Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
brommy

Hjälp mig!! Johnson v4 115 hk -98

Rekommendera Poster

Mitt problem med motorn är att den varvar bra på land men i vattnet vill han inte varva d den får motstånd  utan bara stannar.

Vi har bytt nålar i förgasaren,bytt cdi box ändrat manuellt på förtänningen så mkt det går samt höjt tomgången.Nu vill han gå men hur kan ett sådant problem bara komma?Tekniker har tittat på den men vi fixade till förtänning och tomgång själv.Förgasarna och tanken är rengjorda fanns ingen skit där! Kan den få för lite bensin eller för mkt luft?????????

funkade bäst när vi ändrade fört samt tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du lägger i växeln och får mer motstånd behöver den mer bensin och när du gasar på förstås. Det är liksom grundregeln. Om man antar bensintillförseln fram till motorn är OK så är det ju bensinpumpens uppgift att förse förgasarna med bensin. Nu vet jag för lite om Johnson med de brukar väl ha s k VRO pump, men på andra utombordare sitter det oftast ett gummemembran i bensinpumpen som kan bli kasst som då får bytas.

I förgasarna skall flottören ha rätt nivå, luftskruven vara justerad enl specifikationerna osv. Antar här att förgasarna är rena. Om detta fungerar skall ju tändstiften sätta fyr på bensin/luftblandningen med rätt tändinställning. osv.

När du säger bytt nålar menar du då de fasta munstyckena eller menar du luftskruven som ju också är en sorts nål som reglerar luftblandningen, eller menar du bägge typen av nålar?

Tändinställningen skall väl ställas in enligt specifikationen och sen skall det vara bra med det. Har du bytt till ny garanterat fungerande CDI box kan det knappast vara den som spökar.

Får den för lite luft dvs luftskruven på förgasarna för mycket inskruvad går motorn för snålt. Ta reda på hur många varv luftskruven skall vara utskruvad från inskruvat läge som utgångspunkt. Sen kan man gaffla in sig med t ex 1/8 varv justeringar med provkörningar mellan justeringarna tills motorn går bra på tomgång, lägre varv, acceleration och fullgas. Hellre aningens för rikt än för snålt.

Kolla vad tomgångsvarvet skall vara enl specifikationen och justera den vid behov, med växeln i läge framåt.

Antar du har korrekt och felfria tändstift med korrekt gap.

Såg även att du fått ett annat tips av wanmar att det kunde vara repiga cylindrar.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 27 juni 2009 | 09:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1000 tack för ditt svar.Vi har bytt nålarna i förgasaren han tyckte de såg skitiga ut och att det läckte bensin ur 2 st. Det blev absolut ingen skillnad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ta ett komp prov! hadde en mercury 500 som gick fint på land men inte i vattnet! trasig reedventil och utan komp på en cyl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi fixade som jag skrev att vi ökade  förtänningen och högre tomgång idag går han som en klocka startar utan att pumpa bensin på 2.a försökena.   Man kan ej ändra förtänningen mer utan att man själv uppfinner ngt eget tex borra in en liten skruv i förtännings reglaget så att det sk gasar ännu mer.Tror du att det ändå nu kan vara bensinpumpen? vad är en reedventil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en insugsventil kan lätt förklaras att det i stort sett är en backventil modellstörre

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...