Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Xcandoit

Dör på låga varv

Rekommendera Poster

Hej Alla

Sitter med en 8 hk Yamaha motor troligtvis tidigt 80-tal...

Denna motor startar lätt om man ger den lite gas, men när man drar ner varvtalet dit man ska ha det (typ tomgång) när man ska lägga den i växel så dör den.

Jag kan dock hålla den i liv genom att dra ut choken strax innan den dör - ett par sekunder senare vill den dö igen, men då trycker jag in choken och den får liv i några sekunder till... Så kan jag hålla på hur länge som helst, men så fort jag slutar trixa med choken så dör den...

Några tip någon...?

Tack på förhand

// Alexander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som nämnts i tråden så beror det antingen på förgasaren eller skit/vatten i bränslet. 

Testa skruva på förgasaren (ska finnas en skruv). Skruva den tillbaka (tight) och räkna antal varv/halva varv du skruvat den (så du vet hur mkt du skruvat). Testa sen att skruva ett halv varv år gången och hitta den optimala tuningen. 

Har själv haft samma problem. Korsade stilla havet med en katamaran med 40hp tvåtaktare. En gång var det inställningen på förgasaren....ngn annan gång märkte vi att motorn nästan dog men hämtade sig i sista sekund ändå... (typ vart 30-40 sekund)...troligtvis vatten eller skit ngnstans....slängde i sprit så den skulle lösas upp...och sen märkte vi inte av det mer. 

Mvh

Andreas

7hav.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar.

Har nu rengjort förgasaren och allt som har med bensin att göra är nytt (tank, slangar och filter). Men felet kvarstår...!?! Luftskrven har jag testat i alla dess läge, men resultatet förblir det samma.

Har även provat att pumpa in soppa manuellt när detta fel uppstår, men utan resultat.

Kan det vara någon elproblem?

Tack än en gång för svar!

// Alexander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter ju som min j-a Yamaha 30, tror nu att det är toppen, kollat stiften? Mitt ena har vattendroppar på sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...