Furenius 0 Postad 29 Juni , 2009 Hej, Familjen var ute i helgen (Vilket väder va??) i vår införskaffade Fjord 24. Vid hemfärd så märkte jag att tempen gick upp mot det röda på styrbords motor (VP AQ 130) när vi höll på med att ta upp ankaret. När vi väl började tuffa iväg så sjönk tempen och jag trodde allt var frid och fröjd tills den stack iväg upp igen. Jag stängde då av den motorn och dök ner i motorrummet där hela motorrummet hade förvandlats till en mindre swimingpool med glykolvätska. Motorn är konverterad till sötvattenskylning, så det var glykolvätska jag såg. Nu till frågan: Förutom det självklara att kolla att alla slangar är ok, och sitter fast, vad kan jag ha råkat ut för? När detta hände min gamla Opel så var det vattenpumpen som rasat, är det även den troligaste orsaken i detta fall? Vad kan en sån gå på i sånna fall? Bomba mig med svar tack! //furenius Senast ändrad av Furenius | 29 juni 2009 | 15:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 29 Juni , 2009 Om vattenpumpen, (cirkulationspumpen), gått sönder så ska det väl ändå inte läcka ut vatten ur systemet? Den slutar väl helt enkelt bara att effektivt cirkulera glykolvattnet. Om impellerhuset, (sjövattenpumpen), börjar läcka vilket är rätt vanligt så får du såklart vatten i motorutrymmet, fast det verkar inte vara problemet i ditt fall om du nu är SÄKER på att det var glykolvatten du såg i motorutrymemt? Mitt tips: Skruva ur tändstiften och kolla så att du inte fått vatten i någon cylinder. Torka sedan helt torrt överallt på, kring o under motorn, fyll upp med nytt kylvatten i expansionskärlet och provkör på tomgång. Håll stenkoll på motorn och försök identifiera vart ifrån det läcker. Det skulle kunna vara ett läckage från t.ex. baksidan av värmeväxlaren, (den röda lådan i framkant av motorn). Vatten är ju jädrigt lurigt att gissa vart ifrån det kommer så det är alltid bäst att se live... Självklart får du hålla koll så den inte går in i det röda på tempmätaren under provkörningen dock. lycka till ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 29 Juni , 2009 Hadde exakt samma problem som du har nu men mitt vatten kom ur expansionskärlet då det blev tryck från nånstans. det jag gjorde var att byta kylarlock termostat sen blev det bra (trodde jag) för nu visar det sig att det försvinner från kärlet nån annan väg kanske en topppackning eller värmeväxlaren håller på och kollar för fullt måste provtrycka på nåt sätt jag ser gärna många svar på denna fråga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser