smirre10 3 Postad 28 Juni , 2009 Hej igen nu vill jag fråga hur ett slutet kylsystem funkar med min värmeväxlare då glykolvattnet försvinner? jag har en mercruiser 5,0 225hk När jag fyller på glykolen i expantionskärlet å står på tomgång i ca 20 min och stänger av och väntar ca 2 tim så är vattnet borta i kärlet Kan det vara så att det läcker mellan kylvattnet och sjövattnet ligger det nån kanal imellan dessa (det måste det ju göra) eller är det en topppackning tro ca 1 liter vätska försvinner motorn går bra Tacksam för ideer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 29 Juni , 2009 Nån som har nått bra förslag hur man får kylarlocket tätt så jag kan provtrycka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 29 Juni , 2009 Problemet ligger nog i värmeväxlaren. Kolla om där är bytt zinkanod i växlaren,om den är bortfrätt tyder det på dåligt underhåll på kylsystemet.Kan då läcka från det slutna systemet i värmeväxlaren ut i sjövattnet i den , som då rinner ut i sjön. Hade detta fenomen på min båt förra sommaren så man är lite påläst ang detta. p.s -Du kan fylla den söndriga cellen i värmeväxlaren med bly,och därmed spara x tusenlappar. Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 29 Juni , 2009 Ok jag har inte bytt nån zinkanod iaf vart sitter den ? jag har öppnat båda sidorna på sjövattenbehållaren den undre delen alltså å då ser man ju bara en massa små rör genom den som ett långt getingbo å på sidorna är det 2 st tjocka packningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 29 Juni , 2009 Nån sm kan svara tro på denna fråga om zinkanoder i värmeväxlarn? Tack så länge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 30 Juni , 2009 Ok inga anoder finns tydligen men idag när jag lossa värmeväxlaren så fann jag en svetsloppa som var lös i behållaren kan vara där det läcker kanske men var får man tag i en bättre begagnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 30 Juni , 2009 Hejsan! Om du plockar av värmeväxlaren kan du kolla om den är hel genom att fylla sjövattensystemet med vatten,och kommer det något ut genom det slutna systemet har du ett läckage.Du bör ha 2 st skruvar på växlaren.Ena är dräneringsskruv o andra e zinkanodskruv.(kan vara ihålig pga uppfrätt zink) -Vet du om det är ett orginal kylsystem du har ? Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 30 Juni , 2009 Hej macke jag tror inte det är orginal jag har men tillräckligt gammal för att gå sönder orginal för att passa mercruiser ja men ett par år nyare än själva motorn jag har lossat å tagit hem växlaren å det kom ut en bit lödbit som låg å skramla i glykolkärlet troligtvis nån som lött en gammal skada kanske men jag ska göra som du beskrev nyss å se vad som händer Tack Senast ändrad av smirre10 | 30 juni 2009 | 19:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 30 Juni , 2009 Har bara en skruv å det är dräneringsskruven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 30 Juni , 2009 Om du inte får rätt på det kan du kanske ta en bild på växlaren så kan jag guida dig hur jag menar.Kan du se om där står något på sidorna på den... p.s på min värmeväxlare sitter zinkskruven nära ena gaveln. -Bara ett litet tips! Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser