Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Chronic

Blåsan sugs ihop...

Rekommendera Poster

Nu när min Yamaha 85 hk äntligen fungerar perfekt märker jag att om jag kör sakta en stund och sedan gasar på så sugs pumpblåsan ihop, och motorn KAN börja hacka lite.

Nyrenoverad soppapump, nya soppaslangar under kåpan, nya anslutningar samt ny slang inkl blåsa ner till den fasta tanken.

Suger blåsan ihop sig i det läget, måste väl motorn suga luft någonstans innan blåsan, kanske nere i den fasta tanken, eller tänker jag rätt?

Med mycket bensin i tanken verkar problemet borta, kan det vara rosthål i röret som går ned i tanken?

 

Något annat någon annanstans?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är ute och cyklar men detta problem med blåsan uppstår väl om luftskruven på tanken är stängd?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast tank, den har en icke justerbar avluftning, en tjock slang från tanken till en ventil baktill på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om blåsan sugs ihop så innebär det att antingen som sagts dålig eller obef. luftning av tanken eller så har du något skit i tanken som täpper till bränsleröret ibland.

Har haft samma problem på en lös tank där kulventilen på anslutningen vid tanken inte öppnades om jag inte drog ett snöre om den för att pressa ihop anslutningen mot tanken.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinblåsan har en backventil, har du blåsan i riktning mot motorn dvs i flödesriktningen?
Ha den monterad så den är vertikal så funkar backventilen bättre.
Ev prova med ny blåsa om det skulle vara nåt fel på den du monterat.
Fast jag tycker det verkar som ett luftningsproblem.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte detta fenomen uppstå om man råkat montera blåsan fel? Det finns väl en pil på blåsan som visar bensinens flödesriktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåsan är använd 2 h och är rättmonterad.

Men visst är det så, att problemet måste vara före blåsan va?

Avluftningen är typ 20 mm så jag har antagit att den inte kan vara stopp i, men jag ska försöka testa att den verkligen släpper in luft i tanken.

Men visst är det väl så, att om bensinröret som går ner i tanken har hål ovanför bensinnivån så borde också blåsan kunna suga ihop sig?

Har för mig att jag provat att köra med öppet tanklock utan resultat, får prova igen då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om bensinröret som går ner i tanken har hål ovanför bensinnivån --- I så fall (vilket inte verkar stämma med resten du berättar) så skulle slangen/blåsan väl bara suga upp luft. Och motorn skulle stanna. Luft är lättare än bensin. Men då skulle INTE blåsan dras ihop (inget undertryck).

Om blåsan dras ihop (vilket kräver undertryck) så måste det vara motstånd längre ned (undertryck i bensinsystemet) och det troligaste är väl undertryck i HELA tanken = det kommer inte in luft när motorn gör slut på bensin. Alternativt (som någon skriver) smuts i tanken som täpper igen insuget till röret från tanken.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då fattar jag hur det fungerar.

Då är det väl ingen direkt omöjlighet att en 30 år(?) gammal fast tank är full av skit som ibland sugs in och täpper till, detta kan ju varieras av besinmängd, folk i båten osv..

Jag får skruva loss plåten där tankmätare, avluftning, bensin in/ut är monterat, en platta på typ 250 x 150 mm.

Och lysa med en ficklampa och kolla lägetSkrattande

 

Tack för stödet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara visste vad som visar vara på botten ibland i tankarna, man tror inte det är sant !

Lycka till.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy fan, skräm mig inte. Jag är seriöst lätt orolig för vad som kan dölja sig i en sån gammal tank...110 liter dessutom..

tankhålet är ju som på en bil, vad som helst kan ha krupit ner där, båten är väl från -70 så det är ju 40 år!!!!

Undrar vad man gör om det flyter runt massa junk därnere.Förvånad



Senast ändrad av Chronic | 29 juni 2009 | 15:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringa efter slamsugningsbilen...Förvånad kanske...
Näe skämt å sido men du får tömma tanken så du sen kan torka upp det som ev finns på botten i tanken.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Fjord 650SE för några år sedan och säsongen efter jag köpte den så började motorn hacka så fort det blev sjögång.

Fick tips om att det kunde vara skit eller vatten i tanken och när jag tog upp den på hösten så lossade jag manluckan på tanken stoppade ner en slang i botten och sög till.

Fick 2 st 75:or fulla med gråbrun algliknande massa och drygt 1 liter vatten.

Riktigt äckligt och då var båten bara 10 år gammal men förmodligen vara aldrig tanken rengjord. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, kan säkert vara slam & skit, men jag lägger min röst på backventilen i själva blåsan, eller i snabbkopplingen till tanken om du har en sån. Avverkade två blåsor förra sommaren (lågpris, från det där varuhuset vars namn man inte bör nämna för då tar tråden aldrig slutFlört), och hade samma bekymmer med båda. Kändes att de inte fjädrade ut riktigt övertygande när jag pumpade upp soppa, och efter lite åkning skrumpnade de ihop tills jag drog av gas.

I alla fall värt att kolla upp innan du ger dig på nåt större saneringsarbete.

 

Lycka till!

/NP 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min blåsa drar ihop sig när jag tömt ur ölen jag druckit..........................

 

Den alltid lika ödmjuka

BB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk att ha missat något ovanför så vill jag fråga vad som händer med den ihopsugna blåsan när du öppnar tanklocket. Om den blir normal då så vet du att avluftningen inte funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rättelse: Blåsan innehåller TVÅ backventiler, en för sug och en för tryck. möjligen kan den nedre ha fastnat i sitt stängda läge, men inte troligt. Störst sannolikhet är det stopp i sugröret eller luftstopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..eller ännu hellre, ta bort slangen från blåsan på insugssidan om du hinner. Då utesluter du allt före pumpblåsan som felkälla (slam i tanken, backventil, avluftning o slangar).  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harkel ja både koppling, blåsa och slang är ju från det där stället tyvärr..

Och nu när du säger det så är det ju ingen som helst stuns i blåsan, den är mjuk och sladdrig i nästan alla lägen.

Åker till watski eller Sea Sea ( eller vad det heter ) i Segeltorp idag och köper en riktig blåsa eller hel slang, helt klart värt att prova först.

Men vad bytte du till efter att ha avverkat 2 st då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, nu är jag inte riktigt med? Vilken sida om blåsan?

Kan ens något EFTER blåsan göra så den suger ihop sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Cronic, det finns ju en bensinpump på motorn, en membranpump, och när den jobbar så suger den bensin från tanken och till förgasarens flottörhus. Om det är stopp i tanken eller ledningen så uppstår ett undertryck i blåsan och slangen.

Det är många som pratar om TRYCKTANK, men sådana finns inte, det är en myt! Det man gör med blåsan är att pumpa upp bensin till förgasaren innan motorns pump hunnit aktiveras.

 



Senast ändrad av HenrikGbg | 30 juni 2009 | 18:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har koll på förekomsten av bensinpump, men jag fattar inte riktigt ändå. Läs vad han skriver, alltså det jag citerade.

Kan blåsan verkligen suga ihop sig pga problem EFTER blåsan, det är det jag inte riktigt fattar..

 

Hursomhelst har jag nyss införskaffat den dyraste blåsa SeaSea kan uppbringa, så får vi se vad som händerTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, sorry om jag var otydlig Foten.. Motorn suger som sagt soppa, och ditt problem tyder kristallklart på stopp eller taskigt flöde någonstans mellan tankens avluftningsventil och blåsans backventil på insugssidan. Testa (under kontrollerade former!!) att återskapa problemet med hopknycklad pumpblåsa och plocka bort bensinslangen från pumpblåsans inlopp (bensintanksidan). Om blåsan ploppar ut är det trubbel längre ned: i tanken, avluftning, gegga i botten eller någon annan backventil längs vägen. Om den fortsatt är hopknycklad lär det vara blåsans backventil som fallerat, och då bör du få valuta för din nyinvestering Flört.

Lycka till & ser fram mot återrapportering.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en gammal i en vrå i uthuset.. ingen aning om vare sig märke eller ålder (förmodligen i min egen Obestämd) men den funkade klockrent! Men jag ska byta hela kitet nu till semestern, inklusive snabbkopplingen i tanken som också känns opålitlig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komplett slang inkl Yamahakoppling och blåsa på SeaSea = 600,-

samma sak på Biltema = 89,-

Känns som att något mer borde man få på SeaSea, men den diskussionen tar vi inte här va.....

Köpte iaf en ny blåsa för 160,- på SeaSea, båten gick perfekt hela den timmen jag orkade bränna omkring. Utan att dra ihop sig. MEN detta problem verkar variera beroende på last, soppamängd och dyl, varför jag tror det är något strul i tanken.

Avluftningen fungerar.

Någon med tips på hur man rengör tanken? Med VAD ska man suga/torka upp eventuell gegga?  Vet ej hur stort hålet ner i tanken är men den skruvade plattan är iaf ca: 150 x 250 mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist med sådana problem.

När jag rengjorde min tank köpte jag en vanlig transparent slang typ trädgårdsslang 1/2

och använde ofärgade flaskor för att lätt kunna se ev skit och vatten.

Min tank var v-formad efter skrovet så det var bara att hålla slangänden nere i botten av v:et där det samlade sig div otrevligheter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men HUR sög du?

 

Med VAD?Skrattande

 

Munnen? Därför avsedd pump? Vilken typ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok det missade jag, jag sög med munnen!

Inte trevligt men lite får man offra sigTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter en gammal tråd efter dagens båttur. En äldre Mariner 20 hk som om jag kör på tomgång/lågt varvtal fungerar bra. Vid långsamt gaspådrag upp till ca 75% av full gas inga problem. Gasar jag sedan mer så dör motorn och jag ser hur bensinblåsan drar ihop sig och blir helt platt.

Min första tanke var att avlutningsskruven inte var öppen. Jo, den var öppen. Skruvade för säkerhets skull upp tanklocket helt, vilket inte gjorde någon skillnad. Slang och blåsa kommer från den ökända butiken (vars namn inte bör nämnas). Ska se om jag kan byta slangen eller bara pumpblåsan inför nästa tur men ville kolla om någon av er som tidigare hade problem identifierade blåsan som felorsak?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade på en gammal original Mariner bensinslang med pumpblåsa istället för den från den ökända butiken och nu går motorn även på höga varvtal och blåsan sugs inte ihop. 

En 20 år gammal original pumpblåsa fungerar bättre än en helt ny   :D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...