kolstahatt 0 Postad 28 Juni , 2009 Hej Jag har en HR 465 med en 60hk Tohatsu. Har nyligen köpt den men det sitter ett fritidsbatteri i som startbatteri och det funkar ej. Har någon nåt bra förslag på ett underhållsfritt startbatteri. Är det Optima som gäller då eller och i så fall vilket ska jag då ha. / Kolstahatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 28 Juni , 2009 Hur mycket underhåller du batteriet i din bil? Det jag menar ät att det inte är mer underhåll på batteriet i båten än bilen. Möjligen att du måste underhållsladda det 2-3 gånger under en vinter, eller köper en liten CTEK laddare så sköter det sig själv. Bilen startar du några gånger under vintern så det får sitt underhåll då. Vad är skillnaden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 28 Juni , 2009 Hej, Köp en vanligt båtbatteri (marin batteri) på t ex OKQ8 (70-80 Ah) eller t ex ett Tudor Nautilus Freeline 57510 (75 Ah) el Freeline 58003 (80 Ah). Går även under namnet Tudor Nautica.http://www.tudor.se/Sv/start/sidor/nautica.htm Biltema har jag också provat men jag har dålig erfarenhet av deras batterier (köpte där en gång jag behövde ett snabbt men det var kasst redan efter en sommar så jag fick köpa nytt, men då blev det inte ett Biltema batteri). Själv använder jag sen många år Tudor Natica Freeline 75 Ah (i år har jag dock ett 80 Ah, det har magic eye) och de funkar bra. Brukar ha ett batteri i 3-4 år innan jag byter till nytt igen. Underhållsladdar med en CETEK laddare på vintern så det håller sig fulladdat. Funkar bra. Såna där Gel batterier är främst avsedda för förbrukning, men fungerar även som startbatteri (el kombinerat start/förbrukningsbatteri), de klarar djupurladdning väldigt bra. T ex Exide Gel G80 (80 Ah) väger 26,8 kg - jämför med ett Tudor Nautica 75-80 Ah som bara väger 18,5 kg, G80 har mått 353 x 175 x 190 (L x B x H) medan Tudor Nautica 75-80 Ah har mått 263x173x227 (L x B x H). Gel batterier är dock väldigt dyra. /Bo Senast ändrad av bossee | 29 juni 2009 | 22:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kolstahatt 0 Postad 29 Juni , 2009 Hej och tack för svar då blir de tett Tudor Nautica då Tack för tipset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 Juni , 2009 biltema har en ny serie med silverbatterier bytte ut ett smf batteri mot ett sådant och det verkar funka bra enl biltema har de heller ännu inte varit så mycket reklamtioner på dessa som tidigare underhållsfria batterier och sen ger de 4 års garanti på silver serien Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser