Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
lemmy

Kan inte lägga i backen

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har en Suzuki Dt 100.

Går som en klocka framåt men när jag ska lägga i backen så skramlar motorn och inget händer.

Någon som vet hur det hänger ihop i sådan motor ?

Själv är jag rudis på motorer men bygger gärna upp ett kunnande och delar med mig i sonom tid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstruktionen är densamma på de flesta utombordare,

Växeln sitter i växelhuset. Fäst i nedre änden av drivaxel (den som kommer uppifrån motorn) sitter ett sk. piniondrev. Detta drev är koniskt i 45 grader. 

På lagrade på propelleraxeln och på ömse sida om pinondrevet sitter två drev, även dessa koniska 45 grader, ett för fram och ett för back. Dessa drev sitter inte fast i propelleraxeln utan roterar kring denna. Då pinionen roterar, roterar även fram och backdrevet, det ena medurs det andra moturs. Detta är scenariot när växeln ligger i friläge. För att bringa propelleraxeln att rotera måste ett av dreven låsas till propelleraxeln. Den detalj som fixar detta brukar kallas clutchen. Den är sitter mellan fram ocj backdrev och är låst vid propelleraxeln via splines. Skjuter man clutchen åt ena hållet låses backdrevet till propelleraxeln, skjuter man den åt deta andra hållet så låses framdrevet, mittt emellan ligger friläget enligt ovan. Av din beskrivning gissar jag att kopplingen mellan clutch och backdrev pajat. Har du observerat mycket metallspån i växelhusoljan?



Senast ändrad av guestsson | 28 juni 2009 | 23:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har inte kollat oljan. Ska göra det.

Är det mycket bök med att laga dessa fel ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag misstänker att Clutch och backdrevet skadats så att clutchen inte låser. Men, det måste inte vara detta som är fel:

Notera: Om växelhuset varit borttaget (t.ex. för impellerbyte) och felet uppstått direkt efter detta så kan växelstångens (shift rod) anslutningen mellan växelhus och rigg vara ur synk. Då borde också friläget ligga fel på reglaget. Jag utgår dock infrån att detta inte är problemet.

För att förstå min förklaring i föregående inlägg kan du kolla skissen.

Propelleraxel = Propeller shaft

Backdrev = Reverse gear

Framdrev = Forward gear

Clutch = Clutch dog

Det kan tänkas att felet sitter någonstans i reglage eller växelvire och detta bör kollas först.

Det underlättar att ha med en medhjälpare.

Starta INTE motorn.

Ta av kåpan och lokalisera växelvajerm. Växla mellan fram och friläge utan att ge gas så ser du/medhjälparen var det rör sig. Man bör undvika att lägga i backen med stillastående motor. 

Kontrollera växelvajerns infästning och det du kan komma åt att se av länkaget.

Starta motorn, försök att lägga i backen och stäng sedan omedelbart av motorn med backen i.

Definition:  Den detalj som växelvajerns ände var fäst i = växeltapp.

Lossa växelvajern och försök att skjuta växeltappen bakåt, rucka samtidigt på svänghjulet. Om du på detta sätt kan få växeln att gå i ingreppp så sitter felet sannolikt i reglage eller möjligen kablen/viren.

Du kan göra ytterligare en test. Lägg i friläget (på motorn), starta motorn och skjut för hand (t.ex. med en träpinne) växeltappen distinkt bakåt.  

Om det inte går att skjuta växeltappen ytterligare bakåt så är felet att söka i motorn. För att fixa detta måste båten upp ur vattnet.

Växelhuset bör tas av och länkaget mellan växeltapp ned i riggen undersökas.

Hittas inget fel där återstår fel i själva växelhuset.  Mycket spån i oljan tyder på fel i kopplingen Clutch - Backdrev. Att fixa fel i själva växelhuset är ett jobb för proffs eller en mycket kunnig amatör.

Att köra med spån i oljan riskerar att skada växelhuset ytterliggare. Att hitta någon som fixar växelhuset är kanske inte så lätt nu på sommaren. Om du kan klara säsongen utan back så byt olja och gör sedan aldrig några fler försök att lägga i backen. 



Senast ändrad av guestsson | 30 juni 2009 | 08:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...