morns 0 Postad 28 Juni , 2009 Hejsan ! Jag är på gång att köpa en Yamarin 4730 .årsm -98 med en yamaha 60hk -98.Är det någon som har någon som helst erfarenhet av denna modell...och gärna vad man ska betala. Ska sägas att båten är i kanon skick och snurran lite körd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 28 Juni , 2009 Yamarin 4730 går fint i vattnet. Yamarin är kända för att göra båtar med bra sjöegenskaper. Har ett test på 4730 som jag kollade på och det är ett tryggt köp. Yamaha 60 hk 2-takt är bra motor, bara du är medveten om 2-taktarnas nackdelar (hög ljudnivå på högre varv, osar bensin speciellt i medvind, blåryker vid kallstart, ej miljövänlig såvida du inte kör på alkylatbensin mm). Kör på biologiskt nedbrytbar marin 2-takt olja om du vill värna miljön. Kolla så impellern på motorn bytts inom rimlig tid för den skall vispa runt kylvattnet i motorn vilket alltid måste fungera. Man brukar byta impeller ca vart 3:e år ungefär för att vara på den säkra sidan. Är ju bra om det finns servicehistorik med kvitton på motorn. Här har du körfakta på båten med Yamaha 60 hk:http://www.algonet.se/~boem/Yamarin/Yamarin-4730.pdf Lycka till med båtköp. /Bo Senast ändrad av bossee | 29 juni 2009 | 22:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
morns 0 Postad 29 Juni , 2009 Jättetack för det svaret.. Det blir med största sannolikhet den båte mvh.morns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 29 Juni , 2009 Hej Jag har erfarenhet av en syster till 4730 nämligen 490. Dessa har liknande skrov. Båten är av mycket bra kvalitet enligt min bedömning och skrovet funkar bra till skärgårds-åkande. Blir det högre vågor är det oftast besättningen som klagar innan båten gör det, men jag brukar dra av ordentligt i lite högre vågor. Vad gäller motorn så ska man lägga begränsad vikt vid att den är lite körd. Det viktiga är att den är bra skött. Då båten verkar, enligt dig, vara välskött kan man anta, dock inte veta, att även motorn är det. Yamaha har dock ett problem, vet inte om det även gäller 2-taktarna men ialla fall 4-taktarna, och det är power-trim motorn och cylindern. dessa ger ofta upp. Min, som är från -00, har gett upp två gånger. Den första gången hittade jag en som kunde laga men andra gången två år senare valde jag att byta den. Kostnad ca 7500:- om jag minns rätt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser