MAX laddningsspänning är 14.4 Volt som nämndes ovan! Om spänningen överstiger detta värde så är laddningsregulatorn trasig och ger överspänning, vilket förorsakar att gasning i batteriet startar, elektronisk utrustning slutar fungera eftersom dess gränsvärde ligger på 16Volt! Knallgasen som bildas kan ge upphov till explosion, och folk i omgivningen börjar hitta delar av er och båten utspridda i naturen! Ingen trevlig syn.

Naturlagarna kan man inte förhandla med, dom är omutbara. Välj den säkra vägen!  TREVLIG SOMMAR.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Max tillåten laddspänning innan batteriet gasar är temperaturberoende.

I vintras när jag puttrade runt med 0 grader på batteribanken laddade min generator med över 15V ( den har en temperatur-kompenserade extern regulator som mäter batteritemperaturen).

Senast ändrad av Gunnar_ | 30 juni 2009 | 19:15

post-22127-1394235993,3603_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Henrik,

Jag har för mig att vi diskuterat detta tidigare. Det finns tusentals båtar som far omkring utan laddningsregulator och 16 - 17 V på batteriet. När hörde du senast att någon av dessa flög i luften?

Visst finns det anledning att vara försiktig, för knallgas bildas säker, men du tar då i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Guestson, jag kan sända en lista över batteriexplotioner inom en radie av 100 meter från min verkstad räkad, men det vore mindre trevlig läsning, så jag tycker inte att min varning ska nonchaleras. Jag vill bara uppmana till försiktighet och upplysa var farorna finns. Nog om detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...