Gå till innehåll
söndag 13 april 2025
Salsa909

Problem med pendlande mast vid bryggan

Rekommendera Poster

Har en ny båtplats för vår Maxi 909 - fören i sydväst mot brygga och bojar som akterförtöjning.  Vi har bra sjölä akterifrån, men dåligt vindlä. Vid vindar över 8 m/s från nordost (rakt in i aktern) får vi en rejäl pendling på båten från sida till sida. Är såpas illa att jag till och med misstänker att vår trasiga Windex kommer från att vår masttopp pendlat in i grannens (högre) mast.

Har provat allt jag kan komma på för att mildra pendlingen: bytt till förtampar utan dämpning, tightat förtampar rejält, slackat förtampar, lagt aktertampar i kors, extra tampar till winscharna gjort allt för att minska vindfång - beslagit segelkapell extra noga, bommen mycekt tight mitt i sittbrunnen, nerfälld sprayhood, tagit ner focken från rullen....

Men det fortsätter. Vad kan jag göra mer (förutom att vara ännu mer ute på havet)?

Tacksam för alla tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backa in på platsen istället så du har mindre vindfång. Då kommer du också förhoppningsvis ligga mer omlott med grannens mast så ni inte kan slå i varandra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut en bra idé.  Men en fråga:  vad är det för hamn/klubb som har två segelbåtar sida vid sida?  Hos oss kör vi varannan motor-segelbåt just för att slippa sådana incidenter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog våga påstå att de flesta hamnar/klubbar inte kör varannanprincipen. Ni är nog en av de få.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gäller att bryta vindens rörelse runt masten.

Att hissa upp en eller flera fendrar i masten, är ett beprövat knep.

Fiskebåtar som fick onormala svängningar i dödsjö hissade upp ett ankare i masten, för att flytta båtens tyngdpunkt och, minska rullningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade också pendelproblem i vårt tidigare segelbåtsliv. Fick även då tipset att skicka upp någon/några små fendrar i masten. Fungerade långt över förväntan för oss. Men jag måste ju medge att att en intern bryggplatsflytt á la varannan båtsprincipen var genialisk. Eller åtmistone be att få en plats mellan två båtar utan mast. Gynnar ju alla i klubben.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...