Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
johan_

Garmin 420S strömproblem

Rekommendera Poster

Hallå,

Mitte ute på sjön dog min Garmin 420S. Det visade sig att det ergat till ordentligt i en adapter på strömförsörjningen och sladden hade lossnat i ena änden. När jag tog isär adaptern var det en liten ampull inuti plasthöljet. Hur som helst...vad krävs för att byta?

Jag var inne på garmins site och där fanns hela kitet art 3622.

Min fråga är om man bara kan byta ut (köpa) den trasiga delen eller om man behöver dra om klabbet.

/Johan

post-10008222-1394235986,1185_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrattande

Adapter..? Mig veterligen så ser det där ut som en säkring.
Vilket ska finnas på alla pluskablar från batteriet som går till t.ex. plottrar och ekolod.

Säkringar finns lite varstans att köpa, men om det är oxiderat kan det vara idé att byta hela säkringsdosan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hängsäkringshållare finns på Biltema för 9.90kr.. som du kan skarva i om du vill byta.
Sen är det väl en glassäkring som du menar med ampull... var noga med hur många ampere den är på. Det står på den befintliga..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kom på detta inatt men hann inte ta bort inlägget...Skrattande

Nåja...får hur som helst byta hela hållaren, då det ärgat en hel del. Säkringen är iof hel, men också den duktigt ärgad.

tack för hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oftast (om inte kabeln har oxiderat kraftigt) räcker det med att putsa kontaktytorna (säkringshållare och säkring) exempelvis med smärgelduk, och göra rent säkringshållaren.

Det är att föredra framför att klippa av kabeln och skarva på ny hållare, eftersom man ju då får två nya felkällor..skarvarna.

Oavsett, så isolerar du den (och eventuella nya skarvar) från väta och luft (det som gör att den korriderar) med vulktejp http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=152417 så undviker du att det händer igen.

Senast ändrad av Gunnar_ | 29 juni 2009 | 18:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...