Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
matsli

Tvåtaktsoljan tog slut - motorn stannade. Fel?

Rekommendera Poster

Hej, jag har en 75 hk Mercury från 1989 som har gått fantastiskt bra och tyst. Idag när vi låg i marschfart på 20 knop så bara dog motorn plötsligt. Den gick tyngre och tyngre för att sedan stanna (förloppet tog ett par tre sekunder). Vid kontroll visade det sig att tvåtaktsoljan i den separata tanken var slut...

Jag hällde i olja och startade. Motorn gick tyst och fint som vanligt för att sedan gå tyngre och tyngre och sedan dö på samma vis som första gången. Vad kan ha hänt?

Jag har dragit upp båten och tänkte skruva bort cylindrarna i morgon. Jag misstänker att den kan ha värmenypit pga den höga friktionen. Vad vållar det för skador. Hur kan den gå perfekt i ett par minuter efter detta missöde? Någon som vet innan jag börjar skruva?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mina erfarenheter från 12 års mopedåkande & mekande åt bekanta:

När motorn får slut på olja ökar friktionen och värmen (dels p.g.a. att oljan hjälper till att överföra värme från kolv till cylinder), kolven expanderar p.g.a. den ökade temperaturen, friktionen ökar ännu mer och ganska snart tar det tvärstopp. Man kan räkna med att kolven ser rätt dålig ut, kolvringarna har tagit stryk, och cylindern kan ha fått repor (men många gånger är repor i cylindern efter nypningar aluminium som kolven smetat av sig p.g.a. den höga värmen, och det går få bort). Lager i motorn kan ha tagit stryk av oljebristen, men man kan ha tur - lager brukar klara sig långt även med mycket begränsad oljemängd.

När man stänger av motorn kallnar kolven, den krymper och lossnar, man kan starta motorn igen men utan olja händer givetvis samma sak en gång till direkt.

Att hälla olja i oljetanken är INTE samma sak som att ge motorn olja. Det tar en bra stund innan oljan pumpats in, därför brukar denna typ av smörjsystem behöva luftas för att få fram oljan ordentligt. I ditt fall föreslår jag en skvätt olja direkt i varje cylinder plus oljeblandad soppa om motorn ska startas igen innan den rivs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Flummo! Nu känns det lite bättre. Jag ska riva motorn och hoppas på att det begränsas till att jag kan hona cylindrarna och köpa nya kolvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, efter att ha tagit bort motorkåpan insåg jag att det inte bara var att riva bort cylindrarna som på en moped. Jag gjorde som Flummo sade. Hällde i en skvätt olja i varje cylinder samt hällde i olja i bensintanken och startade upp. Gick som en klocka, prövade i 15 minuter utan problem. Nu har jag sjösatt och åkt en sväng - motorn går som ny. Jag ska köra ett par timmar ikväll precis utanför bryggan fram och tillbaka för att vara på säkra sidan innan längre färd. Jag kör med både separat oljesmörjning och olja i bensinen hela denna säsong. Tack än en gång Flummo!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag kört 15 distansminuter i olika hastigheter och motorn går prima! Förmodligen expanderade bara kolvarna i värmen så att det nöp tillfälligt och inget tog skada. Jag kör nu med dubbel smörjning denna säsong. Jag ska även köpa en elmotor som reserv (för att slippa vinka på hjälp). Såg att Jula har en för 1499 kr. Det är ju perfekt om något skulle hända, då kan man ju köra 4-5 distansminuter på ett fulladdat batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att det finns speciella el motorer för saltvatten och den på jula är endast för sötvatten, funkar ju bra som backup om man inte har den i hela tiden och klarar säkert sig ok om man fetta in med rätt fett och sköljer efter användning men garanti osv gäller inte om du kör den i saltvatten.

Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mycket olja är ju inte heller bra.

Men finns det inte en varningssummer som tjuter när oljan tar slut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En elmotor har man väl bara i vattnet när den används.

Saltvatten-modellerna är nog mer avsedda för riktigt saltvatten, inte sånt vi har här i Sverige.

Jag har kört min billiga Ö & B / Fladen på min jullesäkert  varje kväll under 5 veckor förra sommaren här på västkusten (utan att ens  skölja av den), sen har den legat inne i båten hela vintern, och nu när jag tar fram den är det bara lite lätt ytrost på (de galvade) motorfästes-vingskruvarna..resten funkar perfekt och ser ut som ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det spelar nån roll hur salt saltvattnet är när det gäller garanti frågor vilket man nog skall tänka på om man köper någon av de billiga el motorerna, har ju läst här på detta forum om personer som gått igenom 3 fladen motorer på en helg medans andra funkat i flera år.

mvh

Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...