Kaveh 0 Postad 26 Juni , 2009 Var ute med båten idag och allt var frid och fröjd tills det small till vi motorn. Kollade genast vattentemp olljetryck m.m. och allt så bra ut på mätarna. Dessvärre när jag tittade till motorn var det vitt skum ÖVER ALLT! Toppen som gått eller packningen eller vad kan det vara? Vad kan man göra och hur kan det ha blivit så här???? Är det bara att kassera motorn nu? =( Motorn är en -04 mericruiser 3l 135 hk. Ska försöka få tag i någon båtverkstad imorgon men tills dess är det magont som gäller. Vad tror ni?mycket tacksam för svar så man kanske får sig en blund inatt. MVH //Kaveh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 26 Juni , 2009 Svårt att säga. Var kom skummet ifrån? Var det glykolblandat? Varmt? Vattenånga? Det kan vara en kylvattenslang som gått. Antingen p.g.a. utmattning eller övertryck. Är det övertryck så kan det betyda att topplockspackningen har gått. Att det skummar tyder lite på att läckan är förhållandevis liten och att vattnet kommer ut under tryck och ganska högt upp i systemet. Hur ser motoroljan ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaveh 0 Postad 27 Juni , 2009 skumet är av vatten och olja. Skummet sprutade ut under ventlkåpan (tror jag). Det är helt gräddfärgat på stickan och och i påfyllnings hålet. Ska kanske även tillägga att motorn faktist både gick bra och lät bra efter händelsen. Jag var tvungen att puttra ca 100m ut för att inte driva i land då det blåste ganska hårt igår. Senast ändrad av Kaveh | 27 juni 2009 | 09:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 27 Juni , 2009 Körde du igenom glykol ordentligt i varm motor med öppen termostat i höstas? Om det inte gjordes rätt så är motorn frusen. Vanligt att folk som gör detta själv inte tänker på att termostaten måste vara öppen för att motorn skall få glykol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaveh 0 Postad 27 Juni , 2009 Jag lämnade in den på bosses marinservice (Karlstad) i höstas. Har svårt att tro de missar något sånt måste dock ta reda på orsaken isåfall! Kanske är det deras fel. Blir nog svårt att bevisa hur som hällst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 1 Juli , 2009 hur har det gått med motorn? Har du fått nån dom på det hela än? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaveh 0 Postad 2 Juli , 2009 Inne för undersökning men jag har tyvärr inte fått någon svar än. Både jag och pluskan sitter här hemma och skakar pga den kommande dommen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser