Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Fredric_sthlm

SÅ VAR SÄSONGEN REJÄLT AVKORTAD - DREVRAS!

Rekommendera Poster

Efter en fantastisk helg tog vi oss igår kväll hemåt. Passerade Harö, korsade Kanholmsfjärden som låg spegelblank och precis utanför Sollenkroka tog skärgårdsromantiken slut.

Det började med en rejäl smäll, sedan varvade motorn som jag snabbt drog av. Initialt hade jag lite framdrift men sedan skorrade det bara från drevet.

Jaha - var det enda jag kunde få fram till min söta fru som satt med vår sovandes dotter i famnen innan jag fick stopp på en båt som bogserade oss till land.

Morgonen har nu ägnats åt att googla på båttransporter och Cobradrev. Transporten är fixad, båten fraktas till Lidingö idag redan men drevfrågan kvarstår. Jag har svårt att tro att det är ngt annat än överhuset som skurit, eller är jag för pessimistisk då? Ska jag byta överhuset (om det är det som rasat), satsa på ett begagnat Cobra eller  byta innersköld, yttersköld, trimplanspump, reglage, bockhorn m m till Mercruiser (satte ju in en Mercruiser EFI förra året)? Det senare är helt klart att föredra, jag är så evinnerligt trött på Cobra med den förbannade microbrytarn som strular ändå men pengarna... det drar iväg om man ska byta till Mercruiser, inte minst i arbetskostnad.

Så ledsamt idag. Trots att jag sköter saker och ting i servicehänseende så går skiten sönder...

Om ngn har begagnade saker på hyllan så är jag öppen för förslag och naturligtvis tips i denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för i stortsett samma sak men i låg fart.

För mig var det ryckutjämnaren som gått sönder. Om du kommer åt att se axeln som går ut till drevet så är det ganska lätt att konstatera, snurrar axeln = riv drevet snurrar inte axeln eller bara långsamt = ryckutjämnare. Måste dock oavsett lyfta båten.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för i stortsett samma sak men i låg fart.

För mig var det ryckutjämnaren som gått sönder. Om du kommer åt att se axeln som går ut till drevet så är det ganska lätt att konstatera, snurrar axeln = riv drevet snurrar inte axeln eller bara långsamt = ryckutjämnare. Måste dock oavsett lyfta båten.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena....

 

Tråkigt att höra...

Men ja har ett cobra drev liggandes men som på nått kontigt vänster tar in vatten som du kan få för billig penning...

 

Ha de o lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfte båten med kranbil i går kväll i Sollenkroka och konstaterade på en gång att oljan läcker ur genom ett litet hål, antagligen ngn korrossionsskada. Således totalt skuret.

Tack, jag mailar dig min adress så får du gärna skriva mer detaljer kring ditt drev. Innan jag sätter ngt på aktern igen ska jag ha trycktestad och fått det besiktigat. Vill känna mig trygg på sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist

 

Lider med dej, vet hur det är hela min båtsommar 2008, vart inställd pga.
Drevproblem! Hoppas det löser sej snabbare för dej.

//Iggy

Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Bara och läsa om eländet är inte kul, önskar dej lycka till o hitta grejer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara vattenpumpsaxeln som läcker. Då brukar det bli tryck i drevet, så att oljan väller ut genom hålet, när man tar ut stickan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju att montera ett Volvo Penta SX drev på cobraskölden. Det blir både enklare och bättre än ett Alpha one drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag nyttjar inte impellern i drevet utan har en genomföring under motorn istället. Bytte ju motor förra året till en Mercruiser 5,7 EFI som har pumphuset på motorn.

Har nu varit nere och demonterat och tagit isär drevet. Ser faktiskt ut att vara riktigt rejäla doningar trots allt. På högrsa sidan vid vattenintagen (som jag som sagt inte använder) är det ett 3 mm stort hål där den mjölkiga oljan rinner ut. Om jag snurrar på propelleraxeln ser jag mekaniken röra sig och det löper fint. Varmgången p g a oljebristen samt att det kom in vatten gjorde att det nöp. En hel del metallspån i oljan från nedersta oljetappen. Allt roterar även fint i överhuset och där var oljan frisk.

Som det ser ut så är det alltså underhuset som behöver bytas, eller? Överhuset ser friskt ut.

Ja det är skit när det händer, men jag är glad att det hände vid denna tidpunkt och denna plats, skulle till Nassa och Björkskär kommande helg....

 



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 30 juni 2009 | 19:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...