Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
anders_beinhoff

Köp-tips på familjebåt för skärgård

Rekommendera Poster

Tips och erfarenhet från forumet motages tacksamt på följande:

Vi skall köpa vår första riktiga båt.

Användning kommer att ske i Stockholms skärgård, mestadels dagsturer,

Med tanke på barn och väder tror vi att minst två kojplatser kan vara bra,

kök o toa är inte obligatoriskt.

Tror oss ha behov av en marschfart kring 20knop.

Bränslesnålt vore bra.

Absoluta maxpris: 200 000:-

Barn: 2 och 5 år

Vi har båtplats i Strömma trakten.

//Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 700 är ett tryggt förstaköp. Fyller dina krav och är dessutom lättsåld den dag du vill byta upp dig. Hade en i fyra år och var nöjd. Sök, finns massor skrivet på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, kikat runt på Flipper en hel del faktiskt, både 700 men mest kring 630.

Vad gäller motorstorlek och inombordare eller ej undrar jag ju en del oxå.

Storleken kontra bränsleförbrukning och för klen för att vara funkis.

Inombordare gällande strul el. mekarkunskap..

Tack för tipset!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Flipper 630 med 115 hk utombordare (räcker nog plånboken till). Ganska stor HT båt, bra att kunna ta skydd under hard topen om det blir sämre väder och så kan ju ungarna och ni med för den delen ta en tupplur där under hard topen.
Båten går bra i sjön, tryggt köp, bra andrahandsvärde om ni tröttnar på båten. Trailerbar (ej så tung). Jag tror att den kan passa både Er och de vatten ni skall fara omkring på. En alroundbåt som klarar ganska mycket vad gäller sjögång och har hyfsat stora utrymmen. Har vassare skrov än Flipper 620, och ser modernare ut. 

Exempel:

630 HT 1996 med Mercury 115 EFI 4-takt 2006:
http://www.blocket.se/angelholm/Flipper_630_HT__96___Mercury_F115__06_16583725.htm?ca=7&w=3

Tror inte du kan hitta en bättre 630 HT med såpass ny motor än den (om man kollar på blocket i alla fall just nu). Kan du tjata dig till båtvagnen den ligger på så är den nog värd ungefär vad de begär men du kan ju försöka få ned den under 200 tkr, borde gå.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 29 juni 2009 | 00:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern 6300 är också ett alternativ som bör rymmas inom er budget. Då motorn är monterad på en särskild konsoll disponeras hela båten på ett lyckat sätt. den aktre u-soffan ger härligt utrymme att umgås. dock uppnås kanske inte ert krav på bränslesnål framfart.

Det gäller även flipper 630 och 700.

Biam 660 är annars ett tryggt val, Klar inte att marscha 20 knop men väl 12-13 finns tyvärr sällan på marknaden. ett kvalitetsbygge från norge som nu i finanskraschtider torde gå att hitta för vettiga pengar.

http://www.blocket.se/ostergotland/Biam_660___Sollux_700_22297474.htm?ca=15&w=3

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Flipper 700 med Aq145 marschar strax över 20 knop och drar då ca 1,2-1,3 liter per distans vilket i sammanhanget får anses bränslesnålt. En sådan motor eller någon av dess större syskon 151 eller 171 är ett bra val. I en Flipper 700 sitter motorn mycket lättillgängligt så det är inga svårigheter att komma åt om man måste mecka. Det är dessutom en väldigt vanlig motor och vanligt drev (280/290) så det är inga problem med vare sig delar eller folk som kan.

Min uppfattning är att man alltid ska köpa lite större båt än man tänkt från början, annars måste man byta snabbt. Flipper 700 har den fördelen att den ekonomiskt både funkar till övernattande och till dagsturer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tak för alla goda tips!

Detta med att köpa ngt större båt än man tänkt sig skall jag verkligen fundera på.

Hade som precis kollat mkt på Flipper 620/630, såg även en norsk båt i samma storlek, KMV 2000.

Fått för mig att inombordare alltid medför en massa strul, sant?

Fortsättning följer! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om en WA båt (Walk-around)?

Alltså en mindre dagstursbåt med övernattningsmöjligheter som även har bra ombordstigningsplats för barnen och eventuella vagnar. Då håller man ungarna innaför relingen oavsett var de går på båten. Att kunna sitta i fören på ett säkert sätt är guld för barnen och er.

Som exempel Örnvik 550 WA

En sådan båt är dessutom möjlig att släpa runt med trailer när man skall på semester.

Vad gäller innombordare eller utombordare är det en gammal diskussion som delar båtvärlden i flera läger.

Min åsikt är att utombordare är attraktiva för tjuvar, svårare att mecka med men de tar inte upp någon extra plats i båten och du kan lämna in motorn för service och konservering utan att ta med dig båten.

Inombordare ger båten en stabilare känsla, drevet är visserligen attraktivt för tjuvar men det är svårt för dem att komma åt det när båten ligger i vattnet, du kan välja en diesel motor istället för bensin och därmed förbättra bränsleförbrukningen, det är svårt att byta motor och lämna in den för lagning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Örnviken ser fin ut, lite trång kanske?

Tror jag behöver komma ut på en marina och bilda mig en uppfattning.

Kan man strosa in hos en båthandlare som hos en bilhandlare och förvänta sig att få provköra?

Vad gäller kontroll av båtars skick, liksom inga däck att sparka på, vad bör man kolla och vilka är varningstecknen?

Vad får man ge för en 100hk utombordare med 4taktsmotor om man skulle tänka sig att komma undan billigt om en skitmotor följer med en annars helt OK båt?

Summering:

  1. Flipper 630
  2. Flipper 700
  3. Örnvik 550 WA
  4. KMV 2000
  5. Flipper 620
  6. Biam 660

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan vänta till efter säsongen alltså 3-6 september går den flytande båtmässan av stapeln på Djurgården i Stockholm då kan du gå ombord känna och klämma på nya båtar och troligen få en provtur.

Annars finns det flera båthandlare i och omkring Stockholm där man kan provköra det man är intresserad av t.ex Pampas Marina eller Riddarfjärdens Marina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

200 tkr är ju ändå en skaplig summa pengar och då vill man gärna att det ser lite snyggt ut också. I alla fall jag tycker att Flipper 620 och 700 inte bara är gamla, utan de ser gamla ut också. Dessutom är de väl hyggligt plattbottnade skapelser, vilket gärna gör att de slår mer i vågorna jämfört med lite modernare båtar.

Flipper 630 däremot tror jag går riktigt bra i sjön. Väljer man att titta på amerikanska båtar får man en ganska ny och fräsch sådan för 200 tkr. Spana gärna in Bayliner 192 med Mercrusier 3-liters exempelvis. Drar mellan 0,8-1 l distansen. 200 tkr räcker till en som bara är 1-3 år gammal. Sea Ray 215 tror jag också kan vara ett alternativ med de har oftare lite större motor och är något törstigare.

I mångt och mycket säkerligen en smaksak vad man väljer. Själv tycker jag nog att äldre Flipperbåtar är överprisade. Händer något med motor/drev är du snabbt uppe i samma totalsumma som en betydligt nyare båt om du ersätter motor/drev med nytt. Då har du fortfarande en kanske 20-30 år gammal båt. Sånt känns inte särskilt kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det låter väl inte helt fel eller hur? Jag tycker i alla fall att det är mycket båt för pengarna jämförelsevis. Dessutom verkar den rätt praktisk. Det är förvånansvärt gott om utrymme, även framtill. Två vuxna kan sova fram och så har man de bekväma rygg mot rygg stolarna bak som kan fällas ut till solbädd.

Just det exemplaret som du visade finns även till salu på blocket. Det står att det är nyskick, men på en av bilderna på blocket.se ser drevet rätt anfrätt ut (vilket det inte borde göra med tanke på åldern, samt att den brukats på ostkusten, inte så salt...). Kan visserligen vara så enkelt som att det är beväxning som torkat. Svårt att avgöra på bild, men det finns ju fler till salu som säkert är lite prutbara ned till 200-trakten...

Hittade denna film på youtube förresten. Visserligen av en säljare, men den belyser ändå vissa praktiska fördelar med båten...

http://www.youtube.com/watch?v=OwC5Ac5tUug

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baylinern var riktigt fin, vettig input, tror mig vara såld på modellen.

Riktigt bra video oxå, nu: ut på blocket och leta.

Klarar man själv, med normal personbil, att sjösätta denna storlek, dra omkring på trailer et`c?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska nog gå bra att sjösätta och ta upp en sådan båt med vanlig personbil. Kanske inte en Nissan Micra då, men Volvo V70 eller liknande storlek borde inte vålla några bekymmer. I vart fall inte om det är asfalterat och inte alltför brant. Jag kan vara fel ute, men jag tror båten vägar någonstans mellan 1100-1200 kg med 3-litersmotorn. Den ska även finnas med 4,3 liters V6, fast den varianten är betydligt ovanligare i alla fall i Sverige. Så värst mycket tyngre båtar än så går inte med vanlig personbil

Jag tror det är en bra båt det där. Den lär ha sålt ordentligt i USA. Bra skrov med fin sjögång och tilltalande prislapp. Bayliner är väl en av världens största tillverkare så de kan pressa priserna. Vissa tycker de känns lite plastiga interiört, men det får man leva med. Jag skulle nog inte tycka det vara värt merkostnaden för något finare märke i alla fall. Men som sagt - det är en smaksak det med.

Ska bli spännande att höra vad det blir, om det blir något vill sägaGlad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska bli av, jag lovar..

Vad gäller försäkringar för båtar, skiljer de sig lika mkt åt som mellan olika bilmodeller lr?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min båt försäkrad hos svenska Sjö. Premien tycks gå hand i hand med värdet på båten. Dvs, en båt för 300 tkr kostar 3 gånger så mycket att försäkra som en båt för 100 tkr. Sedan är det något billigare med inombordsmotor, jämfört med utombordsmotor pga stöldrisken för den senare, men det handlar bara om några hundralappar per år.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, det var det! 80-talarna har däremot lite halvdassigt rykte. 1992 kom en uppdaterad version av Bayliner 1952. Förutom ny design, stabilare rutramar etc, så var även drivpaketet nytt. Mercrusier och Alfa-drev lär vara att föredra framför OMC och Cobra drev. I slutet av 90-talet kom så ytterligare en uppdatering av 1952:an där designen mjukades upp ytterligare, men i grunden samma båt som den från 1992.  Priset på exemplaret i den annonsen anser jag helt klart vara i överkant. Dessutom står det i annonsen att motorn är ny, vilket låter lite konstigt då de enligt vad jag vet inte har tillverkats på åratal. Kanske någon gammal lagermotor? Eller så menar säljaren bara att den är nyrenoverad, vilket kan betyda i princip vad som helst...

Riktlinjer är annars, cirka 50 tkr för en sen 80-talare. Cirka 100 för en sen 90-talare, kanske 120-130 för en båt en bit in på 2000-talet.

Du får ju som sagt en nästan ny 192:a för 200 tkr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett plastskrov håller i 100 år om du inte går på grund. Visst kan plywooden i akterspegeln ruttna, men den går att byta och plasta om. En gammal motor kommer däremot alldeles säkert att rasa förr eller senare.

Ett enkelt råd. Gammal båt med ny motor är billigaste receptet för mycket åka och lite skruva.

Själv gillar jag att skruva och har en träbåt. De håller också i minst 100
år, i motsats till vad alla tror.

Och ska du åka billigt är snipa oslagbart. Men några 20 knop blir det inte, däremot många sköna timmar till havs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju ett helt annat koncept. Plus i kanten i alla fall, för att det tycks följa med en relativt ny motor. Kanske gör den 25 knop på toppvarv, mot Baylinerns 35 knop.

Tvåtakts utombordare jämfört med inombordare. Ombonat mysigt 1970-tal jämfört med nytt 2000-tal. Två helt olika koncept anser jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

försäkringsfrågan jhndlar tyvärr inte bara om båtens värde. Det finns ett tydligtoch brutalt samband mellan fart och premie. Utombordare höjer också premien.

en långsamtgående snipa med relativt högt värde betingar några enstaka tusenlappar i premie medans den lilla daycruisern inte sällan hamnar uppe mot 7-8000kr/år

Båt och MC-försäkring ser ut att innehålla samma komponenter vad gäller riskbedömmning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där skiljer sig nog något åt beträffande försäkringsbolag. Vill minnas att jag bara betalar dryga tusenlappen för min 30 knopsbåt, men sen tror jag Svenska Sjö är rätt billiga också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ut på Bullandö marina och spanade igår.

Storlek och koncept är spikat, kring 6m av nyare årsmodell, inget tuffande, inget matlagande.

Av intresse: Bayliner 192 DC el. liknande ( Flipper 630, Flipper 666, Bella, Ryds)

Roadmap: Kolla mot försäkringsbolagen om det skiljer sig mkt modellerna emellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan vad de snurrar av modeller,

som sagt bayliner känns rätt, 2 kojer, inombordare

vilket är bästa köpet och skillnaderna mellan 1952_capri och 192_disovery??

http://www.blocket.se/halland/Bayliner_1952_Capri_DC__1997_pa_trailer__Fin_21694271.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Bayliner_192_discovery_22304848.htm?ca=11&w=3 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns i princip hur mycket modeller som helst. Alla varianter tror jag inte har sålts nya i Sverige heller. 1952 och 192 har i alla fall gjort det.

Egentligen är det två helt olika båtar, med två olika skrov. Det som är gemensamt är motor och drev. Där ska det inte vara några skillnader, förutsatt att 1952:an är nyare än 1992 vill säga. Möjligen kan utväxlingen i drevet skilja sig åt, men det är inget jag vet helt säkert.

Jag tror att 192 Discovery är något större både på längden och på bredden och därmed något rymligare. Själv tycker jag nog att 192 Discovery ser lite slankare ut i linjerna och också lite snyggare.

För att förvirra bilden ytterligare tror jag att 1952:an mot slutet tillverkades under namnet 192 classic, vilket alltså inte är att förväxla med 192 Discovery.

Sedan finns det ju en modell som hette 2052 som är något större än 1952/192 classic.

En tredje modell är Bayliner 210, men den tror jag aldrig såldes ny i Sverige. Ett och annat privatimporterat exemplar tror jag ändå har hittat hit.

http://www.bayliner.com/cuddy_cabins.asp?modelid=44202&year=2005&reqtype=1,9,23

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här hittade jag en Bayliner 210 förresten.

Fördel med V8:an är ju att man får ned ljudnivån jämfört med den mindra fyran på 3 liter. Nackdelen är väl att den drar något mera bränsle, men kanske inte så mycket mer som man skulle kunna tro. V8:an behöver ju inte alls jobba lika hårt.

Nackdelen är ju förstås vikten. Det här är nog helt klart gränsfall, vad som går att dra upp med en personbil. Krävs goda förutsättningar för att dra upp den här 210:an med vanlig personbil. Inte för brant och bra fäste...

http://www.blocket.se/orebro/Bayliner_210_Classic__2004_OBS_199_000_Kr_22214690.htm?ca=11&w=3

Men, jag tror det är en trevlig båt helt klartGlad

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provkörd och klämd på:

http://www.blocket.se/stockholm/Bayliner_1952__92_extra_utrustad_22393652.htm?ca=11&w=1

Intryck:Fin men riktigt skallrigt och vibrerande inredning vid marchfart, motorn utbytt till en 170hk vilket jag gissar låter betydligt mer än trad. 135hk. Ungarna var livrädda, dvs svårt att gå vidare med detta objekt.

Provade vidare:

http://www.blocket.se/stockholm/Uttern_5100___Ornvik_505_dlx_inkl_batplats_22158777.htm?ca=11&w=1

Intryck:På tok för liten, men ungarna kom med in matchen igen, objektet var super fräscht och ev. amerikansk/nordiska skillnader i kvalite var påfallande. Sugen på att prova ngt rymligare av svenskt märke.

Har tittat på, provkörs senare under dagen:

http://www.blocket.se/stockholm/Flipper_6_40_22270747.htm?ca=11&w=1

Intryck:Ett pedant skött exemplar, gott om utrymme, skarndäck klar fördel för barnen, känns som denna modell är att föredra före Bayliner.

Enda osäkerhetem gäller motorn, Yamaha 175hk v6 -89 utombordare, hur länge är den problemfri är den onödigt bullrig och törstig? Varför reagerar jag på åldern hos en utombordare tidigare än gentemot en inombordare av samma årsmodell?

Kommer provköra en till Bayliner på tisdag.

 Låter en inombordare mer eller mindre än en utombordare? 



Senast ändrad av anders_beinhoff | 06 juli 2009 | 10:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...