Gå till innehåll
lördag 29 mars 2025
excorcist

Mercury -79, 80 hk, startproblem

Rekommendera Poster

Tja!

Köpte nyligen en motorbåt med en Mercury 80hk 2takt från 1979. Vid köpet fick vi se och hör att motorn fungerade som den skulle och sedan var det inget mer med det.

Men nu igår när vi hade lagt i den i vattnet och skulle köra igång den så fick vi den inte att starta. Det hela skedde på följande vis...

Vi handpumpade fram bränsle till motorn, tryckte in dödmansgreppet, tryckte in choken, och vred om tändningen (det förlopp är exakt samma som säljarens när han starta den inför oss).

Startmotorn drogs igång och vi höll igång den i inte längre än 5 sekunder utan att lyckas starta motorn. Batteriet var lite dåligt så vi fick ge det lite start hjälp med hjälp av bilen och startkablar. Efter 17 försök att starta den så slutade startmotorn dra, det klickade bara istället. Och det gjorde det 3 gånger  efter det. (Antar att ljudet var från startreläet som klickar).

Så vi antog att det var dags för ett nytt fräscht batteri, så vi bytte batteri till ett fräscht som satt i en av våra bilar. Men det klickar fortfarande bara, och vi mätte upp att fanns spänning fram till startmotorn när vi vred om tändningen.

Har startmotorn dött? och varför fick vi inte igång den innan?

tacksam för alla svar!



Senast ändrad av excorcist | 28 juni 2009 | 15:42



Senast ändrad av excorcist | 28 juni 2009 | 15:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan ju vara att det bilbatteri ni tog och satt i båten i själva verket inte var så fräscht som ni tror?

Är det verkligen fulladdat?
Vad är polspänningen obelastat (vid 20 grader C) på batteriet (alt densitetten provat med en syraprovare i alla celler):

Laddningstillstånd: 100%
Elektrolytens densitet (gram/cm3): 1,28
Vilospänning: 12,72

Laddningstillstånd: 75%
Elektrolytens densitet (gram/cm3): 1,25
Vilospänning: 12,54

Laddningstillstånd: 50%
Elektrolytens densitet (gram/cm3): 1,22
Vilospänning: 12,36

Laddningstillstånd: 25%
Elektrolytens densitet (gram/cm3): 1,19
Vilospänning: 12,12

Laddningstillstånd: Urladdat
Elektrolytens densitet (gram/cm3): 1,13
Vilospänning: 11,82

Kolla även att alla anslutningar för startkablarna är rena och har full kontakt.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 28 juni 2009 | 16:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi stoppade tillbaka batteriet i bilen så fungerade det, bilen startade utan problem. Så det var ett antagande baserat på det och att den fungerade bra i bilen innan vi tog ur det ur bilen.

Men dock så som du ifrågasätter batteriet så kan man väl kanske dra ett antagande att det krävs mer kräm att starta båtmotorn än bilen krävde. Kanske kan stämma?

Och då ligger felet hos batteriet och jag ska ut dit till båten i veckan med ett annat batteri och testa så får vi se hur det går. Men fattade ändå inte varför den inte ville starta efter dem första försöken då startmotorn drog.

Tack för svar i alla fall skall ta med ett annat batteri som sagt och mäta på det innan jag åker ut.

:)

Underbart forum!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi varit ute och provat med ett batteri med spänning över 12,5 volt, så vi vet att det fanns kräm. Men det klickar fortfarande bara från reläet. Är startmotorn död? vi hade ju försökt ett 20 tal gånger då startmotorn jobbade kan den blivit för varm o lagt av eller finns det något standard fel man kan refera till?

 

mvh Adde

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är säkert kolen i startmotorn som är inte så bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kan man göra åt dåligt kol då? kan man knacka på startmotorn ? Finns det någon annan lösning än att byta ut startmotorn? Tänkte typ om man kan öppna och fixa på något vis.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du river startmotorn så kolla att du verkligen får fram kräm till den.

Mät på startmotorns pol när ngn, kirrar. Kan vara selenoiden också.

Följ startmotorns kabel baklänges, smörj alla kontaktytor osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om startmotorn först gick 17 gånger och sedan är stendöd... Och ni har mätt upp över  12,5V spänning framme vid startmotorn...

Det verkar väl fullt rimligt att startmotorn blev överhettad av 17 försök och att lindningen brann så att den slutat fungera. Minns en liknande händelse med en cirkelsåg som först gick trögt en stund och sedan var STENdöd. Har fått förklaringen att när en elmotor går trögt så går det MER ström igenom, samtidigt som luftkylningen fungerar sämre, vilket gör att motorn blir överhettad.

Vet inte vad en ny startmotor kostar till en Mercury från 1979, men jämfört med vad hela båten kostade, så gissar jag att det är en liten investering med en ny startmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

japp man kan knacka en gång men sen är startmotorn kass, permanentmagneten spricker!

motorn har 4 kol och du har troligen något som är utlitet eller belastat så hårt att ledningen till dem brunnit av. kol finns hos lidarverkstäder och biltillbehörs firmorna finns säkert något i universalsatslådan som passar och då är det billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, fast jag tolkade det som att dom inte har mätt vid startmotorn, bara att dom hade ett batteri med 12,5V.

Menade bara att om dom inte har kollat vad dom har fram till startmotorn så borde dom göra det först. ? Jag har kanske missat något ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med en mercury -74, 65 hk. den klickade också när man vred på nyckeln.
Då köpte jag en bättre begagnad (tror det va en en kille på blocket som tog den trasiga i inbyte och skickade en ny som han renoverat) det va inte så dyrt, max en femhundring. Så testa och byt startmotorn och försök få igång motorn med lite startgas så går den säkert!:)

Lycka till!
Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningsfallet är minimalt så länge det inte går någon annan ström genom ledningen (annan än den lilla som går genom voltmetern), så om startmotorn inte går så ska voltmetern visa samma spänning både vid batteriet och vid startmotorn. U = R x I och en voltmeter har väldigt hög resistans ®.

Att jag skrev vid startmotorn var bara för att påpeka att man (förstås) ska utesluta att man vid något batteribyte råkat koppla bort strömmen till startmotorn. Fast startmotorn slutade ju plötsligt att gå efter ett stort antal försök...

Om man verkligen vill kolla hur dåliga ledningarna är (de kan vara ärgade inuti så att resistansen är högre än tjockleken ger anledning att tro) så behöver man väl mäta när startmotorn går (vilket den ju inte gör) och då helst ha två voltmetrar (en vid batteriet och en vid startmotorn).

Fast jag tycker det verkar vara liten risk att kablar/kopplingar plötsligt skulle ha blivit så dåliga att startmotorn inte rör sig alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara Solenoiden, det är den som klickar och slår till startmotorn. Funkar som ett relä. På inombordare brukar den sitta separat och då behöver man bara byta den. Men den kanske e inbyggd i startmotorn?

Har en polare med en Mercruiser som hade exakt samma problem, Solenoiden byttes och sen var det bara att gasa igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, de kommer definitivt till användning. Är blocket det bästa sättet att hitta begagnade startmotorer? om det slutar med att köpa en dvs...

 

Det stämmer att det uppmättes en spänning vid startmotorn kommer dock inte ihåg vilket värde vi fick. Men skall ut i helgen och undersöka det hela med en av polarna.

 

Mvh

Adde

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Begagnade delar, kolla även med Marinhallen.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag har en mercury 75hk -85 som startmotorn var jätte slö på i somras. plockade isär startmotorn såg att kolen var trasiga plus att hållarn var sprucken köpte nya kol och hållare (350kr).  Startmotorn har aldrig gott så bra i min ägo. Är det inte liningarna som gott så är det inga problem att renovera. Lycka till/Hägga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstås bra att du lyckats reparera din startmotor. Och att det går att göra själv.

Men det är väl skillnad på jätteslö och klickar, så jag är skeptisk till att det är värt tiden att skruva isär och försöka reparera denna startmotor, som dog plötsligt. Beror på hur gott om tid man har...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

tror jag gav 40:- st för kolen hos vanliga biltillbehörsfirman, mercurys kol passar in på de som ligger i universalllådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute idag och felsökte, vi började med att mäta på batteriet igen och sedan mäta vid startmotorn när vi vred om tändningen och det gav samma spänning ungefär.

Så vi beslutade oss för att ta loss start motorn, vilket var ganska smärtfritt.

Och när vi öppnade startmotorn så såg vi att lödningen till nättrådarna för 2 av borstarna (till anslutningen) hade släppt. Men i och med att vi inte hade någon lödkolv med oss så rundade vi av strax därefter för att fortsätta imorgon, och ta med en lödkolv.

Start motorn och dess detaljer så för övrigt bra ut bortsett från rotorn som hade lite rost beläggningar. Rost beläggningar som hade rest sig om man kan uttrycka sig så. Antar att det är mindre bra och det gör startmotorn gott om vi försöker ta bort så mycket som möjligt.

Men då är frågan vad är bästa sättet att ta bort dessa beläggninar? Samt kan man skada förstöra om man gör fel?

Och när man ändå har startmotorn framme är det något mer underhåll man kan/bör göra? Typ fetta in något eller så...

mvh

Adde

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tillgång till en svarv så svarva till kolektorn och byt kolen så kommer den fungera problemfritt i flera år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rosten på rotorn då? behöver man inte göra något åt det?

mvh
Adde

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

se till att hela tiden ha någon större metall bit i permanentmagneten annars börjar den tappa styrka.  kolektorn räcker många gånger att bara gnida till lite med våtslippapper eller fin smärgel duk, samma med övrig rost på rotorn spraja sen med lite wd 40 men absolut inte på kolektorn för då blir det gnistbildning och den slits snabbt ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn snurrar perfekt efter renoveringen, allt som behövdes var lite lödning till borstarna, slipning av rotorn och lite smörj, slipning av kollektorn.

Sedan testade vi den och den gick som en klocka!

 

Tack för all hjälp! :)

 

 



Senast ändrad av excorcist | 15 juli 2009 | 21:28



Senast ändrad av excorcist | 15 juli 2009 | 21:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...