Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
anders_beinhoff

Köp-tips på familjebåt för skärgård

Rekommendera Poster

Hej!

Kul att du varit ute och tittat/provkört.  Den där Bayliner modell 1952 från år 1992 lät onekligen sliten. Dessutom dyr i förhållande till åldern/skicket.  Tyvärr verkar det inte finnas några sena 90-talare eller tidiga 2000-talare till salu just nu. Jag vet att senare exemplar blev förbättrade vad det gäller inredningen.

Den mindre svenska DC:n lät kort och gott för liten. 50 hästar är inte mycket att ha heller när man blir några stycken i båten.

Flipper 640 tror jag är en fin båt som sagt. Vet att de är populära och lär gå riktigt bra i sjön. Gediget och riktigt gjort, men jag hade nog precis som du dragit mig lite för den äldre motorn. Pajar den så kostar det i runda slängar 150 tkr att ersätta, om man vill ersätta med en ny. Då känns inte sammantaget 270 tkr så jätteroligt för en båt som ändå är från år 1986. Visserligen går det kanske att hitta bättre begagnad motor, även om det kan vara svårt. Kanske finns det någon 640 till salu med betydligt fräschare motor?

Kanske är denna attraktivare?

http://www.blocket.se/stockholm/Flipper_640_22037109.htm?ca=11&w=3

Eller denna, i vart fall lite billigare utan att för den skull kanske vara sämre? Sen får man väl räkna med att hålla en slant på kontot om det strular något med motorn.

http://www.blocket.se/stockholm/Flipper_640_22451336.htm?ca=11&w=3

Vill man lägga mer pengar och köpa en Flipper så finns ju detta som alternativ också.

http://www.blocket.se/stockholm/Flipper_630HT_arsm_2000_22122134.htm?ca=11&w=3

Ser ju betydligt trevligare ut, men handlar ju också om betydligt mer pengar.

Vill man istället köpa HT-båtar och lägga lite mindre pengar tycker jag Fjordling 17 är en kultbåt. Vet att vissa tycker den är ful, men jag tycker den är charmig på sitt sätt. Dessutom går de riktigt bra i vattnet.

http://www.blocket.se/stockholm/Fjordling_17_HT_m__200_Hk_Mercury_och_trailer_22306647.htm?ca=11&w=3

En annan HT-båt av äldre modell som också är rätt okej är Örnvik 530/535. Stabilt bygg och förhållandevis vass v-vinkel. Finns även i vittGlad

http://www.blocket.se/stockholm/Ornvik_535_ht_87_21831656.htm?ca=11&w=3

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, inombordare behöver inte vara så dumt det heller. Fordrar väl kanske lite mera underhåll med vinterkonservering osv. Fördelen är väl att viktfördelning blir lite bättre, då båten inte blir riktigt lika baktung. Delar till Volvos gamla pentamotorer torde ju inte heller vara några större problem. Jag vet inte vad en Flipper 640 med inombordare väger, men helt lätt är den nog inte. En bit över 1000 kg skulle jag nog tippa på i alla fall. Ett grundkrav är att du ska kunna traila den själv eller?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja krav å krav, men visst hade ju det varit smutt. Stöller mig fortfarande frågan om varför men bedömmer en utombordare tidigare gammal gentemot en inombordare?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet inte om man gör det riktigt...

Kanske får jag mothugg, men jag bedömer att en utombordare ofta går förhållandevis driftsäkert under rätt lång tid. Sprutar man in lite olja i cylindrarna när man vinterförvarar, byter olja i växelhuset och impeller lite då och då, så håller många i 20 år. Sedan spelar väl driftstimmar och sånt in också naturligtvis. MEN, när det väl börjar strula med en utombordare kan det vara rätt jobbigt att mecka med, eftersom allt är gjort av aluminium. Varenda skruv sitter som berget om man vill börja lossa något. Och att skruvarna går av känns som mer regel än undantag. Bara mina egna bistra erfarenheter...

En utombordare går nog sönder lite mer pö om pö. Kylvattenlimpor tycks vara något av en förbrukningsvara och byter man dem inte i tid, mår nog cylinderväggar rätt dåligt. I annat fall torde väl själva blocket och toppen kunna hålla precis hur länge som helst, bara man kommer ihåg att vinterkonservera med glykol så de inte fryser sönder. Något sådant besvär har man ju inte med en utombordare, där vattnet rinner ut av sig självt bara man förvarar motorn stående/hängande på akterspegeln.

Jag hade nog föredragit utombordare på en sådan där 640 ändå tror jag. Fast det finns ju både för- och nackdelar som sagt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God input, skall försöka hålla huvudet kallt de närmsta dagarna då avgörandet närmar sig.

Skall ju ut och se på denna ikväll: http://www.blocket.se/stockholm/Flipper_640_HT__85_21581798.htm?ca=11&w=1

Har svårt speca fördelar nackdelar mellan den, den här: http://www.blocket.se/stockholm/Flipper_6_40_22270747.htm?ca=11&w=1

och den du visade: http://www.blocket.se/stockholm/Flipper_640_22037109.htm?ca=11&w=1 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, fem år nyare båt och sju år nyare motor. Borde ju vara värt något, men den nyare kan ju förstås vara sliten och ful, medans den äldre är välbevarad. Ju färskare desto bättre tänker jag rent spontant.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Draco var ett känt norskt fabrikat som gjorde rätt bra båtar men inte i klass med Windy t ex. De byggde båtar på 1970, 1980 och början 1990-talet (ägaren drunkna och sen blev det väl nån ny ägare, tror Windy ägde Draco en sväng, men konkurs till slut för Draco efter Yuppie-eran när alla räntor gick i skyn i Norge ett tag).

Draco 2000 DC kontruerades av den kände norske kontruktören Jan Herman Linge. Gör väl i sina bästa stunder strax över 30 knop med 140 hk. Båten planar snabbt men har tendens att skära i sidsjö och det beror på att den har negativ bottenform i aktern. Så se upp med överplaningstendenserna. Tonade rutor mindre bra när det börjar mörkna på sjön.

Båten i annonsen verkar fin. Borde vara ett tryggt köp.

Läs även här:

http://www.dracofan.no/

[Edit: Draco fanclubs server verkar nere just nu - funka i förmiddags det vet jag.]

/Bo



Senast ändrad av bossee | 07 juli 2009 | 21:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses vilken koll ni har, tack.

När den skär, innebär det att den hugger fast i våg typ och drar mot uppvind lr?

Att se upp med detta, innebär det att sakta ned i sidosjö?

Negativ bottenform?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är första båten, så ha lite is i magen. Fundera igenom en gång till, att ni får alla funktioner som ni vill ha med två små barn. Visst ser denna Draco fin ut, men den har även nackdelar som första båt för en barnfamilj:

Bada med barnen -- det finns ingen bild bakifrån, men jag anar en badstege i mitten bak, däremot ser jag ingen badbrygga på bilderna från sidan. Så länge barnen har simpuffar och behöver hjälp, så verkar det krångligt att bada med dem utan badbrygga bak.

1989 = 20 år gammal motor -- som troligen har saltvattenkylning? Låter för mig som att du kan räkna med stora problem med motorn någon gång de närmaste 5 åren... Lägg in 100.000 kronor i budgeten för motor/drev-reparation.

Hög överbyggnad -- räkna med att barnen för det mesta kommer att vilja sitta i era knän i de 2 stolarna när ni åker, så att de ser framåt. En fördel med några av de mindre HT-modeller (de mindre Flipper som diskuterats i tråden) är att passagerarna ser lite bättre framåt.

Ingen dörr eller lucka fram -- knepigt att gå i land med små barn. Visst ska de ha flytväst, men man vill ändå inte att de ramlar i när de klättrar runt den stora rutan...

Vi (med 3 barn) köpte första båt för 4 år sedan och började då med en styrpulpet med 50 hk. Jag skulle rekommendera lite större, men första båten behöver inte vara så stor som denna Draco. De flesta byter ändå båt efter några år, så mitt tips är att välja en vanlig modell som är ganska ny, så att ni förhoppningsvis slipper strul med motorn när ni testar båtlivet och lätt kan sälja när ni vill byta.

I början gissar jag att det ändå blir dagsutflykter, och när barnen blir trötta  på eftermiddagen eller framåt kvällen, på vägen hem, så tror jag hellre att de sover med huvudet i knät på någon i soffan bak. Vi köpte ett 6-mannatält för övernattningar. Skulle jag välja om första valet nu, så skulle jag välja en bowrider (den sort som Bossee har).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog föredragit en Flipper 640 fram Dracon, men smaken är ju olika som sagt!

Jag tycker bara att Dracon ser gammal och tråkig ut. Hur skrovet fungerar har jag ingen  erfarenhet av, men generellt är ju nyare konstruktioner bättre än gamla. Det enda som är positivt är om 3L Mercrusiermotorn är av färskare datum. Då tror jag att det är en stabil pjäs. På bilderna ligger båten på land, men just en båt av den här typen vill man nog gärna provköra. Flipper 640:n är mer erkänt bra, med mycket gott rykte. Vill du dessutom någon gång i framtiden sälja båten tror jag att det är bra att satsa på något som folk vet vad det är för något.

Bara hur jag resonerar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Äger en Flipper 640 med 200hk utombordare och vi har nästan samma besättning som du,Två vuxna och en 5 & 8 åring. Vi har använt båten som dagsturbåt men har även sovit över 1-2 nätter. Vid övernattning så sover tre fram och en på soffan bak. Visst blir det trångt men det går. Vi har använt båten i stockholms södra skärgård och klarar sjön utmärkt där, även när det brallar på. Jag kan varmt rekommendera denna modell.

Motorn är väldigt stor och har väldig kraft, men fördelen är det spelar mindre roll om man är 2 eller 6 packning båten går lika bra ändå . Många anser att det är overkill men min erfarenhet säger det är bättre att ha en större motor än en som är mindre och därmed går hårdare.

Marschfart är 22-25 knop och går väldigt tyst och drar då runt liter/d.

Flipper 640 har sett likadan ut i alla år så själva båten är nog mindre viktig utan det är motor som är viktigast. Skulle vilja påstå att motorer äldre än -90 ska man se upp med eller helt avstå ifrån.

 



Senast ändrad av 640flipper | 08 juli 2009 | 14:57



Senast ändrad av 640flipper | 08 juli 2009 | 15:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill tacka för all input som vanligt.

Vi har dock gått vidare och haft en besiktningsman som gått igenom båten idag.

Han tyckte den var ovanligt fräsch, beträffande motorn var han övertygad om att motorn inte var orginal utan av yngre, av senare årsmodell än skrovet, då även den var överraskande fin, på denna punkt skulle han återkomma.

Överlag tyckte han att det verkar som ett tryckt köp att genomföra, om motorns livslängd och framtid kunde ju inte han heller sia men att det fanns mkt ersättningsmotorer som skulle kunna passa, gott om reservedelar till den befintliga, och att man genom grundlig årlig service förekommer annars förväntade fel.

Tror dock precis som sagts ovan att man vid ev. försäljning snabbare blir av med en båt av känt märke.

Frugan har redan flyttat in i båten... Glad



Senast ändrad av anders_beinhoff | 08 juli 2009 | 15:38



Senast ändrad av anders_beinhoff | 08 juli 2009 | 15:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån undra om Draco 2000 DC har badbrygga och det har den, en på vardera sidan badstegen, se bilder.

/Bo

post-1495-1394236010,0483_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Badplattformarna akterifrån.

/Bo

post-1495-1394236010,0893_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du kostat på dig att anlita en besiktningsman (i den prisklassen verkar många tycka att besiktning är för dyrt, men jag tycker att du gör helt rätt, man får även många bra tips av besiktningsmannen).

Yngre motor -- låter väldigt bra, i så fall. Borde gå att kolla serienummer och liknande hos Mercruiser och få exakt besked om årgång. Konstigt att inte säljaren gjort det i så fall (är ju ett starkt säljargument, om det är sant).

Men om motorn är original = 20 år gammal, så kan besiktningsmannen INTE se problemen genom att titta på utsidan. Då krävs att någon skruvar isär motorn och det har väl inte besiktningsmannen gjort? Ett lågt pris kan göra att båten ändå är ett bra köp (särskilt om du är händig med motorer själv), men ha i så fall en mental budget för att det kommer reparationskostnader. Jag skrev 100.000 kronor, men det är om du väljer att lämna in på varv för att få motorn renoverad eller utbytt. Gör du det själv blir det förstås billigare.

Tänk även på att kolla båtens och motorns serienummer med Larmtjänst (så att båten inte är stulen), för det kanske inte besiktningsmannen gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en Draco 2000 DC -89 inombordare för 115000:-,

Besiktningsmannen gav den 4/5, vi är mkt förtjusta i modellen och båten är otroligt fräsch.

Tack för hjälpen.Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...