Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Augustsailer

Uppfunnigt miljövänligaste motorn i historien!

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

Nu är det så att jag efter ca 3 år funderande, ritande, testningar och misslyckade försök har jag kommit fram med en motor som släpper ut kväve som avgaser!!

Kväve är 100% miljövänligt och man kan andas det rent.

Alltså har jag kommit på en motor som inte släpper ut ett uns koldioxid eller andra otrevligheter.

Jag ska bygga denna motor nu i sommar och kommer troligtvis sätta in den i en båt så småningom!

Kan ej berätta hur den funkar då den inte är patenterad än, men så fort det är fixat så kommer alla få veta.

// A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man fråga vad den skall gå på för bränsle?

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.. låter intressant. Men så läste jag detta på Wikipedia..

Kvävgas är färglös och kemiskt trögreaktivt beroende på att dess två atomer i molekylen (N2) binds med en trippelbindning som är svår att lösa upp. Vid hög energitillförsel, till exempel elektriska urladdningar, sönderdelas kvävgasmolekylen dock till enskilda atomer som lätt reagerar - vid elektrisk urladdning i luft (kväve, syre och spår av andra gaser) bildas flera kväveoxider, bland annat kväve(mon)oxid NO, (äldre benämning kväveoxidul) och kvävedioxid NO2. Dessa bildas också vid flera typer av förbränning och kemiska industriella processer och kallas då ofta NOx. Vid reaktion med vatten bildar dessa gaser salpetersyrlighet HNO2 och salpetersyra HNO3, vilka kan ge ett stort bidrag till försurning av miljön vid nederbörd.

Ultimata drivmedlet för båtar?



Senast ändrad av Daniel_B | 28 juni 2009 | 11:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen kemist men det lät inte så speciellt bra.. eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig luft består till runt 80% av kväve. Så i sig själv kan vi nog anse att gasen är rätt ofarlig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

miljövänligt! och inga utsläpp mer än vanlig luft! och relativt billig i drift!

Då är det väl bara att lägga en luftbank i båten och sätta dit en luftmotor på drevet. Har man sen tillgång till ström i hamnen är det bara att slå på haka på elmotorn och låta kompressorn ladda luftbankarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farliga egenskaper

Flytande (djupkyld) produkt med en temperatur på -196 grader C.

Kontakt med produkten kan orsaka svåra köldskador.
Risk för söndersprängning av utrustning på grund av tryckökning när produkten expanderar från flytande till gas.

Inandning:
Höga halter kan orsaka kvävning.
Symptomen kan omfatta förlamning/medvetslöshet.
Kvävning kan inträffa utan förvarning på grund av att gasen undantränger luftens oxygen.
Inandning av kall gas kan ge lungskador.

 

http://www.airliquide.se/file/otherelement/pj/nitrogen flytande, 2008-12-47980.pdf

Pefekt i en båt Förvånad



Senast ändrad av Gunnar_ | 28 juni 2009 | 18:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får väl hoppas att detta inte var Augustsallers sista inlägg på forumet. Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TÄNK OM HAN FIXAR DETTA, Jag önskar dig Lycka till,o får du Patentet så är väl alla övriga Farhågor Undanröjda. Nu var jag snäll,kan inte jag få bli testpilot ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koldioxid är defacto också ofarligt, lika naturlig gas som kväve och syre, helt ogiftigt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behöver nog ingen testpilot me jag hör av mig om det skulle behövas!

Testningen är dock öppen för allmänheten!

Testningen kommer ske i skarholmen i Uppsala i slutet av sommarn om allt går väl och om jag inte fryser till dödsGlad

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Agustisailer.

Lägger mig i lite grann.

Du har väl inte uppfunnit perpetum mobile?

Om du från flytande kvävet plockar ut rotation till en axel son kan ge effekt-arbeta så är det okej iofs.

Men flytande kväve i sig har ingen energiinnehåll mer än kompressionsgraden. Jmf med tryckluft i en tank fast lite mera.

Så du måste fixa flytande kväve, (gott om tankställen på sjön?)

Och hur kommer det kvävet, taget ur luften? och in i flaskan/behållaren och blir flytande?

Till det måste du ge energi som du sedan får delvis tillbaka i din motor.

Vad du gör är att du använder kvävet som energibärare precis som elströmmen som inte är energi i sig utan en energibärare. Den skapas och förbrukas i samma ögonblick.

Alltså, du måste fixa energi ifrån något annat. Vad? El från kärnkraftver elle kol d: eller vattenfall eller?

Den mest miljövänliga som jag kan tänka mig idag med våra resurser är pelletseldat ångpanna och ångmaskin eller pelletseldat stirlingmotor som tar energin ur lågan direkt. Båda bökiga och måste utvecklas för sitt speciella ändamål innan vi kan ha dem i båtarna. Men verkningsgraden blir LÅG!

Så ock med din maskin. Samt aktionsradien kort. Det finns en anledning till att vi krampaktigt håller oss kvar vid bensin och diesel trots miljön och inte bara för att bolagen vill tjäna pengar.

Om jag nu inte lyckats döda din skaparglädje helt så lycka till med fortsättningen och jag lovar, alla väntar med stor spänning på din provkörning.

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här känns fjantigt, vadå 3 års av ritande hoppas inte du var seriöst när du skrev det :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spana in seglarsnack i forumet, dom tycks ha framdrivning som går på luft också!

Svårt att patentera den tekniken bara.....

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som känns fjantigt?

Jag har i minst 3 år ritat på olika lösningar och annat som skulle få motorn att gå.

Förklara dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jantelagen givetvis.

Om någon vågar sig på att påstå att man gjort något bra så dyker det givetvis fram några besservisrar och slår ned på sådant.

 

Önskar dig mycket lycka till med ditt projekt.

 

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går din nya teknik att använda i bilar också??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är tråkigt när folk som bara säger saker för att föröka verka smart men inte alls har någon aning om vad saken handlar om.

Ja motorn kan sättas i vilket fordon som hällst, jag ska nog sätta den i en bil när tiden och pengarna finns.

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kanonkul med nya idéer. Detta är vad världen behöver. Mer miljövänliga idéer och bort med dessa tragiska fossila bränslen. Sitter själv med en del ritningar på båtmotorer men dessa drivs med hybridlösningar.

Problemet är bara att finansiera det själv. Håller på att kolla upp om det finns möjligheter att få riskkapital. Svårt i dessa tider tyvärr.

Lycka till med ditt projekt!!

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om inte jag har den mest miljövänliga motorn..Köpte en ny Homelite motorsåg i Finland -69,den har aldrig nånsin gått att starta.Skäms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tankar...
Eftersom det går åt ganska duktigt med energi att framställa flytande kväve kan jag undra hur miljövänlig konstruktionen blir i slutändan? Och eftersom det går åt mer energi att komprimera kvävet  för att få det flytande än du får ur det vid framdriften har du i princip bara en motor med ett mekaniskt batteri och inte en energikälla. Är då inte en elmotor är miljövänligare? Bara förutom det faktum att det är säkrare och enklare att hantera ett batteri än flytande kväve.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste vara något revolutionerande nytt med tanke på att tekniken att skapa kraft med expansion av flytande kväve som drivmedel är nästan 40 år...

United States Patent 3681609
Non-pollution motors wherein liquid nitrogen is evaporated to drive a gas motor..

Filing date:12/03/1970
Inventor: Boese, Harold L.

Foten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En elmotor drar ganska mycket energi som vi alla vet.

Mitt system kan stå på full throttel i över 250h (beräkning) om man tankar 50 liter.

Det finns idag inte så många som tillverkar flytande kväve och den tekniken är väl inte det som har stått på Måste göra listan?
Man kan skulle kunna utväckla den metoden mer.

Det är klart att det finns negativa saker med flytande kväve, men jag tycker ändå att det överväger att använda dem hemska bensin och diesel motorerna?

Jag mår dåligt när jag ser när en finnlandsfärja lämna hamnen med ett grått moln efter sig.
Kalla mig miljönörd men jag tycker detta problem är ett problemOskyldig

Klanka ner på min idé men det kommer inte hindra mig från att bygga den,)

Tack för alla svar //A



Senast ändrad av Augustsailer | 02 juli 2009 | 22:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men asså, låter som du suttit inne i 3 år. I nått gammalt dammigt rum med massa 1500- tals grejjer och ritat dag ut och dag in på hur man ska få en båtmotor att gå på luft. Lite Einstein överdrivet kanske?Cool

Men visst, skulle vara fruktansvärt coolt om du lyckades =)

May the force be with you!



Senast ändrad av EliasJ | 03 juli 2009 | 00:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betänk sedan att några av våra större uppfinningar/lösningar kommer från misstag.

Penicilin upptäcktes av misstag då man råkat få mögelsvampar i ett prov. YES

Magnetism runt en ledare upptäcktes av en dansk forskare av en ren slump och är den teknik som återfinns i allt från generatorer, transformatorer till motorer.

Oops

Undrar hur världen sett ut utan elmotorer?

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...