Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Ricke66

Svårstartad utombordare

Rekommendera Poster

Hej,

Min Mariner 60 HK -05 har plötsligt blivit svårstartad då den stått ett tag.
Så fort motorn väl kommer igång fungerarar den bra förutom att den suckar till då och då (Var 5:e minut vid låg gas).
Gaspådrag, fullgas m.m. är inga problem.

Symptomen är att motorn startar till direkt för att stanna inom 2 sek, sedan måste jag köra startmotorn i ca 15-20 sekunder innan den sakta startar igång.

En sak jag upptäckte var att jag inte kunde pumpa upp tryck i bränsleblåsan, så jag bytte den idag vilket gjorde att jag fick bättre/bra tryck i den. Trodde att det här skulle lösa problemet, men icke. Passade samtidigt på att byta tändstift.

Bränslet är också nyfyllt och jag har provat 2 olika trycktankar(dock med samma slang och blåsa).
Motorn fungerade bra för 4 dagar sedan, men dom senaste turerna har den strulat så fort den stått ett tag.

Någon som har några tips?

MVH Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har samma symptom på en evinrude 40hk. Men startar aldrig helt, utan bara 2sek-varianten. Någon som har någon ide?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rengjort förgasaren/förgasarna..?

Om den stått ett tag så kan det blivit både kondensvatten och skit i dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur just Mariner fungerar. Dessutom, detta inlägg gäller antagligen inte motorer med elektronisk insprutning.

Men många utombordare (med autochok) har en magnetkoppling mellan motorns huvudaxel (Placerad under svänghjulet) och en skiva kopplad till autochoken. Med denna magnetkoppling styrs hur mycket chok som skall ges elektronsikt. Kraften från huvudaxeln överförs alltså via magnetkopplingen till chok-mekaniken. Denna mekanik har tendens att kärva efter några år och motorn kan uppföra sig konstigt. Svårstartad då den inte får tillräckligt med choke. Hackar på tomgång (då den blivigt varm) då den får för fet blandning eftersom choken inte gått tillbaka helt.

Smörja upp och problemet kan vara löst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...