Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Mutto

tomgång på VP 3,0 GL

Rekommendera Poster

Hej!

Vet någon hur man ställer tomgången på en VP 3,0L 4:a, just nu är den för låg så motorn dör hela tiden om man inte ger gas.

Jag har sett att man kan justera på gasvajern, både på motorn och vid reglaget men vet inte om det är rätt sätt att åtgärda problemet?

 

Mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ingen som har något litet tips?

Jag trodde detta var en vanlig motor?

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu hart jag en bild på förgasarn(Holley) och tänkte få lite tips på var man öppnar och rensar förgasarsilen?

Sen undrar jag om den grå skruven med en fjäder till höger på bilden är till för att ställa tomgången?

Den stora röda skruven längst fram vad är den till, man kunde kika upp i pipan till höger och det såg ut som den justerade något?

 

Mvh

 

 

post-11157-1394235994,3336_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Angående dålig tomgång på VP 3.0 så har jag oxå strulat med det och det här är vad jag kommit fram till.

Jag köpte min båt ny sommaren -07 och just tomgången var lite sisådär men jag körde den sommaren och lämnade in båten hos en auktoriserad VP-verkstad till hösten. Dom fick ingen ordning på tomgången så dom skickade iväg förgasaren över vintern till någon firma som pysslar med sånt. Våren -08 kommer och jag monterade på förgasaren igen men nu rykte den svart på tomgången så iväg till mecken igen. Dom skruvar och grejjar men riktigt hundra får dom inte till det och dom förklarade det med den stora motorvolymen och att det bara är 4-cylindrigt.

Så riktigt hundra blev min tomgång aldrig men det får duga tycker jag.

Vad gäller den gråa skruven så kan den mycket väl vara tomgångsskruven. Det är bara att testa lite försiktigt för tomgången är det enda som går att justera på dessa förgasare om man inte tar bort ett par pluggar på sidorna.

/Kalle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bysse!

Dessa motorer har funnits sen 60-talet sägs de, har de alltid åkt omkring med kass tomgång som jag :), stackare!

Trist att du inte fått ordning på båten trots så mycket krabb, vad sa återförsäljaren då?

Har du testat olika propellrar på båten?, ska nämligen skaffa ny och och skulle vilja få ner varvet lite med en 14,25x23.

Är du hundra på att man inte kan justera nån luftskruv eller nåt på förgasarn förutom den lilla till tomgången?

Har du bytt bränslefilter eller förgasarfilter(det läste jag i instruktionsboken att man kan rengöra nån sil i förgasarn), tänkte det var dags för desakerna men vet inte riktigt hur man gör?

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

En del av problemet är att det är en uppsnofsad truckmotor från som du skrev 60-talet. Enligt reparatören på den marina där jag lämnade in båten på  (aukt. Pentameckar) så är tydligen dessa motorer svåra att få att gå bra på tomgången. Penta har testat att byta förgasare till den Holly som sitter på nyare motorer men helt bra blev det inte som du märkt Skrattande

Återförsäljaren av min båt (Atena Båt) har jag inte pratat med för segare firma får man leta efter. Plus att jag har ca. 10 mil dit om jag drar båten med bilen medans marinan jag lämnade den till ligger 20 minuter bort med båten.

Nu funkar ju min riktigt skapligt på tomgången det är bara om jag kör en längre stund som den börjar bli lite tjurig, ingen trollingmotor med andra ord.

Min förgasare hade bara tomgångsskruven som gick att skruva på innan servicen, nu finns det två skruvar till he he. Jag kan ta en bild på hur det ser ut i helgen om jag hinner och kommer ihåg kameran om du vill.

Jag har inte testat någon annan propp än den som satt på original 14,3x21, och ligger då perfekt på 4600 med full gas.

Jag har monterat ett Racorfilter som sitter mellan tank och soppapump så jag hoppas slippa få skit i förgasaren. Det enda filter som sitter original och som jag vet om är det som sitter i bottnet av pumpen och hur man rengör det står i manualen vill jag minnas.

/Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Bysse!

Det hade varit kanon om du kunde ta någon bild och visa var man kan göra. Nu har jag höjt tomgången lite, men då ligger dne 1600 ibland och ibland när man slår av så ligger den på 1000, känns som det beror på hur hårt man varvat ur den innan man slår av. Sänker man tomgången mer så ligger de runt 1000 ofta, men ofta så dör den också vilket är väldigt irriterande :).

Men det känns väldigt uråldrigt :) , inte så det går finjustera, kanske måste smörja upp gasreglaget.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag ska ta en bild på hur det ser ut så fort det slutar vräka ner utanför.

En liten fråga bara, hur går din på tomgången om du inte har växeln ilagd?

Min går kanon så länge man inte lägger i en växel oavsett om den är kall eller varm.

/Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min tomgång är dålig överlag, kan ligga på 1000 varv på tomgång utan växel sen dör den, särskilt när jag ska lägga i växel. Höjer jag lite vill den gärna upp mot 1200-1400 då blir det för högt. Efter jag höjt upp mot 1200 och sen kör en runda och frilägger igen kanske tomgången stannar på 1400 i stället, precis som dne hänger sig eller kärvar lite.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en VP 3.0 GS, min tomgång ligger på ca 1000 vid varm motor. Inga problem med att den dör när jag lägger i växel. Kall däremot så är det kinkigare att lägga i växel. Fast jag har å andra sidan kopplat ur automatchoken. Kall så håller den ca 800 varv.

När du skriver att tomgången kan ligga på 1000 varv, är det kall eller varm motor du menar då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasarsilen har du i den vänstra av de två kanalerna som är längst fram på bilden du bifogat. Det går in ett rostfritt bränslerör där. Du håller emot muttern längst in mot förgasaren och lossar den yttre mässingsmuttern. Då får du loss silen innanför samt en fjäder som håller den på plats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de nyare 3,0-motorerna är blandningsskruven pluggad. Troligen ett krav från Amerikanska myndigheter. Man kan borra ett litet hål i pluggen, och ta bort den med en skruvmejsel. Pluggen ser ut som en liten frysplugg, och sitter längst ner på sidan av flottörhuset. Om man ökar tomgångsblandningen lite förbättras förmodligen tomgången. Skruven högst upp på flottörhuset är en låsskruv till justermuttern för flottörhöjden. Tomgångsvarvet justeras med skruven med fjäder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svaren!

Jag skulle gärna rensa förgasarsilen men förstod inte riktigt hur man få bort den. Jag är med på att det är den vänstra kanalen men sen är jag inte med.

Jag antar att det är en mutter längst ut jag måste lossa men förstod inte med en mutter till? Kan man kolla så det inte är vatten i förgasarn?

Jag ska byta bränslefilter och slå i K-sprit i bensinen med så där inte är fukt.

Kan det ha med luftfilter att göra?

Båten går annars bra och toppar drygt 39 knop det är bara på tomgången den går dåligt, men den tar iofs lite bröl innan den kommer om man gasar fullt från lågt, men det kanske är normalt?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådärja då har man äntligen kunnat ta några bilder på förgasaren.

Firman som fixade med förgasaren är också dom som tog bort pluggarna och något vidare snyggt jobb gjorde dom inte, blev ju lite brännt ut runt hålen. Men hur som helst så påverkar lite svartbränd färg inte funktionen så det känns som att det kvittar.

Tomgångsskruvssidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för bilderna!

Vet du vad som skiljer din GS- mot min GL-motor, är det bara utseendet?

Det ser nämligen inte riktigt likadant ut, men jag vet nu hur jag tar bort förgasarn, med de fyra frontskruvarna :), men jag undra om jag har den skruven att justera på som du tog närbild på.

Sen sa du att det inte hjälpte så kanske ska undvika justeringen? Kan man bara lossa de fyra frontskruvarna och blåsa rent förgasarn? Vet du hur man får loss förgasarsilen?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Det är ju lite svårt att se hur det ser ut på din bild eftersom den nästan är rakt framifrån men jag tycker att det ser ut som att du har pluggarna på sidan. Det är dom pluggarna som firman brände bort för att komma åt ställskruvarna som du ser på mina bilder.

Enligt mecken som skruvade på min motor så bytte VP ut förgasarna p.g.a. dålig tomgång, men vilket år dom gjorde det vet jag inte så visst kan det skilja.

Det smartaste i ditt fall är väl att demontera hela förgasaren och plocka isär den för att kunna göra rent och leta efter fel.

Jag hade nästan ingen tomgång alls när jag köpte båten men eftersom jag hade garanti så lät jag VP fixa skruvandet. Efter att dom hade haft den 2 gånger så fick dom till det så att jag nu har riktigt skaplig tomgång men inte perfekt.

Min 2 åriga garanti går ut om ett par veckor så då kan man börja skruva själv och det tänker jag göra men jag måste kolla upp vad dessa två skruvar gör innan jag börjar. Men det känns inte speciellt prioriterat eftersom motorn faktiskt funkar ganska så OK nu. Men det är det där sista lilla som saknas och som jag tänkte försöka få till.

/Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena , jag har samma problem med min vp 3,0 -2005. jag har snackat med en pentameck och har du en årsmodell 05-06 så har penta ett standardfel på förgasarna, ta reda på ditt motornummer samt föragsarnummer och ring sedan till pentamecken så kollar han om din motor eller förgasare ligger i det spannet . felet var 2 olika, det enda var att det bildades rost i förgasaren och det andra var nånting med accelationspumpen som inte orkade med. tyvärr så har jag problem med min och den omfattades ej av garantifelet så jag måste leta själv. är din motor accelrationstrött med??  typ tungt med fler personer i båten eller vid starter med vattenskidor??, jag tycker min klipper bättre om jag får åka lite sakta frammåt och sen ge full gas, har du liknande probelm??,  sen det är med silen på förgasaren hajade jag inte riktigt.  ska jag ta bort inloppsröret till förgasaren från soppapumpen och där innanför skall det finnas en sil??   tackasm fär mer svar för det är förbannat irriterande detta problem.  Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang silen i förgasaren. Jag lånar bilden som låg i tråden för den visar inloppet så bra.

Själva silen sitter ungefär vid den vita fyrkanten (mest för att göra det överskådligt).

Håll emot muttern vid den övre pilen och lossa mässingsmuttern vid den undre pilen.

Konstruktionen är sådan att mässingsmuttern egentligen är en typ av skruv som pressar fast änden av det rostfria bränsleröret in i den inre muttern, som i sin tur är gängad in i godset i förgasaren, men om man inte lossar den yttre först så riskerar man att dra sönder bränsleröret.

Det är lite knepigt att få bort bränsleröret ur mynningen sen...kan behöva lossa bränslerörets fäste på motorn för att slippa bända för mycket, men det beror på hur infästningen till bränsleröret på just era motorer ser ut.

Håll koll på vad som är inåt/utåt på silen. Det går att montera den fel.

Sen det där med att den tvekar när man drar iväg på full gas. Det är fullt normalt och går tydligen inte att komma ifrån på de här motorerna. Det blir bättre när den är rejält varm. Om den är kall så är det nästan så den dyker när man drar på... men får den komma upp i temp så märks det inte alls lika mycket. Drar man mycket vattenskidor/wakeboard osv så försvinner det helt efter ett tags körning. (Fast det kommer ju tillbaka när den blir kall såklart)

Blir det inte bättre när motorn är varm så kan det vara acc-pumpen som strular.

post-10005627-1394236029,1869_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu börjar jag fatta hur förgasarn är uppbyggd, riktigt kul, ska ta tag i detta så fort jag kan.

Jag har inte bytt bränslefilter sen båten var ny, kan någon förklara hur man gör de och om det har vattenavskiljare?

Annars tänkte jag rensa silen i förgasaren nu när jag vet hur man gör.

Jag skulle gärna kolla ifall jag har vatten i flotörhuset också, är det svårt?

Är det något annat viktigt jag ska kolla i förgasarn?

Dawa>Hur fort går din Glastron, har du testat nån rostfri propeller till din?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för årsmodell? Du lär ju se om du har vattenavskiljare på filtret. På min sitter soppapumpen på motorn och har en metallkopp under. Däri är ett sånt mineralfilter liksom. Inget modern vattenavskiljare.

Kolla vatten i flottörhuset? Du tömmer ju ur all bensin i flottörhuset innan du skruvar bort det...så hur ska du se det? Om inte annat så rinner det ur när du lossar det... När du har förgasaren i handen så lossar du huset där bränsleröret gick in i förgasaren, det sitter med 4st skruvar. Du kan behöva en ny packning om du lossar huset så beställ en i förväg...

Min Glastron gör ganska prick 35knop med lite alger under och 2-3 pers i. Jag har en renoverad originalpropp i alu. Pratade med en Volvomek som kunde tjänat en hacka på att sålt en rostfri propp till mig men som istället tyckte jag skulle renovera alu-proppen. Han kunde inte rekommendera rostfritt. Dels ska det vara större motorer för att få nån skillnad och dels så fanns det någon risk för korrosion eller vad det var. Galvaniska strömmar kanske? Nåt som hade med att göra att propparna ska vara isolerade men han hade fått in flera där det inte funkat bra...så han tyckte originalproppen var bästa valet. Även om det innebar att han inte fick sälja nåt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Dawwa!

Jag har en -05 på ca 40h.

Den skruven som sitter previs vid din utritade vita rektangel på tidiagre bild, en i varje hörn, de trodde jag var till att lossa förgasarn?

Så jag lossar bränsleröret och sen flottörhuset med de fyra skruvarna, behöver jag lossa mer, då kommer man väl åt allt?

Mvh

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har lånat bilderna en gång till och ritat i lite mer...

Cirklarna visar de 4 skruvar som lossar flottörhuset. Där i är det bensin så det vill du inte göra medan förgasaren är kvar i båten. Såvida du inte pumpar ur den först men det är enklare att ta bort förgasaren först.

Fyrkanterna visar två av de fyra muttrar du lossar för att få bort hela förgasaren. På ena sidan satte jag ett frågetecken kring fyrkanten för den ser lite för liten ut så det är möjligt att det är en annan mutter med på den bilden...
Du kommer se de 4 muttrarna ganska tydligt om du vet vad du letar efter. De sitter ytterst i varje hörn i samma plan så att säga. En av dem har antagligen en jordning under muttern också.

Du tar alltså bort gasvajern (bort med sprinten och lossa) sen bränsleröret (mässingsmuttern och sen dra bort röret) och flamdämparen (lilla muttern uppepå). Sen tar du bort de 4 muttrarna. Då ska du kunna lyfta bort hela förgasaren.
Jag tömde flottörhuset genom att pumpa ur soppan med accpumpen för hand.

post-10005627-1394236031,0783_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu hemkommen från semestern och en underbar helg med båtenGlad. Båten går bra men fortfarande problem med tomgången, den vandrar, jag kör motorn varm å ställer in den på 1000 varv, det lägsta som går om den inte ska dö eller blurra. Sen kör man lite och dra av gasen, då är den helt plätsligt på 1300 varv, drar man av gasen för fort så dör den.

Men jag funderar på detta att tomgången är olika varje gång man drar av gasen. Även jag ställer in den på 1000 varv, så kan den vara allt mellan 1000 och 1600 när man frilägger, inget typiskt scenario för något fel?

Mvh

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har själv en VP 3.0 GL i en Flipper 700 men inga tomgångsproblem när motorn har blivit lite varm. Har justerat tomgången till ca 800 rpm och det håller den. Har justerat på den fjäderbelastade skruven på spjället där gasreglaget sitter. Har jag tomgångsvarvet högre än ca 1200 så smäller det i drevet när växeln går i.

För att utesluta att det inte är gasreglget som har en kärvning så prova med att koppla bort gasreglaget och för hand röra spjället direkt på förgasaren och se om den går tillbaka till samma tomgångsvarv varje gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Goring!

Vet du vad du har för motortemp och oljetryck vid drift?

Har vi 135hk, brukar läsa 120SHP?

Vet du var automatchoken sitter, kanske den som hängt sig?

Mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har inte koll på temp värdena, men kan kolla i helgen. Visarna för vattentempen står på ca kl 11 och oljan kl 1 - 2. Har orginalmätarna till motorn.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, på min motor (3.0 GS, 135 hk) så står tempen vid varm motor på preciiiiis under mittenvärdet. Väldigt nära alltså men ändå aningens åt vänster. (jag tänker inte säga babord om en tempmätare, ursäkta alla lingvister)

Oljetrycket är vid tomgång strax under mittenvärdet och vid 1500 varv mitt på, vid full gas är det på värdet efter mitten. (finns lite både psi och bar har jag för mig så jag anger värdena till mitten, strax efter osv)

Automatchoken är elstyrd och jordar vid den muttern till förgasaren som jag nämnde i ett tidigare inlägg. För att koppla ur den så ta bort sladdarna, dels jordkabeln men även styrkabeln, de sitter med kabelskor på höger sida om förgasaren i båtens riktning, men till vänster om du sitter bakåt och ser på förgasaren.
Sen ställer du upp spjället med ett snöre eller buntband för att testa köra med öppet chokespjäll. Lättast gör du det genom att ta bort flamdämparen och kolla på spjället du ser överst...följ reglagearmarna på sidan så ger det sig hur du ska fästa snöret/buntbanden för att tvinga den öppen. Jag kör själv med öppen choke...men i ärlighetens namn har jag inte märkt någon större skillnad. Så nu kör jag så mest för att jag inte orkat koppla in den igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Dawa!

Jag önskar jag kunde en bråkdel av det du kan :).

1. När jag kollar på vissa  Volvo motorsidor står det 120 SHP på min 3,0 GL och på vissa står det bara 3,0 GL 135hk, kan någon förklara skillnaden?

2. Då tror jag temp och oljetryck är bra, de brukar stå någorlunda rakt upp, temp ca 75 grader och tryck 40 Psi?

3. Har jag förstått rätt om jagsäger att man kopplar bort choken helt om jag rycker de kablarna du nämnde, kollade på dem sist jag var ute? :)

4. Sen förstår jag dig som du kör med öppen choke=alltid ckokat? drar det inte mycket bensin då?

5. Jag vet juh var luftskruven sitter och där sitter ju nu en plugg, måste man ta bort den försiktigt så man kan trycka dit den igen eller är den förbrukad efter borttagning?

6. Sen ska jag byta bensinfiltret men allt är ju lackat, över skruvskallar och allt, är det bara att gilla läget att det troligen komer rosta där sen när man skavt bort fägen eller har ni något bra tips?

7. Kan man på någon av bilderna ovan se den skruv som sitter under förgasarn vid flortören som man kunde tömma förgasarn på ev vatten?

Mvh

 

 



Senast ändrad av Mutto | 11 augusti 2009 | 22:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...