Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Krulle

Mercury 225hk misständer mm...

Rekommendera Poster

Köpte en båt från england som jag va och hämtade i dagarna.

Sitter en 225 hästar Mercury som tydligen ska va trimmad till 240hk,

la i den och skulle provköra, den gick igång rätt lätt men den går inte gasa

alls mycket mer för då dör den bara, typ låter som om den kväver sig själv.

 

Tar jag bort kåpan och gasar direkt på spjällen så misständer den, är det

enbart för att tändningen inte följer med då eller kan det bero på ngt annat?

På högersidan av motorn om man står i båten och kollar över den har typ 6st plastpluggar eller ngt liknande in i insugen och i ett par såna ser man att det blinkar orange (vilket jag tog som att den typ baktände eller ngt)

Se bilden under denna länk för om ni inte förstår min förklaring: http://img31.imageshack.us/i/bild001qmz.jpg/

Sen ett annat problem när man bara glider runt på tomgång med lr utan växel i så orkar han inte riktigt suga bränsle utan man måste pumpa lite på blåsan för att pumpa fram bränsle då o då..

Sen kommer några ytterligare bilder på motorn om det skulle kunna hjälpa.

http://img79.imageshack.us/i/bild002d.jpg/

http://img269.imageshack.us/i/bild003m.jpg/

http://img269.imageshack.us/i/bild004c.jpg/

Sen finns det någon i Linköpings trakten som är duktig på sådant som kan

hjälpa mig som man inte behöver bli ruinerad för att anlita?

 

Vore mycket tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat stiften, då såg jag att en av tändkablarna bara va instucken i tändspolen = inte så jäkla bra kontakt antar jag.... Så frågan lyder nu vart kan man få tag på nya tändkablar så billigt som möjligt??

Och är det några speciella kablar eller kan man köpa vilka somhelst?

 

 

 

post-10009985-1394235986,0445_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara bränsleplumpen som är dålig/trasig eller membranet, om du behöver pumpa på blåsan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kollar man om membranet är dåligt?

Och vart brukar soppa pumpen sitta om det är inbygg tank i båten?

Är den i fören i tanken då eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man tittar på bilderna på motorn så ser det ut som att bensinpumparna saknas. Det du kallar imsug är nederdelen på vevhuset. Det ska sitta 3 bensinpumpar där dom oranga pluggarna sitter. Dessa drivs av tryckpulserna i vevhuset, membranet sitter i dessa pumpar. När du ser att det lyser orange i pluggarna så är det antagligen att motorn baktänder, antändningen av bränslet går ner i vevhuset.

Det verkar vara någon lallare som fixat med motorn. Du måste ha någon elpump monterad i båten leta reda på den, felet är nog att motorn får för lite bränsle. Funkar den bara när du pumpar med blåsan så saknas kanske bränslepumpar helt och du har blivit lite halvblåst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lika gärna vara ett proffs som fixat med motorn, trimmat så orginal bränslepumpar ej räcker och monterat en elektrisk pump någonstans, kanske aktiveras med en vippströmbrytare på panelen? Blidge blower? Blidge pump?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det sitter 2 pumpar på slangen från tanken, trodde först det va
2 filter som satt monterade på slangen men är nog 2 st pumpar vid
närmare eftertanke, ska kolla upp det när jag kommer hem senare i veckan.

Båten är en tävlingsbåt som gått nån offshore racing klass.

Sitter även som sagt 2 st strömbrytare vid reglaget men testat och ändrat
dom men det blev ingen skillnad, men dom kanske hoppat isär eller blivit oxid
eller ngt likanande så får kolla upp vart dom kablarna går lite mer.

Blidge blower? Blidge pump? Vad innebär det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter 2 st sådan monterade på soppaslangen från tanken, eldragningen ser lite sådär ut om man säger så, får nog ta och kolla upp den lite.

 

Nån som vet vad det är för pumpar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet hur det ligger till med tändkablarna?

Kan jag åka till mekonomen och köpa ett par lämpliga där eller

kan det vara så att det är olika motstånd i dom och så??

Om det är några speciella, vart kan man isf köpa dom till bästa pris?

 

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Krulle,jag tror du kan köpa på Biltema eller Mekonomen, Metervara? men kolla om dina anslutningar,om dom är ok,är Lödda eller skruvade,Tändstiftsänden är ju inga problem,men i andra änden kan du kolla om dom är Typ gängade,. Obs,glöm ej kolla att Dyvikan är i innan Blötläggning.Cool Ps,kolla om det finns olika OHM motstånd på kablarna,innan du lyssnar på mig. Wanmar,hjälp.



Senast ändrad av kalledrag | 02 juli 2009 | 14:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanliga tändhattar utan motstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalledrag: Okej, ska ut o kolla upp mina gammla tändkablar nu
sen åker jag till Mekonomen och ser om dom har några i passande längder.

Och denhär gången ska jag montera dyvikan (om det är bottenpluggen) innan
jag lägger i båten ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat över elen till pumparna samt provkört dom löst o dom funkar felfritt, fattar dock inte riktigt varför det sitter 2 st pumpar monterade på soppa ledningen, nån som har någon ide? Bytte ju även ena tändkabeln till ngt hemmabyggt bara för att testa.

Nu går den mycket bättre, dock inte helt bra.
Den är rätt seg iväg, dra jag på fullt så kväver den fortfarande sig självt, men gasar
man och ökar sakta så kommer den och varvar ur. Men bara man släpper av lite och vill
dra på fullt igen så kväver den sig självt igen, tolkar det som att den fortfarande
får för lite soppa eller?

Sen när han väl går så tycker jag inte den varvar ur riktigt, har en kompis som har en
Yamaha 40hk får n92 lr ngt sånt och den varvar mycket mer (låter som det iaf) och är även
den mycket rappare / svarar mycket bättre på gas.

Nån som har ngt bra förslag på hur jag ska fortsätta felsöka?

 



Senast ändrad av Krulle | 05 juli 2009 | 00:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tror jag missat vad det är för årsmodell på din Mercury 225 hk?

Försök åldersbestämma den med hjälp motorns serienr på Marinshopens Modellguide:
http://www.marinshopen.se/Motorer/ModellguideNy/tabid/494/Default.aspx

Sen beger du dig iväg till Ishopmarine hemsida, Part lists (sprängskisser) för Mercury och väljer din modell:
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&pCode=A0000001&path=MM~A0000001&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

Om du hittar den där kolla hur motorn som orginal var bestyckad med bensinpump osv.

Verkar ju som din motor ej får tillräckligt med bensin när du skall dra på. Ofta beror sånt på kass bensinpump (gummimembranet i bensinpumpen).
Men du verkar ha nåt hemkokt vad gäller bensinpump(ar) så det är svårt att veta vad de kan leverera.

Kan det vara en Mercury V-225 du har?


/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet tyvärr inte vad det är för årsmodell på motorn, båten ska vara
från 89 så gissar att motorn är från samma årtal men vet inte alls.

Är i båten nu och har lyftpå kåpan och kollat överallt, kan inte hitta
någon siffer kombination så påminner ngt om det som står i din länk.
Vart ska motor beteckningen stå?

Är ju tyvärr dock inte hjälpt så jätte mycket av att se hur den va som orginal
då den inte är det längre, men kan ju inte skada o kolla.
När jag bar åker på tomgång måste jag stänga av pumparna annars får
motorn fr mycket, domhär pumparna verkar pumpa konstant, man kanske borde
byta till nån pump som bryter vid ngt instllät tryck.

Men skulle som sagt behöver hjälp att lyckas lockalisera motorbeteckningen.


Tack på förhand.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Ishopmarine hemsida är det på Mercury här man kan se motornr:

http://www.ishopmarine.com/ishop/help/AsplIsmPopUpHelp.htm?62&500

Du kan väl kolla på de 220, 225 Mercury som finns där på Ishopmarine hemsidan och jämföra med din vad som liknar din, t ex Motorkåpans utseende kan vara en startpunkt för att börja gaffla in vad motorn är för modell och årsmodell.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 05 juli 2009 | 13:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varit nere vid båten ännu en gång och kollat efter någon motorbricka lr liknande,
men inget en tillstymmelse av ngt sådant :/

Anntar att den lossnat eller att någon tagit bort den.

Varit inne på deras hemsida igen och försökt kolla på bilder på kåpan men bilderna
där va ju inte så bra om man säger så, men jag skulle nog tippa på att det är en
V 225 som du skrev tidigare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utöver märkbricka på upphängningens vänstra sida (framifrån sett) så brukar Merc ha motornummret instansat i en aluminium/zinkfärgad märkbricka på översidan av blocket. Ser ut som en frostplugg. Kolla serienumret noga G kan lätt misstas för 6.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, det blir ner till motorn igen och försöka hitta frostpluggen ist då :)

Tack för alla tips.

 

En annan fråga, in annonsen stod det at motorn hade en arace speck gearbox vad kan det innebära att dom gjort då? =) sen hade dom oxå gjort ngt arbete på  power head är det topparna eller vad är det? =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...