Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Nozer

Premiärturen avklarad, efter mycket om o men =)

Rekommendera Poster

I år blev det sent med blötläggningen.

Efter den blöta/kalla/blåsiga inledningen på året, så var inte lusten att serva igenom båten speciellt stor. Motorn var i behov av genomgång, då soppasystemet inte var så bra.

Inför förra säsongen, så revs sopapumpen ner. Men tro på f*n att det inte var skit i förgasarna, som visade sig under förra sommaren. lite allmänt läckage.

Nu när jag rev ner förgasarna, så visade det sig att ngt ljushuvud till tidigare ägare, skruvat åt munstycken så pass hårt, att ventilsätena gått åt skogen. Skräpet som blockerade, var således små metallspån.

Nya (beggade)förgasare inhandlades (rent flyt o hitta det till en 50år gammal snurra).

Nya packningar sattes dit. Så ut med båten. O tror ni den startar? ne, visst inte... Får dra igång den, men den startade lätt iaf. Ut till båtplatsen o meka bort startmotorn. Totalt sönderärgad innuti. Byta lite kablar, o putsa upp lite allmänt.

Ut idag o testa. Startade på typ 2sek, och går som en dröm =) Har aldrig tått så bra på tomgång, och accet i den, är vidrigt mycket bättre än förut. Toppfarten drygt 1.5kn mer. Så jag klagar inte.

Premiärturen gick smidigt. Men nu sitter man här o förbannar sig att man glömde solskyddet hemma. Totalt sönderbränd på ryggen. Men det är ett smalt pris att betala (iaf säger jag det nu innan jag försökt sova)

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...