Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
dymo

Ingen gnista Evinrude 30hk 1990 elstart

Rekommendera Poster

Hej!

Haft lite problem med min motor. Först var det att den inte fick bensin p.g.a bränslepumpen. Då var det bra gnista i båda stiften. Sen idag bytte jag bränslepump och tänkte nu startar den direkt. Jag försökte och försökte. Sen tog jag av ett stift och höll mmot motorblocket och försökte starta. Ingen gnista alls. Inte heller på det andra stiftet. Som ni ser på bilden ser båda tändspolarna utbytta ut och det är väl knappast troligt att båda har gott isönder samtidigt. Om ni tittar på bilden igen på det inringade är det en lös kabel som har varit så sedan jag köpte den är det något att bry sig om? Ibland när jag rör kablaget som man sätter ihop med reglaget i motorn så när jag rör det lite låter det ljud i själva reglaget. Kan det ha något samband. Min fråga är hur felsöker jag vidare, Testar spolarna m.m. Vore tacksam för svar.

post-20338-1394235984,9499_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

färg på kabeln?skulle tro att den är brun  så är det tempgivarkabeln ljuder hornet så har du säkert fel på tempgivaren som sitter i topplocket eller att du har något kabelbrott på kabeln så att den ligger mot jord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har samma problem med min 25hk av samma utgåva.

Har du fått något liv i den?

Min har visat tendenser på tändproblem tidigare, efter en längre stunds tomgångskörning så har den inte gått att få upp i varv. Vid gas så var det precis som ett varvtals skydd som går in o bryter tändningen, alltså motorn stannar ett kort ögonblick för att återigen tända när varvtalet gått ner. Felet har reparerat sig själv....

Nu är den helt död utan gnista på bägge stiften.

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

På verkar temgivaren även gnistan? Typ bryter vid övertemp? Se inlägg ovan.  Min uteblivna gnista kom efter hårdare belastning av motorn än vanligt.

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan ju vara nr 22 cdboxen eller matarspolen nr 35 det bör nog mätas upp .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du vad det ska vara för mätvärden på dem eller var man kan få tag på de uppgifterna utan att gå till en marina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

koppla bort svart/gul för att utesluta kortslutningskretsen, mätning av matarspole Rx100 mellan brun o brun/gul 560 - 25ohm. tändningsmodulen gör man ett efektprov på då måste man ha ett speciellt mätinstrument som kan mäta peakvolt vid startmotorvarv 175 med motorn i gång 200

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka kolla detta under dagen.Jag har en fluke multimeter med loggning så man kan kolla maximala spänningen som varit under mätningen. borde funka? Etersom tändspolarna är ok o om det inte skulle vara matarspolen så lär det väl vara tändmodulen om det nu inte är fler saker än dödaren som bryter. Hur var det nu med temgivaren bröt den tändningen?



Senast ändrad av Subarumarine | 20 juli 2009 | 08:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja den bryter tändningen till en viss del genom att sänka motorvarvet till ung 2000varv motorn går ner till slowläge reagerar på signalerna från temperaturkontaktens ljusbruna sladd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ena kabeln mellan matarspolen o tändmodulen är av bla. ser avbränd ut men hoppas det går att löda ihop med den korta stumpen som sticker ut från modulen. Eller går det få bort ingjutningen på undersidan av modulen o byta kabeln hela vägen?

Matarspolen ligger på 882 ohm, så det är ju utanför spec. Men jag ska prova om det funkar.

Är det matarspolen som ger inpulsen när det ska tända eller är det det lilla bläcket som sitter på tändmodulen?

Anledningen till att jag frågar är att bläcket ser ut att vara deformerat.

 

Tack på förhand!

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

matarsplen ger ström till modulen o i modulen finns det en pulser spole det är de blecket du ser o o cd box.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...