Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
wohlfie

Vinter arbete på båten.

Rekommendera Poster

Håller på förbereder mig för vinter arbete redan skaffar på mig lite info o så:) slipper man det sen..

I allefall jag har en Cresent 500 öppen.   o nu vill jag renovera hela insidan.. golvet är dåligt så ska såga upp golvet.. samt göra om o nya sitt plattser.

Frågan är sen vad ska jag använda för o limma på träbitarna under.. o är det en hel skiva man lägger golv med sen? o sen spacklar över det???

samt dessa flytblock.. som sitter 2 bak, 2 mitten, o1 där fram tror jag.

Behvöer man ha dessa? de är dåliga redan nu.. så kan man byta dessa o hur får man tag på dom.. ska man köpa skum o göra själv?  tips....

något man måste specielt man måste tänka på när man bygger up.. men vikt o sånt..

Sida där man kan köpa billigt spackel o övriga tillbehör r välkommet:)

Även sidor där andra bygger o grejar med sina btar för o få yttligare tips.

Hoppas någon har tid o svara på detta:)  skulle gissa på att de flesta ligger ute o degar på sjön:) grymt bra väder SO FAR:)

/Trevlig sommar.

Senast ändrad av wohlfie | 29 juni 2009 | 17:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena wohlfie!

Jag har en Crescent av lite mindre modell som jag håller på och renoverar. Tanken är att jag ska lägga upp all info om renoveringen här när båten är helt klar. Jag köpte båten i slutet av förra året och det jag började med var att slita ur all inplastad plywood som var dålig. Detta tror jag är bra att göra så fort som möjligt så båten hinner torka ordentligt innan man börjar plasta igen. Jag bifogar en bild så man kan se hur den såg ut då. Jag har valt att vänta lite med mittentoften. Dels så var den inte lika dålig som resten av båten och dels ville jag inte ta bort all inredning, då skrovet blir väldigt svajigt när inget håller ihop sidorna. Botten på min båt var riktigt dålig, så mycket tid har gått åt att få den tät. En tidigare ägare hade lagat den på ett felaktigt sätt, vilket gjorde att jag fick göra om allt lagningsjobb från början. En av de gamla lagningarna i fören syns på kortet. Nu håller jag på med akterspegeln och sittofterna. Har köpt plywood som jag ska plasta in, men det krävs mycket tänkande och arbetet går långsamt. Jag har använt polyester och glasfiber från Biltema och det har fungerat helt ok att arbeta med. Jag är själv under upplärning när det gäller båtbyggeri, men jag delar gärna med mig av det jag hittills lärt mig. Ett tips är att du redan nu funderar på om du vill ändra på inredningen eller bara byta ut den. Jag ska använda min båt främst till sportfiske så jag har det i åtanke när jag planerar inredningen. Lycka till! =)

/ Bengan  

post-10006326-1394236015,7449_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fränt,  du råkade inte ha MSN elelr liknade... kul o hålla kontakt o ge tips tillvarandra..

Hoppas på lite fler bilder... ska börja riva min i vinter.. får de stå dra ur några veckor i varmgarage.

dock så funderar jag på flyttankar, ska man ha alla 5 eller ska man  ta bort för o vinna mer platts. kanske båten blir ostabil.

Mitt skrov har aldrig vart hål på så de är ju bra för mig... därimot så är golvet dåligt misstänker träbitar under har fått i sig vatten o svält eller något sånt...

iallefall min mail är :  wohlfie666@msn.com     är då även min msn om du råkade ha det med:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder tyvärr inte MSN längre, men jag är inne på Maringuiden i stort sett dagligen. =) Det där med flyttankar/sittplatser funderar även jag mycket över. Jag tror att det är dumt att ta bort för mycket flytelement i båten även om man får mer plats...Det känns inte kul att åka långt från land om man vet att båten sjunker om den skulle bli vattenfylld. Har själv tänkt att testa om den flyter vattenfylld när den är färdig, för att vara på säkra sidan... Först hade jag planer på att plasta in frigolitskivor i tofterna, men jag tror det är dumt, eftersom det suger upp vatten och lätt smulas sönder. Däremot tror jag att det kan vara smart att plasta in tomdunkar (5-20 liters) Dessa borde ha en mycket hög livslängd och håller flytförmågan även om det skulle gå hål på toften. (Någon som har bättre tips får gärna kommentera! =) Lägger upp kort så fort jag har kommit lite längre...(Tidskrävande hobby det här!Flört)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt att se detta, funderar på att göra detsamma med en sliten Crescent 42 i vinter. Lägger ett bokmärke på tråden så får vi sporra varandra :)

Mvh DJL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja ska man göra flytankar så ska man nog boxa in dem..

båten jag har är en cresent 500  s har lite o riva:P

har börja kolla spackel vet dock inte hur mycket som går åt ä.. men får räkna lite å det, hehe

en annan fundering jag har är med sitt platts mått. skulle vilja ha lite högre eftersom jag är rätt lång så slipper man sitta med böjda ben :P  just nu sitter jag på 2 dynor :P

skulle vilja få dit en stol... våre skönast..

har så mycket ideer så vet inte vad som blir bäst.. men början är iallefall golvet o alla plattser sen börja spackla... de lär nog ta sin tid bara det.

ska även passa på o bygga en lucka för länspump:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena igen!

Blir lite orolig när du nämner spackel...Vilken typ av spackel har du tänkt använda? Anledningen till att jag undrar är för att tidigare reparationer i min båt är gjorda med spackel och det ledde till att det blev mellanrum mellan botten och spackel med mycket vatteninträngning och frostsprängning som följd...Jag håller fast vid glasfiber och polyester. Det är vad båten är tillverkad av och alltså borde det vara det bästa att laga med.

När det gäller sittplatser tror jag absolut att du kan höja dem lite. Ska göra det i fören på min egen båt. (Inte kul att se ut som en groda när man sitter i båten.) De som vet säger att man bör placera flytkraften så högt som möjligt i en båt, så därför borde det vara klokt att höja sittplatserna. Dessutom ökar man ju volymen i flyttankarna och det kan ju knappast vara någon nackdel. Håller på med akterspegeln på mitt vrak... Hoppas att det blir bra annars tar jag fram släggan och avlivar båtfan så den slipper lida mer...Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har inte börja kolla på spackel än dock.. men eftersom jag inte ska laga båten så tror jag man får finare med spackel.... kanske är dumt.. men man ska väll ha något annat o täcka över alla bräd bitar???

Kanske smart o köra med gelcot? de kan man ju få i vit direkt.. slipper man måla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...