Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
hajenhajen

Propeller fråga, mariner 40 HK

Rekommendera Poster

hej. har en fråga ang propeller. Har en ryds 478 gt,, med en mariner 40hk, var 5st i båten, o den varvade knappt över 4000 varv. Vet ej idag vad för propeller som sitter på , men kan tänka mig orginal.Vad gör jag för att den ska gå kanske nsabbre, alt starkare? utan att byta motor.

Åker jag ensam i båten varvare den runt 5500 o gör ca 25 knop, MAX

Vad kan jag gör?

Fråga två, har kolla på plast propeller, med fyra blad? är dessa bra? vad är skillnaden mellan 3 blad och 4 blad....??? Var rekomenderas ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att motorn ska orka komma upp i varv när båten är tungt lastad behöver du en propeller med lägre stigning (motsvarar lägre växel på en bil) och kanske även större diameter och/eller 4 blad (liknar att ha bredare däck på bilen).

Bäst är nog att ta loss nuvarande propp och åka till en firma som är kunniga (i Stockholm är Propellertrim på Långholmen bra) -- det gjorde jag när jag bytte på min 478 för några år sedan.

Det är svårt att hitta en propp som fungerar perfekt både med 1 och 5 i en så liten båt. Fyra extra vuxna är ungefär 50% extra last. Du kan kompromissa och ta en som ger maxvarv med 3 personer ombord. Men helst ska du då ha en modern motor med övervarvningsskydd.

Plast med 4 rörliga blad -- gissar att det är ProPulse du menar. Finns mycket skrivet om dessa på detta forum (sök på propulse). Vissa är positiva, fler negativa. Har även läst ett test i en båttidning där de gav dålig fart jämfört med standard (kring 30 knop). Men om du växlar mellan 1 och 5 personer kanske fördelarna överväger -- men bara om du faktiskt kommer att orka ställa om bladen varje gång det behövs... (inte helt lätt när båten ligger i sjön, gissar jag)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...