Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Stormstickan

Någon som vet vilken jolle detta är?

Rekommendera Poster

Hej

Jag köpte en jolle för ett par månader sen, men vet inte riktigt vad det är för båt.

Säljaren påstod att det är en laser tvåmanna båt från 80-talet. Den saknar symbol i seglet. Men har inte hittat någon information alls om båten och jag har sökt på nätet och hittar verkligen ingenting om denna båt.

Någon som har en aning om vad det kan vara för båt?

Tacksam för svar!

Senast ändrad av Stormstickan | 27 juni 2009 | 12:34

Senast ändrad av Stormstickan | 27 juni 2009 | 12:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syrran har kappseglat laser så hon borde känna igen den isånna fall.. ska fråga sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laser är väl klassad om jag inte minns helt fel och då stämmer inte måtten, då Laser är 4.23 längd.

Är själv på jakt efter något liknaden till pojkarna som visat ett enormt jolleintresse sista tiden. Får man vara nyfiken och fråga vad du fick ge för den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tippar på att det är en minifish II du har på bild där....

Det finns en tillsalu på blocket... kontakta säljaren så får du nog veta mer....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Syrran sa att det kan vara en laser... ser ut som det på mast foten det är helt i plast på Lasrar därför kännsliga.. sen beror vad det e för typ av rigg på den ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men lasern har ett platt däck... det har inte MF IIan....

Där av att jag tippar på MF....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren!

Jag gav 6 000kr för den men då var den i behov av renovering. Små skador och blekt färg som jag nu har fixat till.

Masten är ett aluminiumrör som sedan är skarvat till glasfiber som smalnar av uppåt. Bomen liknar en surfingbom men är mycket längre, kan vara en äldre sådan.

Den har mycket större sittbrunn än vad minifishen har samt så stämmer inte den befintliga riggen.

Båten går fort och planar lätt. Har mätt ca 10 knop i ca 6m/s med två i båten. Mätt med motorbåt så det stämmer inte riktigt. Seglar om triss jollar utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det en rolig jolle ;-)

Det räcker ganska så långt tycker jag i alla fall. Det ska vara roligt att segla jolle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du fårväl skaffa dig - eller låna -  en handburen GPS och mäta farten med.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...