Gibson55 0 Postad 29 Juni , 2009 Funderar på att montera flödesmätare till min Garmin 525s. Är det någon som vet om det funkar bra, är lättmonterat, risk för läkage i anslutningar etc? Har en MerC 5,7 från -08. CN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 29 Juni , 2009 Hej, jag har en och den fungerar bra. Det var förhållandevis enkelt att montera den Och upplever inte mig själv som särskilt händig. Att koppla in mätaren på bränsleslagen var enkelt. Jag skippade det medföljande bränslefiltret då jag redan har ett och ville inte riskera att det blir för trögt i flödet. Kablaget är lite pilligare men har man bara instruktionerna så går det med. Jag har också en 525s till vilket man behöver ett terminerings kitt till Garmins CaNet. Man måste se till att GPS:en har en någorlunda modern mjuk varuversion. Jag köpte min 525s förra året, vilket krävde att jag laddade ner en nyare version som stödjer GFS 10. GFS10 har enligt specifikationen lite problem vid låga förbrukningar och jag tror att den visar på en för stor förbrukning i andra sammanhang. Jämför jag med dels mitt Smart Craft Monitor instrument och den faktiska förbrukningen, kan jag konstatera att den visar för mycket. Jag har vart tvungen att påföra en justerings faktor på 20%, så det är lite kalibrering som krävs men annars funkar det bra. En annan reflektion är att man tappar utrymme på skärmen då all bränlse info stjäl sjökortsplats på de fjuttiga 5 så man får sålla bland all info man skulle kunna ha. Jag har en Mercury 115hk Optimax på en Ryds 568GTI (med fast tank) / magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibson55 0 Postad 29 Juni , 2009 Bra. Hur vet man vilken programvara man har och i så fall hur laddar man ner en ny? Jag köpte min i år, men man vet inte hur länge den legat i butiken. cn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 29 Juni , 2009 Det står när man startar upp GPSen har jag för mig. Annars är det lätt gjort att ladda i ny. Gå in på Garmins hemsida, ladda ner senaste SW på ett tomt SD-kort. Döp foldern enligt instruktion och stoppa i kortläsaren på 525an. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 29 Juni , 2009 Om du har smartcraft varför behöver du då en extra flödesgivare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibson55 0 Postad 29 Juni , 2009 Jag har Smartcraft som bara visar liter/h, det går ju lätt att räkna ut l/distans men man borde få en mer exakt förbrukning med en kopplad till GPSn. I mitt Smartcraft-instrument finns två olika flöden ett med bara flöde och ett med flöde totalt. Båda visar lika. vad är vitsen med detta? cn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 29 Juni , 2009 Hej, Anledningen till att jag har GFS10 beror på att jag köpte den först, sedan bytte jag motor och fick då med ett sc1000 som ju ger l/h men inget mer GFS10 kopplad till 525s ger mig uträknat o klart: l/h L/nm räckvidd och en återsående mängd bränsle beräknad på förbrukningen sedan senaste full tankning. viss är det dubblet men det gav mmig också insikten att det krävs kalibrering. Smartcratfen kräver en ny givare i tanken viklet GFS10 inte kräver. Så smart craft instrumentet är mer för temp o v.tryck mm. // magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 29 Juni , 2009 Kom efter att jag skrivit inlägget att jag ju läst i 568:a tråden att du bytt motor. Flödesgivare blir nog höstens uppgradering för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 29 Juni , 2009 Det är en farlig massa siffror att hålla koll på, risken är att man blir förvirrad. Still confused, but on a higher level // Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 29 Juni , 2009 jag har en GFS 10 kopplad till en 520 sen 2008 och är jätte nöjd :-) Med den nya programvaran( uppdateringen) så kan man ställ in fälten på skärmen efter behag! Inte helt fel :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibson55 0 Postad 30 Juni , 2009 La in uppgraderingen efter vi åkte ut i går fm, fick lite info om att spår och mina tidigare uppgifter skulle försvinna, men så var inte fallet. Nu får flödesmätaren ligga lite på is, för nu får man njuta av det fina vädret och inte tänka på bränsleförbrukning. CN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maneri01 1 Postad 4 Juli , 2009 är bränsle i tanken funktionen pålitlig? visar den l kvar eller 10% kvar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser