Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
RasmusR4

Jag har en orm i båten!

Rekommendera Poster

Hej, tänkte idag åka ut lite med min ockelbo T14 som jag fick i för ett par dagar sen. Allt gick perfekt enligt mina planer och motorn startade på första rycket. När jag sedan går fram för att kasta loss så ser jag en huggorm som ligger inlindad i lite rep bara någon dm från där jag tidigare stog och drog i motorn! Överraskad och äcklad som jag var tog jag fram mobilen för att ta en bild på fanskapet. Sen började jag dra lite försiktigt i repet för att skrämma iväg ormen som först var påväg ner i vattnet men sen vända och kröp in genom hålet där soppaslangen går ner igenom durken till tanken!! Nu ligger det alltså en huggorm någonstans under durken på båten och jag vill ut och åka NU!!

jag har försökt skramla och banka för att skrämma ut den men det funkar inte. Hur ska jag bli av med den? Funderar lite på att röka ut den med något lämpligt.

TIPS?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Två pinnar, sedan tar du den mellan pinnarna och lyfter ut den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AHHAHAH Förlåt! Otroligt, hur kunde den komma upp på båten? Att det kan simma vet jag, men flyga var något helt nytt. Om du snusar så kan du slänga ner lite prillor, de gillar inte lukten men så länge du skramla runt så lär den ligga där den ligger.

Du kunde ta en solstol, sätta dig och titta på båten och se om den inte kryper ut tillslut. För jag skulle absolut vilja veta när den har tänkt gå iland om jag vore du. Vem vill ha en huggorm i båten? Och tänk på att vara försiktigt. De är rätt giftiga även om du är storvuxen. Om du blir biten skall du alltid uppsöka sjukhus, det kan ta ett bra tag före symptomen kommer. Och när den kommer vill du vara när ett sjukhus.

Huggormen var fridlyst men det varkar inte gälla längre. Man får döda dem om det inte finns något annat sätt.

Från naturvårsverket:
Det är inte tillåtet att fånga eller döda huggorm och andra ormar i naturen. Om det finns huggorm på hustomten får man dock flytta den, och om ingen annan lösning finns får man i sista hand döda huggormen. Snok och hasselsnok får aldrig flyttas eller dödas utan tillstånd av länsstyrelsen.

Här är första hjälpen vid bett:
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Huggormsbett/

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fyll båten med ca 250 liter vatten så ska du se att den kommer ut! Om inte så trycker du in ett nödbloss i hålet den kom in igenom:)

Lycka till //A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glykol kanske?

Eller skriv ett inlägg på något ormfrälst forum. Det finns säkert någon Crocodile Hunter-Wannabe som kommer och plockar ut ormen åt dig. :)

Senast ändrad av mariatherese | 29 juni 2009 | 20:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Skaffa en igelkott!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter otroligt, men är det inte. Det hände mig med för några år sedan. Då hann jag inte se om d var snok el huggorm, men utgick kallt från att det var d förstnämnda o stack in handen för att få tag i den. Ormen kom ut... sicksackmönstrad o fin, sittande fast i tumvecket. Det gör hyfsat ont, men är du inte överkänslig är det inget farligare än ett getingstick. Nu är jag relativt intresserad av reptiler så det var inget konstigt att ta hand om den på det sättet, men kan förstå att det är obehagligt om du är ormrädd. Lättast, samt säkrast är som nån föreslog att fylla båtuslingen m så mkt vatten du kan, sen ser du när han kommer ut. Huggormar är inte helt glada i vatten t skillnad från snokarna. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är svårare än man tror, det är ganska starka o slingriga krabater. Ta en pinne m en klyka i ändan om du nu kommer åt den o ta ett FAST tag strax bakom huvudet istället. Sen släpper du den på samma sätt. Ju längre upp mot huvudet du tar tag, detso lättare att hantera.

EDIT: Förtydligande, klykan sätter du bakom huvudet o klämmer åt tillr mkt för att han inte ska komma undan, sen tar du ett tag om halsen på ormen, strax bakom klykan. När du sen tar bort klykan så håller du vips ditt livs första huggis i handen :)

Ju längre bak du tar, desto svårare att hålla o desto större risk för att bli biten om du inte håller den tillräckligt långt fr kroppen

Senast ändrad av KillerBoo | 29 juni 2009 | 22:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Ok då, en grillpinne. Men stick inte för hårt.  Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett grillspett av metall är perfekt f ändamålet. men stick inte stackarn, bara kläm fast honom Såg förresten alla snokars urmoder förra veckan, vid gästhamnen vid Läckö Slott. LÄTT en BRA bit över metern, o tjock som saaaatan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sådan där som man kan plocka upp skräp med.. eller som gamlingar har för att plocka upp saker med.. borde fungera alldeles utmärkt för att få tag på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick tillslut ut ormen, dock utan huvud.

Problemet var inte hur jag skulle få ut den utan var den var under durken och i alla så hålrum den kröp runt i. Tillslut tittade den ut med huvet och då högg jag huvet av den med en paddel...

Känns lite sådär att behöva döda den menmen..... skepp ohoj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...