Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
petla655

MD21 med värmeväxlarrör på utsidan av båten

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en snipa med en MD21. Istället för en värmeväxlarlimpa så har jag ett långt rör på utsidan av båten där kylvattnet (sötvatten) cirkulerar och kyls. Nu undrar jag hur det är med motortemperaturen. Jag har noterat att beroende på varvtal (och fart) får jag olika temperaturer i motorn. Ska det vara så. Har man normalt ingen termostat när man har ett rör på utsidan som i min båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Motorn mår bäst om rätt temp snabbt nås och sedan hålls konstant. Antar att du har ett expansionskärl med tryckventil-lock? Övertrycket gör f.ö. att kokpunkten hamnar högre, kanske uppåt 113 grader, så felmarginalen är i så fall större.

Fixa en termostat av rätt typ för detta, 73 - 75 grader tror jag är lämpligt. Cirkulations-pumpen bör kanske inte blockeras helt när termostaten är stängd, så shunt-ledningen - dvs förbiledningen parallellt med termostaten - får isf inte stängas helt.

Vissa pumpar tål iofs långvarig blockering hyfsat, men lämnas en mindre shuntkanal kvar så stressas inte pumpen alls. Är din rörkyl-slinga tillräckligt lång så räcker kylkapaciteten ändå. Kraftiga pumpar kanske rentav hindrar termostaten från att stänga helt, vilket i så fall fördröjer motoruppvärmningen? Kolla med din motor- och eller pump-tillverkare vad som gäller.

Rätt intrimmat kommer det säkert att fungera kanonbra och motorslitaget minskar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...