Knoparn 6 Postad 26 Juni , 2009 Hur funkar en billig kylbag, 12V i en båt? dessa för runt 500-1000kr typ. Om man bara använder den under motordrift(utombordare), laddar motorn tillräckligt mycket för att försörja kylbagen eller kommer den ändå att dra ur batteriet? Borde väl vara lite bättre än en vanlig kylbag och isklampar eller? Har ju en liten HT båt och är inte så intresserad av ett fast kylskåp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 26 Juni , 2009 Som nödlösning möjligen, men de drar mycket ström och ger inte mycket kyla, särskilt inte om omgivningstemperaturen är hög. Uppenbar risk att du glömmer den påslagen och drar ut batteriet. Du kan heller inte räkna med att de klarar av att kyla ner varma grejer under de stunder när motorn är igång. Bättre att ha rejält med kylklampar eller att frysa in exempelvis mjölk eller vatten. Finns också dyrare kylväskor med kompressor. Det är en helt annan sak, de klarar samma som ett fast kylskåp. Eller så får du byta ölen mot rödvin. :-) Senast ändrad av Flipperskeppare | 26 juni 2009 | 19:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Juni , 2009 Jag är inte fullt lika negativ. Har kört just den modellen på min tidigare båt, en Crescent 535. Man laddar ju med kalla saker hemma, har väskan inkopplad i bilen på vägen ner till båten och kopplar ur den vid längre motoruppehåll. Inget för längre övernattningar, men det gör man å andra sidan inte med den typen av båt i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 26 Juni , 2009 Nej, är inte tänkt för några längre turer, runt 3 nätter som högst kan jag tänka mig. Men jag kan alltså räkna med att motorn(70hk Evinrude) laddar tillräckligt för att driva kylväskan? Senast ändrad av Knoparn | 26 juni 2009 | 21:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 26 Juni , 2009 Har en 12v kylväska i plast till bilen.. den har en automatisk avstängning när batterinivån börjar sjunka.. har dock inte provat den i båten ännu. Sen finns det ju de som drivs med gasol också.. om man har den läggningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 27 Juni , 2009 Jag brukar använda en termoelektrisk kylbox med underspänningsskyddskabel mellen 12v uttag och boxen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 27 Juni , 2009 Mja en billig elkylväska tar sina 4-5 Ampere när den går. Dvs du kan inte ha den igång över natten. Mest för dagsutflykter. Ska man ligga över natten är det nog bra att börja tuenmed nån petflaska med fruset vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 28 Juni , 2009 Jag har själv haft en sådan på 40 liter vilket kanske är i största laget men kan inte säga att det är speciellt smidigt. Väldigt bökigt med batteri och kontroll på allt detta. Har själv just nu byggt in ett kylskåp men kan verkligen rekommendera att köpa en box med kompressor istället. Är en helt anna sak och dessutom klarar den värmen bättre än de modellerna du pratar om, mindre bekymmer helt enkelt. Lycka till och var inte dumsnål Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 28 Juni , 2009 Har själv en med kompressor som extra kyl i båten och husvagnen. Man vill ju inte riskera att ölen är varm. Den kan hur som helst frysa saker. Kostade 4000 kr på Erlandsson. Värd varenda krona. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser