Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
btc_andersson

montera stol ibåt

Rekommendera Poster

Har köpt en båtstol, men inget stativ än för jag vet inte om jag kan montera ett stativ i mitt skrov.

det är en ryds tumlare, hur monterar jag stolstativet på bästa sätt???

kan inte komma till underifrån ju :?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns flera varianter, t ex:

I normala fall har tillverkaren en lite tjockare aluminuim el stålplatta ingjutet i durken/golvet och så har man borrat och gängat med gängtapp igenom den och sen dragit fast stolfästet där med Sikaflex i gängorna och runt hålet så vatten ej kan rinna in där.

En annan variant kan vara att använda skruv med (lås)bricka och mutter på undersidan som man då kommer åt genom en inspektionslucka man då för göra i närheten av stolfästet där man kan sticka in handen och sätta på bricka och mutter samt hålla emot där man drar fast skruvarna och stolstativet.

En tredje variant är väl att man skapar en ny fästplatta som limmas fast i golvet/durken som man har limmat in en aluminium el stålplatta med gängor igenom och drar fast stolstativet i detta förstärkta golv.

Låter som nån av de senare alternativen kanske är det du får gå på.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 29 juni 2009 | 23:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta intresserar mig med. Jag har en liten Örnvik 450 Cab och vill installera en stol på aluminiumstativ. Enligt många så är det bata att skruva direkt i plasten, men det känns onekligen lite vanskligt. Komma åt underifrån är uteslutet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man inte borra hål och stoppa i så kallade gipsmolly, expanderande metallplugg typ. Eller expanderande gummiplugg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...