Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
knak

Klurigt Wallas 1800B. Tips?

Rekommendera Poster

Bytt veke.
Kollat så skorstenen sitter och är tät.
Nytt bränsle(Statoil Blå) för säsongen.
Returen gör inga konstiga svängar eller loopar.
Tände enkelt första natten, skorstenen blev varm, lampan täds, det blåser bra men ger inte några 50grader. Kanske 30...
Gick på full effekt i6-7timmar sen löste överhettnings skyddet kl 4 på natten :-(

Resätta dagen efter, starta lätt, körde på lägre effekt hela natten. Sotade lite annars inga problem.

3e dagen starta den inte alls, trots att vi provade med motorn igång. Den rök lite vitt vid tändning och skorstenen blev ljummen, men sen svalnade den igen. Efter ett av försöken tände lampan(röda) men den slocknade igen efter någon minut.
Trodde bränslet var slut.

Skruvade bort bakstycket i båten och kolla dagen efter, gott om bränsle kvar.
Provade några gånger igen under dagen, gick inte trots motorn igång och lång(2min) tändning.

Gav upp och slog av burner och på vent för att låta den kallna.
Då starta den efter någon minut, lampan tändes och skorstenen blev het. Den gick i ca 10minuter på enbart Vent innan den slocknade.

Så, vad kan vara fel?

Detta är mina funderingar på vad som är fel, men kom gärna med tips!

1. För mycket isolering i brännaren så den inte får tillräckligt med luft fram till lågan.
2. Det lilla fläktljulet längst upp, som trycker luft till lågan, slirar.

MVH
/Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen isolering i den brännaren, inte som  orginal iaf.

Låter snarare som du inte får fram tillräckligt med bränsle...

 

Det ska droppa ur returslangen. kolla det...isf är det pumpen...

Det är det jag kan komma på för tillfället...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, isolering har jag stoppat i för att minska ljudet från pumpen, men det kanske hämmar luftflödet...?

Den får inte för lite bränsle, snarare att lågan dränks. Hör att det rinner från returen. Pumpen är ny, så den bör det inte vara fel på heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oki. då var vi på det klara med isoleringen. Det ska ju inte gå att dränka den lågan. fotogenet kommer ju in från sidan till veken och icke antänd/förgasat bränsle droppar ut underst. isf tänder det inte ordentlig. Kan ju vara så att alltför mycket kall fotogen sänkar temparaturen i veken så det gasar dåligt.

Jag märkte att det hjälper att böja glödtråden uppåt så den bildar en båge över veken. det ska vara ca 3 mm i höjdskillnad mellan veken och glödtråden.

Nya grövre kablar hjäplte också till att minska spänningsfallet till glödspiralen.

Men eftersom överhettningsskyddet löste ut tyder det på att du hade för dålig luftcirkulation.

Och då är det inte det lilla hjulet utan antagligen fläktmotorn. Eftersom det som ska bli din varma kupeluft kyler värmaren. Du har inte täppt till utloppen?eller klämt en slang?eller råkat fälla spjället åt nåt håll. det är ju inte så mycket som kan bli fel i dom apparaterna..

Går fläkten och pumpen samt glödspiralen funkar så brukar dom ju tända och gå..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...