Jonte_VP250 0 Postad 29 Juni , 2009 Hej, jag har köpt mig en VP250 utombordare från 79. nu till frågan om det går att ta ut laddning från den? Samt om någon vet om det går att göra om till elstart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 30 Juni , 2009 Det finns inte ens delar till dessa längre eftersom fabriken lade ner -79. Så kör till det rasar och släng eländet och satsa på något nyare som inte skitar ner sjöarna och låter som en trimmad rallybil utan ljuddämpare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 30 Juni , 2009 Hej, det var inget trevligt första svar du fick. Tycker själv det är läckert med gamla utombordare och båtar. Är inte säker men tror att det behövs en extern likriktare om du vill ladda ett batteri. Lampor gör ju annars att köra på växelström. Tror likriktaren fanns som standardtillbehör, det finns säkert någon som har en sådan över. Tror också att 25 hk fanns med startmotor, så det går nog att eftermontera. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte_VP250 0 Postad 30 Juni , 2009 Fick tag i en startmotor från emilssons i Göteborg. Men vad jag blev förvånad då han berättade att idag var sista dagen han hade öppet, då han går i pension idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joflopp 0 Postad 30 Juni , 2009 Jag har haft en VP 350 och vill minnas att den endast har vad som kallades lampgenerator. Dvs den klarade av att driva ett par lantärnor men är inget man laddar ett batteri med. Min 350 hade elstart och kunde även startas med dragsnöre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte_VP250 0 Postad 30 Juni , 2009 Har kollat runt lite och det verkar som att det bara behövs till en likströmsomvandlare. Passade på att köpa det med tillsammans med startmotorn. =) Dyr räkning nästa vecka. Senast ändrad av Jonte_VP250 | 30 juni 2009 | 15:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knota 2 Postad 30 Juni , 2009 Går utmärkt att montera startmotor, finns ju hållare för det. Jag satte dit en likriktare/regulatror från en Yamaha, funkade bra. Du fick startmotor med rätt kuggdelning, finns 2 typer, den senare har finare kuggdelning, jag hade den med fin delning, bytte startkrans på svänghjulet då mitt hade den grova delningen, startmotorn kom från en VP 700 -79 Har en rep-handbok till VP200/AP20 scannad till CD som är nästan samma motor men den har brytarlöst system, vet inte om VP250 hade det. Senast ändrad av knota | 30 juni 2009 | 17:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte_VP250 0 Postad 8 Juli , 2009 Använder du startrelä till din startmotot och i så fall vilken sort/märke? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sportis 0 Postad 7 Juli , 2010 Undrar om någon är intresserad av en vp 25 hk från 70 talet? har en ligger dock bara motor ingen rigg men motor är komplett med förgasare och svänghjul, Maila om intresse finns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser