Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Augustsailer

Uppfunnigt miljövänligaste motorn i historien!

Rekommendera Poster

Heej alla glada!

Hela sommarn tog det att få ihop motorn rätt!

Testade den för någon vecka sedan och den fungerar som tänkt!

Pengarna har inte funnits för att sätta in den i en båt än men det kommer troligtvist under hösten/vintern!

Motorn kommer att kallas L-NES.

Då den ej är patenterad så jag kan ej ge ut mer uppgifter för tillfället!

Återkommer senare om mer information!

Mvh August

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med nygamla oppfinningar!

Men varför behövde du bygga en ny motor?

Går det inte bra med en tryckluftsmotor? Eller en ångmaskin utan panna. Det brukar vara pannorna som ger upp först. Eller döms ut vid besiktning.

Vilket tryck får man från en kvävetank?

Vad kostar bränslet? T.ex per kWh. Diesel c:a 10 kWh/l om jag minns rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan Augustsailer!

Jag kan väl hålla med de kritiska att detta låter som ytterligare en eveighetsmaskin i radenen men....

Vad jag inte förstår är vad du vill med den här tråden?
Du talar om att du har uppfunnit något som ska revelutionera världen men du vill inte tala om hur det fungerar.
Vad vill du att vi ska diskutera/reagera på?
Vad vill du med den här tråden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp... och sen är det bara att åka ut med sin luftyacht till nån ö och sätta igång med att spela luftgitarr...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Syftet med denna tråd var mestadels för att se om det fanns något intresse för min motor och att det kunde bli ett kul samtalsämne!

Jag vill mer än gärna förklara hur motorn fungerar men som tidigare sagt ett antal gånger så kan jag ju inte det då man ej kan patentera om det blivit Känd hur den funkar.

Det finns väl ganska många onödiga trådar här på maringuiden och du kan väl se denna som en.

Men som sagt så finns det ingen större idé med tråden utan bara att kolla ifall det var några som faktiskt skulle kunna tänka sig att använda en sådan motor om den kom ut i produktion.

Hoppas jag svarat på dina frågor!

Mvh //A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det finns många onödiga trådar, visst men det du startar tråden med är att du har eventuellt uppfunnit en motor som ska gå på kväve.......Och eftersom det redan finns så mycket kväve så säger du att det är ofarligt med mera.
Det är ungefär som att säga att kan du tänka dig att äta mat på en restaurang?
Nästan alla skulle svara ja men det beror väl på vad de har på menyn och pris osv....

Om man skulle kunna tänka sig att använda en motor som matas med kväve och på något mirakulöst sett även bara ger kväve som avgaser och trots detta släpper till energi till framdrivning av en båt......

Att framställa kväve kräver energi om du inte har kommit på hur den ska gå på den okomprimerade kväveblandning som vi i dagligt tal kallar för luft så vet jag inte vad det miljövänliga i din ide ligger. Med den faktan du precenterat skulle jag aldrig köpa en sådan motor.
Jag vet inte hur gammal du är men det fanns ett gammalt skämt på kärnkraftsdebattens tid där en gammal tant sa:
- Jag kan inte förstå varför vi ska ha den hemska kärnkraften när vi har den rena och fina elkraften......
Det finns inga kvävegruvor så rent kväve måste produceras och då är kvävet bara en energibärare och ingen energikälla. Så sorry jag tror att du missat något grundläggande i hela iden i alla fall om jag ser på det lilla du har skrivit om. Men som sagt kan du få en motor att fungera med lite energiinputt så är det ju fantastiskt.
Men jag kan varesig hylla eller göra ner din motor då du inte har berättat tillräckligt om den.

Men världen behöver fler fritänkare så exprimentera du vidare och jag hoppas att du hittar lösningen på världen energiproblem.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det är helt ok med sådanna här inlägg som du gjort.

Att världen inte sett allt ännu är helt klart.

För nästan 200 år (1820) sedan upptäckte en dansk elektomagnetismen av ett misstag. Hans  Christian Ørsted. Den är grunden till alla elmotorer, generatorer och transformatorer mm.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_Christian_Ørsted

Han berättade om dett i vetenskapliga kretsar och det blev början på en teknisk revolution.

Så ni negativa, jantelagsnissar, släng er i väggen och tillåt att allt inte är perfekt och kanske kommer misslyckas eller lyckas.

Fundera på vad som hänt om man dumförklarat dansken Ørsted?

Skillnaden är att han presenterade sina upptäckter i vetenskapliga kretsar och inte på ett marinforum där motsvarande bara mottags som skit.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu måste jag bara fråga stalis, vad är meningen med dina inlägg på min tråd? Vad vill du ha sagt?

Jag förstår inte vad jag gjort för fel med att lägga in detta inlägg? Jag ser inte så många andra som kritiserar tråden och inte motorn..?

Jag förstår inte heller din mormors ologiska mening? varför använda den hämska kärnkfraften när den rena elkraften finns??  Så du menar att vi borde fortsätta använda dem rena och fina diesel och bensin motorerna och strunta i att använda en alternativ lösning?

//A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter mycket spännande det här, hoppas verkligen att du kommer med mer info när du kan.

Att det kommer kritik när man lanserar nya prylar måste man leva med, finns alltid folk som är rädda för innovativa lösningar som man inte är van vid. Bara att kämpa på.Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vågar man fråga hur stor maskin man kan dra runt i dom 250 timmarna med 50 liter?

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det nu skulle vara så att denna trådskapare har uppfunnit vad han påstår så kommer väl detta att visa sig i framtiden, kan ju bara konstatera att vi har att göra med ett barn som i så fall är väldigt smart, genom att läsa tidigare trådar så kan jag i vilket fall dra slutsatsen att denna yngling lever i en fantasivärld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kritiserar inte att du lägger upp en tråd om en ny fantastisk motor som ska lösa de flesta energiproblemen i världen. Jag bara undrade vad du väntade dig för sakliga svar om du bara skriver att jag har funderat i 3 år och nu har jag kommit på hur jag ska lösa detta. Men jag tänker inte berätta något om den mer än att den ska drivas av kväve.....

Synd att du inte förstod mormors mening och vad som är så fel med den. El är en energiform som man använder för att transportera och lagra energi för att kunna använda den på annan plats. Skulle vara väldigt opraktiskt om vattenkraften skulle ledas ner från norra sverige som vatten under tryck för att så småningom driva våra maskiner i södra sverige. Och några elgruvor har jag aldrig hört talas om.

Vattenrörelse vind sol bensin diesel mm mm är energikällor som vi kan omvandla på enkla sett till el värme eller rörelse. Så om du tar kväve och matar en motor med det så måste ju något hända med det för att du ska få det att fungera som bränsle om restprodukten också är rent kväve. Annars så är inte kvävet som är bränslet utan bara en enegibärare....

Vilka naturlagar är det du har upphävt?

Men jag vill ändå säga att det är bra med människor som vågar tänka utanför lådan som det heter så modärnt.

Men vill du ha vettiga åsikter så måste du ju berätta vad som är nytt och vad du vill ha dryftat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs trådskaparens andra inlägg!

T.ex.

HJÄLP!! VILKET HÅLL ROTERAR EN UTOMBORDARE??? MEDSOLS ELLER MOTSOLS??

Turbo på utombordare??

Nu är det så att jag har köp en 50 hästars utombordare av märket Force  Men utan reglage och undrar hur man startar den ändå?  Kan man koppla plus och minus från ett batteri bara till någonstans på motorn?

Jag har upptäckt att man får högre rankning om man svarar på många inlägg eller lägger ut inlägg. Men finns det inga andra sätt att höja sig på?Glad

Nja, har ej fått båten i vattnet än pga. motorproblemGråter

Detta kan inte vara på riktigt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först vill jag gratulera Augustsailer till veckans blåsning!
Vi desperata motorbåtsägare behöver lite uppmuntran inför framtiden, speciellt vi med jänkar-V8-or. Och det här med fotboll och Danmark, var ju inte så kul det heller. Du Agust, en boll som går Sveriges väg, kan det va nått? Under tiden Du håller på med den där motorgrejen, snälla, snälla, snälla, snälla! (Har snott det sista från Uggla, hon har patentet).

Fast jag vill förstås inte stå där med lång näsa, Du verkar veta vad Du talar om August!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Goddag alla Glada.

Till dig Flipper_510, det va väl lite väl taskigt? Jag gillar att experimentera med saker, men kan behöva ett hjälpande ord från riktigt kunninga mäniskor ibland. Det är väl inte så konstigt? Det där med vilket håll en motor roterar var för att startmotorn drog runt motorn motsols, verkade konstigt och behövde ett snabbt svar. Svar på din fråga där, Det är på rikigt!

Till Hplar, vilken blåsning?  Jag ska se vad jag kan göra med fotbollen, det är väll bara lägga planen i en sluttning och sveriges mål längst ner. Nej skämt åt sido, det får Lars Lagerbäck sköta ,) 

Mvh //A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast i Australien har väl sommarn bara börjat?

Man kan åka dit billigt nuförtiden bara man har den nya motorn i båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lattjo tråd, det här... skall bli riktigt intressant att se hur det hela utvecklar sig... succé eller rent jidder... Ser tiden an...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte dags att flytta den här tråden till DÖSNACK snart?????

RogerTungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut! läste ditt inlägg i morse på jobbet, men vågade inte skriva då, men nu är det lugnt då trådskaparen har sett bollibompa och gått och nanatTyst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flytande kväve kokar (förångas till gas, och kräver värför för detta)) vid -196 grader Celsius. Hur skall du kunna hålla det flytande i din båt, vid -169 C grader, blir det varmare så kommer kvävet att koka, behållaren kommer att sprängas sönder. Samma med vanlig luft om man tänker sig att hålla det flytande, det fordras ett oerhörd tryck  !

Kväve kan ju inte brinna, så var ligger energin i flytande kväve (förutom den som termiskt är bunden i flytande kväve) Energin kan vara det som själva trycket i behållaren ger, samma som tryckluft i en trycklufts behållare. Jämför med en 14 liters dykar behållare med 300 Atö lufttryck, energimängden att utnytja t.e.x. för tryckluftsmotor, säg en tryckluft driven borrmaskin e.d.y. räcker inte långt ! Flytande kväve används i laboratoreier och i industrin att snabbt kyla ner objekt !

Sedan skriver du: Kväve är 100% miljövänligt och man kan andas det rent. ANDAS RENT, UTAN SYRE ?? DÅ KVÄVS DU UTAN SYRETILLSATS!!! Den luft vi normalt andas, innehåller till 78% kväve och 21% syre
DUSKRIVER:Alltså har jag kommit på en motor som inte släpper ut ett uns koldioxid eller andra otrevligheter. ?? Den går på flytande kväve, mer än så kan jag inte säga. ??

Jag föreslår att du går på vätgas i stället:  Motorer som drivs med vätgas släpper enbart ut vattenånga.!!!! DÄR HAR VI DET PERFEKTA BRÄNSLET. TITTA PÅ VÅR MODER SOL !!
JAG FÖRESLÅR ATT DU GÅR IN OCH FORSKAR PÅ EN VÄTGASMOTOR, DET MILJÖVÄNLIGASTE VI KAN FÅ. VI HAR ALLA HAVEN OCH SJÖARNA med GRATIS ENERGI, (H2O, väte och syre) BARA ATT TA FÖR SiG ! FRÅGAN ÄR BARA HUR VI FÅR VÄTGAS UTAN ATT OFFRA ENERGI, SOM ÄR MILJÖVÄNLIGT ?? 

Besökarna på rymd- och flygdagen i Köln den 20 september kommer att mötas av ett högst markbundet fordon. Men den BMW som visas på utställningen använder sig av rymdteknik för att alstra ström - i avgasröret sitter 24 termoelektriska moduler som ger 200 W el när bilen kör i hastigheten 130 km/h.
Sånna termoelektriska moduler kunde vi alla montera i byxorna för våra avgaser tillsammans med en uppsamling av våra metan avgaser där kan vi göra oss självförsörjande, utnyttja våra egna avgaser HI

Vi ser fram emot för en ny Nobelist för nästa år !

Senast ändrad av -somena- | 22 oktober 2009 | 11:56

post-10009962-1394236130,9929_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ska den tas bort? Flyttas till lämpligt ställe (=dösnack) javisst, men tråden är väl inte sämre i sig själv än många andra..? Eller är du rädd att TS kommit närmare att skapa en Perpetuum Mobile än vad du har?  Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråden har bevisligen många läsare och kommentatorer så den finns ju för att det är intressant. En ointressant tråd försvinner snabbt in i den elektroniska historien.

Att uppfinniga är för en del ett intresse och irriterar det nån så må det väl vara hänt.

Inte minst trevligt att det här är en person med måttliga kunskaper om teknik som ändå kämpar på? med en kanske inte helt så ny teknik men med stort intresse.

Det kan ju kläckas idéer på vägen som kan bli nåt nytt sätt att driva fram mänskligheten. För att sluta röra sig kan vi nog inte tänka oss. Kväve i all ära men det som är bundet i luften måste slitas loss och förpackas och det kräver energi.

I slutänden blir det nog ändå segling som är det slutgiltiga färdsättet. Problemen kommer för de landdrivna farkosterna då autobahnorna inte klarar krysslagen som de f.n är byggda.

Så man får stå ut med guppandet på vågorna när nya resmål ska nås. Själv är jag inte så lessen över det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör hårt Augustsailer.

Jag tycker det är kul tråd.

Mera oppfinarjockar .

Tycker man inte om tråden är det väll bara sluta läsa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...