Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
coke

Batteribank!

Rekommendera Poster

Ska byta ut mina batterin i båten både startbatteri och förbrukningsbatteri nån som kan rekomendera hur många Ah man bör ha till start resp förbrukning?

Utrustning som finns i båten och skall drivas är bla kylskåp, eberspächer d3, stereo och div belysning!

Har visserligen landström och batteriladdare men vill ha bra kapacitet så man slipper söka upp hamnar med ström titt som tätt bara för att man måste ladda batterina!

Ska man sattsa på ett eller flera batterin och serie koppla dem?

Kom med förslag!!!

MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motsvarande behov som dig och har tre batterier i min båt. Ett startbatteri på 120 Ah, sen två drift på 105 Ah/st. Starten räcker bra, men driften är för dålig för mig. Ska på sikt utöka med ytterliggare ett driftbatteri. Upplevelsen av dieselvärmaren är att den är ganska känslig för att det blir för låg spänning i systemet och då vill den inte starta.

För batteriets funktion så är det bäst med ett stort, men det orkar man inte lyfta i och ur, så det är väll det som får styra vad man väljer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp 6 volts batterier till förbrukningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på hur många dagar i sträck man ligger ute men personligen tycker jag att du skall ha  ca 350Ah till förbrukar bank och ett startbatteri på ca 100Ah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Om du har plats mm så är mitt förslag.

Till start 80-120 ah ( jag har 2 st 60 ah parallellkopplade )

Till förbrukning 4 st 75 ah fritidsbatterier parallekopplade i en batteribank, dom behöver inte vara på samma ställe i båten, du kan ha 2 på sb sida och 2 på bb sida, köp bara ca 25mm2 kabel så laddningen går fram utan större förluster.

Förmodligen får de mest ah per krona om du köper 75ah  batterier.

Jag har en 6 cylindrig diesel och detta räcker hur bra som helst, det räcker även med 75ah till start, det hade jag förra säsongen, inga problem då heller.

Fördelen med att parallekoppla fler batterier mot att skaffa färre men större är att det inte är lika vansinnigt tungt att bära och installera dessa.

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för förslagen!

Har  idag ett 100 Ah till start och ett 225 Ah till förbrukning men de börjar nog bli dåliga. För vi var ute över helgen och då fick ja starta motorn och ladda en gång om dagen vilket inte känns bra! 

Nackdelen med det stora batteriet är ju att det är så grymt stort och tungt att flytta på om man behöver det!

Vad ska man köpa för märke när det gäller batterin och vad kostar det?

Om man köper t ex fyra 75Ah batterin får man då 300 Ah och hur skall de kopplas in och hur kopplar man in batteriladdaren på dessa?

MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...