Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
JensJ

Maxi 77, rost/bubblor vid kölinfästning

Rekommendera Poster

Var och kollade på en maxi 77 idag. Båten verkade vara i bra skick i de flesta avseender. Dock såg det lite skumt ut vid skarven mellan köl och skrov. Det var liksom större luftbubblor (ca 5 cm) bakom lagren med bottenfärg samt att man kunde urskilja rost i kanterna. Någon som kan ge någon info på ifall detta kan vara allvarligt, eller hur det bör behandlas?

På insidan såg bultarna mycket bra ut.

Luftbubblor i färgen fanns även en del längre ner på kölen.

Tack så länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte något större problem. Det är ju järnköl på maxi 77:na och du får helt enkelt slipa ner hela kölen och se till att det är riktigt rent innan du lägger på typ 6-7 lager epoxifärg och bottenfärg på det sedan. Jag hade också en del bubblor på min men det var lätt fixat när båten är uppe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LÄTT!?

Harreminje vad jobbigt det var...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jobbigare saker har man varit med om. Tar lite tid, men har man rätt verktyg så går det smärtfritt :-)

post-15276-1394235995,158_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar, körde du med roterande stålborste?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, först skrapade jag med en vanlig färgskrapa sen körde jag helt rent med en roterande stålbårste. Viktigt att man gör rent med någont avfettningsmedel innan man lägger på epoxyn sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser tjusigt ut. Jag har köpt båten nu, så det är väl bara att försöka få till det lika fint som på din. Men det får bli till hösten eller våren, för nu är jag alldeles för sugen på att använda den..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja klart du ska ut och segla nu, sånt gör man ju som sagt innan man sjösätter på våren. Jag började nog i mars månad. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...